انهار
انهار
مطالب خواندنی

جاهایی كه نماز خواندن در آنجا مستحب است

بزرگ نمایی کوچک نمایی
(مسأله 893) در شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است، كه نماز را در مسجد بخوانند. و بهتر از همه مسجدها مسجدالحرام است و بعد از ان مسجد پيغمبر صلي الله عليه و آله وسلم و بعد مسجد كوفه1 و بعد از آن مسجد بيت المقدس و بعد از مسجد بيت المقدس، مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محلّه و بعد از مسجد محلّه، مسجد بازار است.
1- اراكي: و مسجد بيت المقدس و بعد از آن مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محلّه و بعد از مسجد محلّه، مسجد بازار است.
*****
بهجت: مسأله 754- نماز در مسجد، از نماز در غير مسجد افضل است؛ و بهتر از همه مسجدالحرام  است و بعد مسجدالنبي صلي الله عليه و آله وسلم و بعد مسجد كوفه و بعد مسجد سهله و مسجد خيف و مسجد غدير و مسجد بيت المقدس و مسجد براثا و مسجد قبا و مسجد جامع هر شهر و بعد مسجد قبيله و بعد مسجد بازار؛ و از جمله مواضع مستحب و با فضيلت، مشاهد مشرّفه انبياء و اوصياء انان و ائمه عليهم السلام است.

امام خامنه ای: رساله آموزشی مسأله ۱۱۴- مکانهایی که نماز خواندن در آنجا مستحب است عبارتند از: ۱-  مسجد؛ (افضل مساجد مسجد الحرام و بعد از آن مسجد النبی)، (سپس مسجد کوفه و مسجد الاقصی و سپس مسجد جامع هر شهری است)، ۲-  حرم ائمه علیهم السلام؛ (نماز خواندن در مشاهد مشرفه از مساجد افضل است ).، ۳-  حرمهای مقدس انبیا علیهم السلام و مقامات اولیا و صلحا و علما.

مظاهری: مسأله 721- در شرع مقدس اسلام خصوصا برای همسایگان مسجد بسیار سفارش شده است که نماز را در مسجد بخوانند. و بهتر از همه مسجد ها مسجد الحرام است که نماز در آن برابر با یک میلیون نماز است و مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله که برابر با ده هزار نماز است.
جوادی آملی: مسأله 940- اقامه نماز در مسجد فضیلت دارد. درجات فضایل آن به تفاوت مسجدهاست. بهترین مسجد روی زمین، مسجد دور كعبه یعنی مسجد الحرام است، پس از آن، مسجد پیامبر (صلی الله علیه وآله) در مدینه و بعد از آن، مسجد كوفه و مسجد اقصیٰ ـ كه هر دو در یک حدّند ـ و پس از آن‌ها مسجد جامع هر شهر و بعد از آن، مسجد محل و سپس مسجد بازار. حرم انبیا و اوصیای معصوم (علیهم السلام) فضیلت و استحباب دارد و نسبت به برخی مساجد، مانند مسجد محل و مسجد بازار، افضل است..
(مسأله 894) براي زنها نماز خواندن در خانه، بلكه در صندوقخانه و اطاق عقب بهتر است1، ولي اگر بتوانند كاملاً خود را از نامحرم حفظ كنند بهتر است در مسجد نماز بخوانند.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
1- اراكي، خوئي، تبريزي، گلپايگاني، صافي ،وحید:[پایان مسأله]
سبحانی: برای زن ها نماز خواندن در خانه بهتر است...
*****
زنجانی: مسأله 903- برای زن ها نماز خواندن در خانه بهتر است و در حدیث شریف از امام جعفر صادق علیه السلام آمده است: «خیر مساجد نساءکم البیوت».
مكارم: مسأله 817- با توجه به اینکه تبلیغات اسلامی و آگاهی بر احکام غالبا در مساجد انجام می شود براي زنها در صورتي كه خود را از نامحرم به خوبي حفظ كنند بهتر است نماز را در مسجد بخوانند، و اگر راهي براي يادگرفتن مسائل اسلامي جز از طريق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.
فاضل: مسأله 904- براي زنها، بهتر آن است كه نماز را در خانه و اتاق اختصاصي خود بخوانند، ولي اگر نماز در مسجد به هر جهتي غير از مسجد بودن فضيلت بر نماز در خانه را داشته باشد مثل اينكه در مسجد جماعت است يا حضور قلب بيشتري وجود دارد بهتر است زنان براي درك اين فضيلت با حجاب كامل به مسجد بروند و اگر راهي براي ياد گرفتن احكام و مسائل اسلامي جز از طريق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.
سيستاني: مسأله 880- براي زنان بهتر ان است كه نماز خود را در جايي بخوانند كه از ديگر جاها در محفوظ بودن از نامحرم مناسب تر باشد، خواه آنجا خانه باشد يا مسجد يا جاي ديگر.
جوادی آملی: مسأله 941- زن در صورتی كه از هر نظر مصون از نگاه به نامحرم و محفوظ از نگاه نامحرم به او باشد، میتواند برای ادراک فضیلت مسجد، نماز خود را در آنجا اقامه كند. البته برای فراگیری احكام در صورت انحصار راه باید به مسجد برود.
(مسأله 895) نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب، بلكه بهتر از مسجد است1 و2 نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام برابر دويست هزار نماز است.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
1- سبحانی: نماز در حرم امامان علیهم السلام مستحب است ...
2- خوئي، تبريزي، سيستاني: و مرويست كه...
امام خامنه ای، جوادی آملی: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۹۳.
*****
وحید: مسأله 904 - نماز خواندن در حرم امامان علیهم السلام مستحب است بلکه از بعضی روایات استفاده می شود که  نماز در حرم مطهّر امیرالمومنین علیه السلام و سیدالشهداء علیه السلام افضل از مسجد است.
مظاهری: مسأله 723-  نماز در حرم مطهّر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حرم و رواق و صحن امامان علیهم السلام مستحب، بلکه بهتر از مسجد است و برابر با دویست هزار نماز است.
مکارم: مسأله 818 ـ نماز در حرم امامان (عليهم السلام) مستحبّ است، بلکه در حديث آمده نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) برابر با دويست هزار نماز است(1).
(1) الأنوار العلویه، ص431.
(مسأله 896) زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدي كه نمازگزار ندارد مستحب است و همسايه مسجد اگر عذري نداشته باشد ، مكروه است در غير مسجد نماز بخواند.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
*****
مكارم: مسأله 819- رفتن به مسجدي كه نمازگزار ندارد مستحب است . و همسايگان مسجد تا عذري نداشته باشند نماز در مسجد را ترك نكنند.
جوادی آملی: مسأله 942- زیاد رفتن به مسجد و اقامهٔ نماز در مسجدی كه نمازگزار ندارد، مستحب است و نماز همسایه مسجد در غیر مسجد بدون عذر، مكروه است.
(مسأله 897) مستحب است انسان با كسي كه در مسجد حاضر نمي شود غذا نخورد1 و در كارها با او مشورت نكند و همسايه او نشود و از او زن نگيرد و به او زن ندهد.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
1- فاضل: مستحب است انسان با كسي كه از روي بي اعتنايي به مسجد مسلمانها حاضر نمي شود رابطه دوستي برقرار نكند، با او غذا نخورد...
*****
مكارم: مسأله 820 - شايسته است انسان با كساني كه از روي بي اعتنايي به مسجد مسلمانها حاضر نمي شوند، رابطه دوستي برقرار نكند، با آنها غذا نخورد و در كارها با آنها مشورت ننمايد و از آنها زن نگيرد و به آنها زن ندهد.
مظاهری: مسأله 722- معاشرت با افرادی که با مسجد سرو کار ندارند و خرید و فروش با آنها و زن گرفتن و زن دادن به آنها مکروه است.
جوادی آملی: مسأله 943- مستحب است با كسی كه اعتنایی به حضور در مسجد ندارد، پیوند مودّت برقرار نشود و با او هم‌غذا نشوند و مشورت نكنند و ازدواج ننمایند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -