انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  آيا بازى بيليارد، قمار است؟ آيا ساختن باشگاه براى بازى بيليارد جايزاست؟

جواب:  بسمه تعالى: بيليارد در بسيارى از كشورها به عنوان آلت قمار به كار مى رود، ولى در برخى ديگر، وسيله ى ورزش است. مادامى كه در جوامع بشرى از آلت قمار بيرون نيامده است بازى با آن، خواه به صورت بُرد و باخت، خواه بدون آن، جايز نيست. طبعاً ساختن باشگاه ها به اين منظور همين حكم را دارد. والله العالم

سؤال:  دستگاهى با انداختن سكه اى مى چرخد و سكه در مقابل جايزه هايى قرار مى گيرد. آيا اين نوع بازى و برنده شدن، جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

سؤال:  آيا جايزه اى كه در بُرد و باخت بازى ها پرداخت مى شود، حلال است؟ آيا در صورتى كه فدراسيون جوايز را بپردازد حلال مى باشد؟

جواب:  بسمه تعالى: هرگاه جايزه را شخص ثالثى بپردازد كه پولش را از طرفين مسابقه دريافت ننموده است، مانع ندارد. والله العالم

سؤال:  برخى از افراد جهت پيش بينى برخى مسابقات، جوايزى تعيين و آن را به كسانى كه پيش بينى آنان صحيح واقع شود، اعطا مى كنند. آيا گرفتن اين جوايز جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: هرگاه اين قرارداد از جانب فرد مسلمان يا مؤسسه   ى اسلامى باشد، گرفتن پول از آنها جايز نيست و نوعى «اكل مال به باطل» است. والله العالم

سؤال:  مؤسسه اى كه مبلغى را از شركت كنندگان با نيت خيرخواهانه دريافت و مسابقه براى پيش بينى نتايج مسابقات ورزشى را برگزار مى كند و به افرادى كه پاسخ صحيح داده اند جوايزى پرداخت مى نمايد آيا اين نوع مسابقه جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: چون نتيجه كار أكل مال به باطل است تأسيس چنين مؤسسه و نتايج آن صحيح نيست . والله العالم

سؤال:  آيا آموزش شطرنج جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: چون شطرنج فعلاً از آلت قمار بيرون نيامده است آموزش آن جائز نيست . والله العالم

سؤال:  با دوستانم به استخر مى رويم گاهى براى تفريح و ورزش مى گوئيم بازنده بايد براى همه بستنى بخرد آيا جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: در هر ورزشى كه در آن برد و باخت شرط شود حرام است ولى اگر ورزش كنند و يكى ببرد و ديگرى ببازد از او بخواهند كه براى ديگران چيزى بخرد اشكالى ندارد . والله العالم

سؤال:  شركت در مسابقات فرهنگى يا غير فرهنگى براى اينكه جايزه بگيريم و از طرفى از شركت كنندگان پولى هم مى گيرند چه حكمى دارد؟

جواب:  بسمه تعالى: اگر جايزه از طرف شخص ثالث يا مؤسسه اى تعيين و پرداخت شود شركت در چنين مسابقاتى مانعى ندارد ولى اگر جايزه با پول خود شركت كنندگان فراهم شود اشكال دارد.والله العالم

سؤال:  بازى فوتبال و واليبال و غيره كه با شرط جايزة پولى و يا مدال از طرف دولت و يا شركت و يا سازمان و يا مسئول تيم برگزار مى گردد شركت در آن چگونه است؟

جواب:  بسمه تعالى: پاسخ اين سوال از پاسخ سوال قبل معلوم شد و حاصل اين كه اگر بانى جايزه شخص و يا مؤسسه ثالثى باشد اشكال ندارد. والله العالم

سؤال:  آيا بليطهايى كه به عنوان ارمغان بهزيستى يا به عنوان ديگر براى حمايت از بيماران كليوى و . . . فروخته مى شود جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: بليطهايى كه به عنوان ارمغان بهزيستى يا به عنوان ديگر مى فروشند به شرط اينكه قرعه كشى كنند و قرعه به نام فردى درآمد جايزه بدهند كار حرامى است و اين شبيه ازلام است كه در آيه شريفه آمده است و از اين بيان حكم بليطهاى بخت آزمايى هم روشن شد . والله العالم

سؤال:  آيا بازيهاى كامپيوترى كه به صورت شطرنج يا وسيله ديگر باشد جايز است؟

جواب:  بسمه تعالى: هرگاه بازيهاى كامپيوترى همان صورت بازى با شطرنج باشد حرام است و مابقى بازيها تا عنوان محرم بر آن منطبق نباشد اشكال ندارد . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -