انهار
انهار
مطالب خواندنی

انتظار عامل مقاومت و حرکت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
«اینَ المُنْتَظََر لإقامةِ الاَمْتِ وَ الْعِوَج»
کجاست آن کس که انتظارش کشیده می شود که بیاید تا عیب و کجی عالم رذا به اصلاح و به راستی و درستی بازگرداند.
انتظار فرج، انتظار ظهور  امامی است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و ظلم و ستم را از پهنه گیتی ریشه کن خواهد ساخت. از این رهگذر انسان را طالب و خواهان عدالت و دشمن ستم و ستمگر می سازد.
انتظار فرج با این نقش تذبیتی و سازنده ای که دارد طبعا از همه عبادتهای فردی و اجتماعی برتر خواهد بود زیرا چنین انتظاری عبارتست از ایمان استوار به امامت حضرت ولی عصر علیه السلام که همه اعتقادهای اساسی را از یکتایی خدا و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پیشوایی ائمه معصومین و دیگر عقائد اسلامی را در بر دارد.
بی جهت نیست که در روایات فراوانی که از رسول اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومین به ما رسیده است از انتظار فرج به عنوان برترین عمل و بالاترین عبادت یاد شده است و مردم را به ان توصیه نموده اند، و نیز بی جهت نیست که در بسیاری از روایات از منتظرین واقعی ولی عصر علیه السلام به عنوان بهترین یار و یاور آن حضرت و کسی که در رکاب او بخون آغشته گشته تعبیر شده است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «افضَلُ العِبادةِ انتظار الفرج» ؛ برترین عبادتها انتظار فرج است.
شیعه و تمام مسلمانان براساس این عقیده سازنده و تحول آفرین ایمان دارند که تاریخ در مسیر عدالت و به سوی عدالت جلو می رود و توقف نمی کند و زمین را از بندگان صالح و شایسته خدا به ارث می برند و سرانجام حق همه جا حاکم و پیروز می شود و این سنت خدا و خواست اوست که می فرماید:
« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض؛ ما خواستیم که منت گذاریم بر آنانکه در زمین استضعاف شده اند».
خداوند چنین اراده کرده است که قدرت خود را از گریبان طبقه ضعیف آشکار سازد و طببقه استثمار گر قوی و غالب و ظالم را به دست انانکه استضعاف شده اند بکوبد و مغلوب نماید.
این ایمان جزء عقاید شیعه بلکه هر مسلمان است که اوضاع به هر شکل به نفع ستمگران و فرعونیان و قرار گیرد ولی عاقبت با انقلاب مستضعفان شایسته، و پرهیزکاران مجاهد، نظم و عدالت حاکم می گردد و این عقیده از نظر اجتماعی بسیار مهم، انقلابی و مترقی است و مردم را به کار و تلاش و نهضت و قیام و فعالیت تشویق می نماید و از سستی و ترک وظئف و تسلیم زبونی و ذلت شدن باز می دارد.
این اصل انتظار است که در مبارزه حق و باطل صفوف طرفداران حق را فشرده تر و مقاوم تر می کند و آنها را به نصرت خدا و فتح و ظفر نوید می دهد و گوش آنها را همواره با صدای نوید بخش قرآن آشنا می سازد که مکرر می فرماید:
«قل انتظروا انا منتظرون فتربصوا انا معکم متربصون، فانتظروا انی معکم من المنتظری»
آری! این انتظار ضعف و سستی و مسامحه در انجام تکالیف و وظائف نیست و عذر کسی در ترک مبارزه مثبت یا منفی و ترک امر به معروف و نهی از مکر نمی باشد و سکوت و بی حرکتی و بی تفاوتی و تسلیم وضع موجود و یاس و ناامیدی را هرگز با آن نمی توان توجیه کرد.
حرکت و انتظار در کنار هم می باشند و از هم جدا نمی شوند و انتظار علت حرکت و تحرک بخش است.
آنچه مورد انتظار است هر چه مقدس تر و عالیتر باشد انتظارش نیز ارزنده تر و مقدس تر خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: شناخت امام عصر، محمد جواد مولوی نیا

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -