انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:آیا خرید مجسمه آدمی و برهنه اعم از مجسمه زن و یا مرد جایز است ؟ و خرید مجسمه و تندیس حیوانات که برای زینت می تراشند چه طور است ؟

جواب:  دومی بی اشکال است اما اولی اگر ترویج فساد باشد ، جایز نیست .

سؤال:آیا جایز است در یک مغازه قصّابی که گوشت خوک می فروشد کار کرد؟ حتی در این حد که مسلمانی به یکی از کارگرانش دستور بدهد که به فلان مشتری گوشت خوک بده؟

جواب:  فروش گوشت خوک حتی برای کسانی که آن را حلال می انگارند جایز نیست و فرق نمی کند با واسطه و یا بی واسطه باشد و اما بدون فروش و فقط در اختیار گذاشتن گوشت خوک برای کسی که آن را حلال می داند آن هم اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است.

سؤال:آیا فروش گوشت خوک برای یهود و نصاری و به طور کلی اهل کتاب که آن را حلال می پندارند، جایز است؟

جواب:  کسب و کار با گوشت خوک به طور کلی جایز نمی باشد.

سؤال:در کشورهای غربی خرید وفروش سگ ،بازارویژه ای وجود دارد آیا خرید و فروش سگ فقط برای مأنوس شدن و زندگی همراه آن، جایز است؟

جواب:  جایز نیست.

سؤال:آیا جایز است از مغازه هایی خرید کرد که آنها قسمتی از سود کار خود را برای کمک به اسراییل اختصاص داده اند؟

جواب:  جایز نیست.

سؤال:خرید و فروش و یا استعمال فرچه مسواکی که از موی خوک فراهم شده است جایز است؟

جواب:  خرید و فروش و حتی استعمال آن جایز است اما دهان بدان وسیله آلوده و نجس می شود و با بیرون آوردن و بر طرف کردن بقایای آن فرچه، دهان نیز پاک می شود.

سؤال:آیاکفش ساخت ایتالیا نجس است ؟ و آیاخرید و فروش آن بلا مانع است ؟

جواب:  استفاده و خرید و فروش آن اشکال ندارد .

سؤال:خرید محصولات برخی از کارخانجات که خود کارخانه یا زمین آن غصبی باشد جایز است؟

جواب:  جایز است.

سؤال:ارایه مشروبات الکلی وفروش آن در رستوران چه حکمی دارد؟

جواب:  حرام است.

سؤال:فروش غذا با گوشت ذبح غیر اسلامی به آنها در رستوران چه حکمی دارد؟

جواب:  فروش بنابر احتیاط واجب جایز نیست وگرفتن پول جایز است.

سؤال:لطفا بفرمائید ایا فروش گوشت گراز به کشورهای غیر مسلمان جایز است یا خیر؟

جواب:  فروش آن جایز نیست ولی گرفتن پول از کافر به عنوان استنقاذ اشکال ندارد البته اگر این مستلزم تقدیم گوشت گراز باشد به احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:اگر در مراسماتی چون ازدواج که برای مرد انگشتر طلا خریداری میشود مرد طلای خریداری شده را بپذیرد وبعد آنرا بفروشد پولی که از فروش انگشتر بدست می آورد آیا حلال است یا حرام؟ ضمنا بدست کردن حلقه طلا برای امتحان اندازه بودن یا نبودن ایراد شرعی دارد یا ندارد؟

جواب:  می توانید پول را در مقابل نگین آن بگیرد ومجرد اندازه گرفتن پوشیدن شمرده نمی شود.

سؤال:آیا ساخت مجسمه دلفین با سنگ برای فروش جایز است ؟

جواب:  به احتیاط واجب جایز نیست .

سؤال:نظر شما در مورد خرید وفروش مواد مخدّر چیست ؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال:خرید ونواختن آلت موسیقی گیتار که به استفاده در مجالس عیاشی نباشد چگونه است ؟

جواب:  خرید آلات مختص به موسیقی لهوی جایز نیست وهمچنین نواختن آن هم به کیفیت لهوی جایز نیست .

سؤال:آیا خریدن غذا ( سیب زمینی یا برنج پخت شده ) از یک فرد مسیحی حلال است یا حرام ؟

جواب:  حلال است .

سؤال:اینجانب در منطقه ای در انگلیس تحصیل می نمایم و متاسفانه در این منطقه به هیچ وجه دسترسی به گوشت حلال و قصابی مسلمان نیست طبق نظر جناب عالی آیا بنده می توانم از گوشت مرغ یا گاوکه در رستوران دانشگاه طبخ می گردد استفاده نمایم ؟

جواب:  جایز نیست و می تواند از گوشت ماهیهای پولک دار استفاده بکنید .

سؤال:با توجه به این که از کامپیوتر میتوان هم در مورد دینی و علمی و هم میتوان در زمینه گناه از آن استفاده کرد کسب و در آمد در زمینه فروش این محصول ( کامپیوتر ) چه حکمی دارد ؟

جواب:  فروش آن محصول جایز است .

سؤال:بعضی تولید کنندگان جوجه یکروزه به علت قیمت کم جوجه در بازار و عدم تأمین هزینه های تولید در برخی فصول اقدام به معدوم کردن جوجه ها می کنند. آیا این عمل آنها مجاز است و چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:تبلیغات برای فروش مواد غذایی به مردم تا چه حد جایز است؟

جواب:  تا حدی که دروغ و غش در معامله نباشد.

سؤال:آیا قرار دادن جایزه مانند اسباب بازی ـ جاکلیدی و کارت اینترنت و... در بسته های تخم مرغ جهت فروش جایز است؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:گران فروختن تخم مرغ با توجیهات مختلف چه حکمی دارد؟

جواب:  جایز است ولی کار شایسته ای نیست.

سؤال:بعضی مرغداران پرورش دهنده مرغ تخم گذار تخم مرغ های شکسته و لمبه و ... را که از لحاظ بهداشتی در پایین ترین حد سلامتی و بهداشتی هستند را به شیرینی فروشها می فروشند تا جهت مصرف در تهیه شیرینی استفاده گردد. خریداران نیز با اذعان به این مهم اقدام به خرید می کنند. آیا عملکرد آنها درست است و چه حکمی دارد؟

جواب:  چنانچه خلاف مقررات نباشد اشکال ندارد.

سؤال:آیا خریدن عروسک یا بازی کردن بچه ها با آن اشکال دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:آیا هنگام نماز جمعه خرید وفروش ایراد دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:آیا خرید فروش مواد آتش بازی همچون سیگارت وفشفشه که در مغازه ها نیز خرید وفروش می شود حلال است ؟

جواب:  خرید وفروش آن اگر بر خلاف قانون باشد جایز نیست.

سؤال:آیا خریدن کتابی که بدون اجازه مؤلف آن تکثیر شده برای مطالعه درسی اشکال دارد؟

جواب:  خرید آن اشکال ندارد.

سؤال:خرید وفروش جنس حلال با کفار چه حکمی دارد؟

جواب:  جایز است.

سؤال:بعضیها برای فروش کالاهای خود بصورت اقساطی از فرمول ۲۴۰۰/ درصد*(۱+ مدت)* وام= سود استفاده می کنند ایا این فرمول شرعی است؟

جواب:  فروش کالا به صورت قسطی بیشتر(که اضافه به صورت قطعی معلوم شده است) اشکال ندارد.

سؤال:عده ای برای محاسبه قیمت فروش اجناس بصورت قسطی به مشتری از فرمولهای خاصی استفاده می کنند.آیا این نوع فروش صحیح است؟

جواب:  اگر قبل از فروش قیمت کالا ولوبه صورت قسطی معین شود اشکال ندارد.

سؤال:با توجه به این که از کامپیوتر میتوان هم در مورد دینی و علمی و هم میتوان درزمینه گناه از آن استفاده کرد ،کسب ودر آمد در زمینه فروش این محصول(کامپیوتر) چه حکمی دارد ؟

جواب:  فروش آن محصول جایز است .

سؤال:آیا به دام انداختن پرندگان از روی پشت بام و فروش آنها اشکال دارد ؟

جواب:  اگر ملک کسی نباشد اشکال ندارد .

سؤال:با توجه به اینکه چرم وارداتی از خارج کشور حکم نجاست را دارد آیا فروش کفش چرم وارداتی از خارج کشور اشکال دارد؟

جواب:  اشکال ندارد در صورتیکه احتمال قابل توجهی بدهید که ذبح کرده اند ان پوستها محکوم به طهارت است.

سؤال:به خاطر ماموریت شوهرم درآمریکا در محله یهودی نشین زندگی میکنیم و همه یهودی هستند آیا برای ما اشکال ندارد از این مغازه ها خرید می کنیم و دیگر اینکه در فروشگاه ها مواد گوشتی با مارک حلال موجود میباشد ایا صرف نوشته ما می توانیم از آنها مصرف کنیم یانه ؟

جواب:  اگر به دولت صهیونیزم کمک نمیکنند اشکال ندارد .
مجرد نوشته کافی نیست باید اطمینان به صحت آن پیدا کنید .

سؤال:ایا خریدن صد هزار تومان به صدو ده تومان درست است ؟

جواب:  نقدا مانعی ندارد و به احتیاط واجب از فروش با اجل اجتناب شود؟

سؤال:خرید مواد از شخصی که از درآمد حاصل مالیات به دولت مسیحی نمی دهد چه حکمی دارد ؟

جواب:  اشکال ندارد .

سؤال:اشتغال به تولید یا خرید و فروش ماهیان آکواریومی چه حکمی دارد؟

جواب:  مانعی ندارد .

سؤال:خرید محصولات برخی از کارخانجات که خود کارخانه یا زمین آن غصبی باشد جایز است؟

جواب:  جایز است.

سؤال:اگر در کشوری کفر کالائی خریده باشم و بدلیل بی توجهی اشکالی برای آن ایجاد کرده باشم در صورتی که اولا کالا گارانتی دارد و دوما اشکال ایجاد شده از طرف خودم بوده چه باید بکنم؟
آیا پس بدهم و از گارانتی که مربوط به اشکالات احتمالی خود کالاست استفاده کنم یا خیر؟

جواب:  در این صورت نمی توانید کالای یاد شده را برگردانید.

سؤال:قصد خرید جنسی را برای یکی از دوستانم را دارم و قرار است که ایشان که مبلغ را در یک چک برای پنج ماه بعد بدهد آیا جایز است که ماهی سه درصد ازایشان سود دریافت کنم ـ در صورت وجود اشکال لطفاً بفرمایید چگونه می توان سود پول خویش را نیز محاسبه کنم؟

جواب:  می توانید آن جنس را برای خود بخرید و به طرف با سود مورد نظر بصورت قسطی بفروشید.

سؤال:اگر افرادی جنسی را می آورند که من بفروشم ولی از قیمت آنان مشکوک می شوم تحقیق لازم است یا خیر ؟

جواب:  لازم نیست .

سؤال:اگر ساختمان در حال احداث را بفروش برسانیم و پول آنرا مقداری چک و بقیه را در مدت معین بنحو قسط پرداخت نماید صحت آن چگونه است ؟

جواب:  معامله مذکور از اصل باطل است زیرا مبیع در خارج وجود نداشته بلکه بصورت کلی در ذمه بوده است و شرط صحت بیع کلی در ذمه این است که ثمن آن فی المجلس قبض و اقباض شود . و اگر بعض آن قبض شود نسبت به همان مقدار صحیح است در حالیکه در مورد سوال مقداری که قبض شده است نیز به صورت چک بوده و این بیع دین به دین است و صحیح نیست .

سؤال:اگر جنسی را بفروشد با تاخیر ثمن بمدت معین ، اگر بعد از آن تاخیر شود آیا آن جنس ملک مشتری است یا بایع ؟

جواب:  مال مشتری است . اما بایع حق خیار تخلف شرط دارد .

سؤال:اگر زمینی را با دو قسط بفروشد و قسط دومی آن یکسال بعد از فروش باشد و مشتری تخلف کند حکم چیست ؟

جواب:  بیع صحیح است ولی خیار فسخ معامله دارد .

سؤال:اگر عوض در بیع کاملا بدست بایع نرسد آیا خیار دارد یا خیر ؟

جواب:  خیار دارد .

سؤال:فروش کاه بدون وزن آیا صحیح است یا خیر ؟

جواب:  اگر متعارف در خرید و فروش آن تعیین مقدار با مشاهده است کافی است . و بهر حال اگر مصالحه کنند اشکالی ندارد .

سؤال:اگر اهل قریه زمینهای موات را بین خود تقسیم کند آیا این زمینها را حق فروش دارند در حالیکه احیاء نشده است و بیع آنان چگونه است ؟

جواب:  با تقسیم مالک نمی شود و بیع صحیح نیست .

سؤال:زمینی که دارای درخت بوده فروش رفته و درختها قید نشده است ، و بایع منکر فروش درختهاست و مشتری عدوانا متصرف شده است و در قولنامه قیدی نسبت به درختها وجود ندارد آیا درختان جزء مبیع است یا خیر و در صورت تصرف ضمان دارد یا خیر ؟

جواب:  اگر درختها را جزء مبیع قرار نداده اند و متعارف در آنجا هم چنین نبوده است که هر کس زمین را بفروشد درخت هم جزء آن است در این صورت درخت جزء مبیع شمرده نمی شود . و در ضمن عدم متمول بیع ضامن است .

سؤال:اگر جنسی را بخرد که به آن خمس یا زکات تعلق گرفته باشد در این صورت باید به مقداری بخرد که بمقدار آن حقوق نزد بایع بماند یا اگر تمام را خرید با احتمال اینکه او حقوق را می دهد کفایت می کند یا اگر تمام را خرید و احتمال دادن آن بعد از بیع بدهد کافی است و یا اگر تمام را خرید و علم داشت اورا پرداخته نکرده و نمی کند ، حکم او در این صورت چیست ؟

جواب:  در همه صور بیع صحیح است و بر مالک است که خمس و زکات آن را از مال دیگر خود بپردازد . ولی در مورد زکات اگر مشتری یقین داشته باشد که بایع زکات را نمی پردازد باید خود زکات سال را بپردازد ، و اگر از طرف بایع فریب خورده باشد می تواند از او مطالبه کند .

سؤال:اگر برای حلوا درست کردن مثلا از نانوائی ۳ کیلو آرد بخریم آیا اشکال دارد ؟

جواب:  اگر خلاف مقررات نباشد اشکال ندارد .

سؤال:حکم خرید و فروش و ساخت و استماع به نی چیست ؟

جواب:  اگر از آلات موسیقی حرام باشد ساخت و استفاده و آموزش و معامله با آن حرام است و اگر مشترک باشد ساخت و معامله با آن اشکال ندارد و استفاده و آموزش روش غیر محرم آن جائز نیست .

سؤال:آیا کسب طلا فروشی بیع است ؟

جواب:  بیع است و به هر قیمت بخواهند می توانند بفروشند .

سؤال:آیا خرید پیانو جهت استفاده شخصی و بدون لهو و لعب جایز است ؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال:آیا خرید پول و نگهداری آن برای افزایش سود (ارزش) پول محل اشکال است یا خیر ؟

جواب:  اشکال ندارد .

سؤال:حکم خریدن سکه های تلفن چیست ؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:آیا معاملات با هر گونه شرکت هرمی مانند «پرایم بانک» و «دیاموند» و «گولد کویست» «گلد ماین» «وست ویژن» و غیره صحیح است ؟

جواب:  حضرت ایت الله اجازه ورود در این گونه معاملات را نمی دهد.

سؤال:دروغ گفتن در کار و در معاملات چه حکمی دارد ؟

جواب:  اگر برای دفع ضرر باشد اشکال ندارد نه برای جلب منفعت.

سؤال:در کشوری اشخاصی وسائلی می فروشند که معلوم نیست مسروقه است یا نه، آیا خرید از آنها جائز است ؟

جواب:  اگر مسروق مِنهُ و سارق کافر باشند اشکال ندارد .

سؤال:نظر حضرت عالی در باره کسی که در کشور کفر شراب می فروشد چیست ؟

جواب:  فروختن مشروب مطلقاً حرام است.

سؤال:حکم معاملات کالی به کالی چیست ؟

جواب:  اگر مقصود بیع (معامله) دین به دین باشد باطل است .

سؤال:آیا فروش لوازم آرایش زنانه توسط مرد جایز است ؟

جواب:  فی حد ذاته مانعی ندارد مگر ترس وقوع در حرام باشد که حرام است .

سؤال:در باب احکام معاملات آیا خود چکهای بانکی (دسته چکها) قابل خرید و فروش کردن هستند . مثلا آیا می توان ۱۲ چک تاریخ دار صد هزار تومانی رابه مبلغ یک میلیون تومان خریداری کرد ؟

جواب:  فروختن مالی که در ذمه دیگران است چه بانک باشد و چه اشخاص حقیقی به قیمت کمتر و نقدی مانعی ندارد .

سؤال:منظور از عقود شرعی چه عقودی است؟

جواب:  مراد همان معاملاتی است که معمولاً بین مردم رائج است. (مثل خرید و فروش، اجاره، مضاربه، قرض، ضمان و غیره) که شرایطی را که شرع معین نموده است دارا باشد.

سؤال:فروش نسیه می تواند فروشنده صریح به مشتری بگوید نقد فلان مبلغ اما غیر نقد با تأخیر مثلاً دو ماه می شود فلان مبلغ؟

جواب:  با این کیفیت صحیح است.

سؤال:آیا خرید و فروش عروسک جایز است؟

جواب:  بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:در مورد خرید و فروش پول (صرفی) نظر خود را اعلام فرمایید. حکم کسی که نزد آنان کار می کند چیست؟ آیا تلاش برای درآمد بیشتر صاحبکار جایز است؟

جواب:  صرافی نقدی مانعی ندارد و همچنین نسیه ای با اختلاف پول.

سؤال:من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قانون آمریکا اگر یک رستوران مشروبات الکلی نفروشد مردم می توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال این است که آیا شرعاً اجازه داریم که یک رستوران با این اوصاف تأسیس کنیم، در ضمن مصرفی گوشت ذبح اسلامی خواهد بود؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال:ما در دانمارک زندگی می کنیم. میخواهیم یک رستوران بخریم که در آن باید غذاهای غیر اسلامی تهیه شود. آیا به نظر شما اشکال دارد یا خیر؟

جواب:  خرید رستوران مزبور فی حد نفسه مانعی ندارد.

سؤال:خرید و فروش اینترنتی جایز است یا خیر؟

جواب:  اگر منظور شما این است که دو نفر از طریق اینترنت مستقیماً خرید و فروش را انجام دهند، اینگونه معامله صحیح است و اشکالی ندارد.

سؤال:برادر من چندی پیش یک سکه قدیمی را پیدا کرده است حالا می تواند این سکه را بفروشد؟

جواب:  اگر در جایی پیدا کرده که احتمال اینکه ملک یک مسلمان باشد احتمال قوی نیست می تواند بفروشد.

سؤال:اگر پس از اعلام فسخ جهت رد ثمن و استرداد مبیع به مشتری مراجعه نکند حق استرداد مبیع تا چه زمانی برای او باقی است؟

جواب:  حق او از بین نمی رود.

سؤال:اگر قدرت بر رد ثمن نداشته باشد می تواند عین مبیع را قهراً از مشتری مسترد و عند الاستطاعة ثمن آن را بپردازد؟

جواب:  می تواند.

سؤال:اعمال خیار مشروط به رد ثمن است؟

جواب:  مشروط نیست.

سؤال:می تواند در حضور اشخاص مورد وثوق خود بدون اینکه به مشتری اطلاع دهد معامله را فسخ کند؟

جواب:  می تواند.

سؤال:آیا خرید و فروش وام مسکن حلال است ؟

جواب:  تابع شرایط بانک .

سؤال:عده ای هستند که بورس شغل آنها می باشد . آنها به مطالعه وضعیت شرکتها به این نتیجه می رسند که ارزش سهام شرکتی بالا خواهد رفت و لذا اقدام به خرید سهام آن شرکت می کنند و بعد از گران شدن سهام آن شرکت با فروش سهام سود می کنند . با توجه به نوسانات بازار گاهی سودهای کلانی می کنند البته گاهی نیز ضررهای کلانی می کنند . اگر ما سرمایه مان را دراختیار این اشخاص قرار دهیم پولی که از این راه به دست می اید چه حکمی دارد ؟

جواب:  اشکال ندارد مگر اینکه سهام شرکتهای معامله با محرمات یا بانکهای ربوی باشد .

سؤال:به طور کلی شرکت در معاملات بورس چه حکمی دارد ؟

جواب:  فی حد ذاته اشکال ندارد .

سؤال:گوشت مرغ که الان در بازار هست آیا حلال است یا نه چون ما پرسیدیم و فهمیدیم که فقط در ذبح اولین مرغ بسم الله الرحمن الرحیم میگویند و بقیه بدون بسم الله ذبح می شود همچنین گوشت گوسفند را . و اصلا برای ما مقدور نیست که برویم گوسفند یا مرغ زنده بگیریم و خودمان ذبح کنیم چه راه حلی برای ما دارید ؟

جواب:  می توانید آنها را از بازار خریداری کنید .

سؤال:آیا خریدن بن کتاب به قیمت کمتر صحیح است ؟

جواب:  اگر مخالف شرط در ضمن عقد هبه نباشد مانعی ندارد .

سؤال:سود متعارفی که از فروختن قطعه ای جایز و حلال می باشد چند درصد است ؟

جواب:  در شرع درصد خاصی معین نشده است و مربوط به توافق طرفین است .

سؤال:از کسی مبلغ زیادی قرض الحسنه گرفته ام بمدت یک ماه که جنسی را خرید و فروش کنم . آن شخص به هیچ عنوان سود و یا بهره از من نخواسته است . در صورتیکه من با خرید و فروش آن جنس (خودرو) نه سود کنم و نه ضرر آیا می توانم بدون خبر او هدیه یا مبلغی تشکر بپردازم ؟ آیا راه تشکر دیگر شرعی که در آن هدیه ای باشد وجود دارد ؟

جواب:  جایز بلکه مستحب است .

سؤال:در رساله توضیح المسائل آمده است ( اگر چیزی را که می شود استفاده حلال از آن ببرند به قصد این بفروش که انرا در حرام مصرف کنند مثلا انگور را به این قصد بفروشد که از آن شراب تهیه نمایند معامله آن حرام بلکه بنابر احتیاط باطل است ). حال سوال بنده اینست اگر شخصی چیزی را مثل ضبط صوت تلویزیون و خدمات اینترنتی تهیه نمود و در هنگام خرید استفاده حرام از آن هم مدنظرش بوده ولی پس از مدتی پس از این خرید (پرداخت وجه کالا تحویل کالا و مدتی مصرف ) توبه نمود و تصمیم گرفت که دیگر استفاده حرام از آن نکند کعامله صورت گرفته چگونه است آیا این مال و یا وسیله و یا اشتراک خدمات مال او می باشد و می تواند در او تصرف کند ؟

جواب:  معامله صحیح است .

سؤال:حکم خرید کالا از کشورهایی که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اسرائیل حمایت می کنند چیست؟

جواب:  اگر شرکت سازنده کالا به اسرائیل کمک نکند اشکال ندارد.

سؤال:آیا خریدن سنتور اشکال دارد؟

جواب:  اگر از آلات مختصه آهنگ حرام باشد حرام است.

سؤال:نظر حضرتعالی درباره مغازه هایی که به فروش می رسد و مالک هنگام فروش طبقه فوقانی را برای خود شرط می کند اما در رابطه با طبقه تحتانی صحبتی نمی شود اگر خریدار بعداً خواسته باشد زیرزمین بسازد حق با مالک قبلی است یا مالک فعلی؟

جواب:  اگر زمین را فروخته باشد حق تصرف ندارد و اما اگر فقط سرقفلی مغازه را فروخته باشد که این در واقع فروش نیست میتواند طبقه تحتانی را بسازد ولی باید تصرف در طبقه همکف با رضایت مستأجر باشد.

سؤال:حکم خرید اوراق مشارکت چیست ؟ آیا سودی که دولت پرداخت می کند حلال است وگیرنده آن مالکش می شود؟

جواب:  اگر شرکت در طرح‌های سودآور باشد، حلال است.

سؤال:در مورد فروختن گوشت حرام آیا کار کردن در مکانی مثل ( مکدونالد ) که یک رستوران آمریکایی است و گوشت حرام می فروشد جایز است ؟

جواب:  کار کردن در آنجا اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب تقدیم گوشت خوک به کسانی که آن را می خورند جایز نیست و به هر حال بیع او جایز نیست و بنابر احتیاط واجب فروش گوشت غیر مذکی هم جایز نیست .

سؤال:حکم معامله با یهودیان و مسیحیان و کلا کفار اهل کتاب و غیر کتابی را وضعا و تکلیفا بیان نمایید؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:در معامله نسیه اگر مشتری ثمن را نپردازد آیا فروشنده امکان فسخ معامله را دارد ؟ جواب را در دو فرض وجود شرط ضمن عقد ( مثلا ضمن عقد بگوید اگر ثمن را تا فلان زمان ندهی موجب خیار است) و عدم آن بفرمایید؟

جواب:  فروشنده در هر دو فرض می تواند عقد بیع را فسخ کند.

سؤال:آیا پرورش قورباغه به منظور صادرات به ممالک دیگر جایز است؟

جواب:  صادر کردن آن به ممالک کافره مانعی ندارد.

سؤال:آیا فروش نقدی یک جنس به یک فرد و بلا فاصله خرید اقساطی همان جنس از همان شخص و پرداخت سود بر روی اقساط آن جنس اشکال شرعی دارد یا خیر؟

جواب:  اگر بیع جدی باشد و در ضمن ِ بیع ِ اول بیع ِ دوم شرط نشود اشکال ندارد.

سؤال:اینکه یک فرد شغلش فقط این باشد که جنسش را اَقساطی بفروشد و از سودی که در مدت چکها می برد ارتزاق کند آیا این شغل اشکال شرعی ندارد؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال:آیا فروش چک با مبلغ پایین تر از بهای آن مثلا ً چند ماه آینده آن اشکال شرعی ندارد و آیاحلال است یا حرام؟

جواب:  اگر چک به اِزاء طلبی باشد که صاحب چک از دیگران دارد فروش آن به نقد اشکال ندارد.

سؤال:آیا کشیدن سود بر روی قیمت جنسی که به صورت اقساط به فروش می رسد حلال است ؟

جواب:  اگر با ملاحظه سود، قیمت فروش معین شود و با قیمت تعیین شده فروخته شود مانعی ندارد.

سؤال:آیا خرید وفروش ارزاق دانشگاهی که توسط دانشگاه عرضه می شود اشکال دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال:آیا فروشنده باید عیب موجود در کالا را به خریدار بگوید؟ در صورتی که نگوید حکم عمل وی و معامله چه خواهد بود؟

جواب:  اگر چه اخفاء عیب جایز نیست ولی اظهار آن لازم نیست و بعد از ظهور عیب خریدار حق فسخ معامله را دارد.

سؤال:من در کشور کانادا زندگی می کنم و می خواستم بپرسم : مطمئن هستم در این شهر مسلمانان زیادی زندگی می کنند و مشغول به کار هستند آیا در این صورت حتما باید مطمئن شوم بخاطر گوشتی که می خورم که آیا صد درصد ذبح اسلامی شده یا نه؟

جواب:  می توان در آن بلاد از مسلمانی که گوشت را برای خوردن عرضه می کند یا می فروشد گوشت خریداری نمود.

سؤال:در مورد خرید و فروش ماهواره کمی توضیح دهید؟

جواب:  معظم له نگهداری آن را به کسی که برخودش و یا برخی اعضاء خانواده اش مطمئن نیست که استفاده حرام از آن نبرد اجازه نمی دهد.

سؤال:خرید و فروش و یا استعمال فرچه مسواکی که از موی خوک فراهم شده است جایز است؟

جواب:  خرید و فروش و حتی استعمال آن جایز است اما دهان بدان وسیله آلوده و نجس می شود و با بیرون آوردن و بر طرف کردن بقایای آن فرچه، دهان نیز پاک می شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -