انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 499 - حضانت ولد ناشى از زنا به عهده كيست و مخارج او را كدام يك از والدين بايد بپردازد.

جواب:  بعيد نيست در خصوص نفقه حكم ولد مشروع را داشته باشد

سؤال 501 - اگر زن مطلقه دخترى داشته باشد و بعد از طلاق آن زن بخواهد از مملكتى به مملكت ديگر مسافرت كند و در آنجا بماند آيا در اين صورت حق حضانت ساقط مىشود و شوهر حق دارد دختر را از عيال مطلقه اش بگيرد يا نه.

جواب:  حق حضانت ساقط نمىشود مگر آن كه مسافرت براى آن بچه مفسده داشته باشد.

سؤال 502 - حضانت پسر صغيرى كه پدرش فوت شده و جد پدرى هم ندارد بعد از انقضاء مدتى كه حضانت او با مادر است با چه شخصى است آيا حضانت او تا بلوغ با مادر است يا با قيم شرعى او و يا با داشتن جده پدرى با جده است.

جواب:  بعد از موت پدر حضانت با مادر است هر چند جد پدرى داشته باشد و با موت مادر و پدر حضانت با جد پدرى است.

سؤال 503 - زنى كه بعد از فوت شوهرش قصد ازدواج با مردى دارد در صورتى كه داراى صغار است و آن صغار داراى عمه و خاله هستند كدام يك از آنها حق حضانت دارند و در صورتى كه حضانت مىكنند حق اجرت دارند يا خير و تقدم و تأخر عمه و خاله را در امر حضانت معلوم فرمائيد.

جواب:  در صورت فوت پدر حضانت طفل با مادر است هر چند شوهر كند و در موردى كه حضانت به عمه يا خاله برسد تقدم هيچ كدام از آنها بر ديگرى معلوم نيست و جواز اخذ اجرت بر حضانت بعيد نيست و لكن احتياط در ترك است و به هر حال تصرف در مال صغير بدون اذن قيم شرعى او جايز نيست.

سؤال 59 - دخترى حمل برداشته، خانم دكتر متخصص معاينه كرده و تشخيص داده بكارت سالم است و فعلا زن مذكوره وضع حمل نموده و منكره است كه با كسى هم بستر شده باشد، بفرمائيد تكليف شرعى اين زن چيست و حضانت آن بچه به عهده كيست و مردم پدر دختر را تهديد مىكنند كه بايد حتما از دخترت اقرار بگيرى كه بگويد اين بچه از كيست و الا ما خودمان اقدام مىكنيم لطفا حكم شرعى را در اين خصوص بيان فرمائيد.

جواب:  از خصوص مورد اطلاعى ندارم بطور كلى تا وقتى كه زنا شرعا ثابت نشده نمىتوانند اجراء حد نمايند و در فرض سؤال محتمل است كه نطفه با ملاعبه با شخصى بدون دخول منتقل شده باشد يا نطفه در حمام يا جاى ديگر جذب به رحم شده و حمل برداشته و با اين احتمال حكم زنا ثابت نمىشود و حضانت طفل با مادر است و چنانچه كسى بخواهد حضانت طفل را با رضايت مادر به عهده بگيرد مانع ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -