انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرط پنجم: (جای پیشانی از جای زانوها بیش از اندازه بلندتر نباشد)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط پنجم۱: آنكه جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوهاي او۲ بيش از چهار انگشت بسته پست تر يا بلندتر  نباشد۳ و احتياط واجب ان است كه از سر انگشتان پا هم بيشتر از اين پست و بلندتر نباشد.
این مسأله در رساله آيت الله بهجت نیست.
۱- اراكي، نوري: شرط هشتم:...
گلپايگاني، صافي: شرط نهم:...
خوئي،  تبريزي، سيستاني: شرط هفتم:...
۲- خوئي: از جاي سر انگشتان پاي او...
اراكي: از جاي قدمهاي او...
گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، صافي: از جاي زانوها و سر انگشتان پاي او...
۳- اراكي:[پایان مسأله]
خوئي، گلپايگاني، سيستاني، صافي، تبريزي: و تفصيل اين مسأله در احكام سجده گفته مي شود.
*****
فاضل: شرط ششم: مسطّح بودن مكان نمازگزار: جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوها  و سر انگشتان پاي او نبايد ببيش از چهار انگشت بسته پست تر يا بلندتر باشد.
امام خامنه ای: رساله آموزشی مسأله ۱۱۳- لازم است که جای پیشانی نمازگزار از جای زانو ها و سر انگشتان پای او بیش از چهار انگشت بسته بالاتر یا پایین تر نباشد.
مكارم: شرط پنجم- بلندتر نبودن محلّ پيشاني از جاي ايستادن: بايد محلّ پيشاني نمازگزار از جاي ايستادن او به اندازه اي بلند نباشد كه از صورت سجده بيرون رود و احتياط واجب آن است كه بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پست تر نباشد.
وحید: شرط هفتم: باید جای پیشانی نمازگزار از جای سر انگشتان پای او و بنابراحتیاط واجب از جای زانوها ی او، بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر نباشد و تفصیل آن در احکام سجده خواهد آمد.
زنجانی: شرط هفتم: هم‌سطحی جای پیشانی و پاها یعنی جای پیشانی نمازگزار از جای پاهای او، بیش از چهار انگشت بسته پست‌تر یا بلندتر نباشد و تفصیل این مسأله در احکام سجده می‌آید.
سبحانی: شرط ششم: بلندتر نبودن جای پیشانی از محلّ ایستادن : جای پیشانی نمازگزار  از جای زانوها و سر انگشتان پای او، نباید بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر باشد.
مظاهری: مسأله ۷۱۳- شرط سوم: جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و سر انگشتان پا و دو کف دست او بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر نباشد، ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری یا ندانستن اینکه جای پیشانی او بلندتر یا پست تر است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.
جوادی آملی: مسأله ۹۳۵- لازم است مكان پیشانی نمازگزار در حال سجود با مكان ایستادن او بیش از چهار انگشت بسته اختلاف سطح نداشته باشد؛ اما برای سایر اعضای سجده نسبت به یكدیگر یا نسبت به مكان پیشانی، مادامی که از صورت سجده بیرون نباشد، حدّ خاصی معتبر نیست.
ــــــــــــــ
لزوم یا وجوب بیش از چهار انگشت بسته بالاتر یا پایین تر نبودن جای پیشانی و جای ایستادن نمازگزار.
امام خمینی، نوری: جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوهاي او {و به احتياط واجب از جای سر انگشتان پا}.
خوئي، وحید: جاي پيشاني نمازگزار از جاي سر انگشتان پاي او {وحید: و بنابراحتیاط واجب از جای زانوها ی او}.
اراكي: جاي پيشاني نمازگزار از جاي قدمهاي او.
گلپايگاني، تبريزي، امام خامنه ای، سيستاني، صافي: جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوها و سر انگشتان پاي او.
فاضل: جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوها  و سر انگشتان پاي او.
مكارم: بايد محلّ پيشاني نمازگزار از جاي ايستادن او به اندازه اي بلند نباشد كه از صورت سجده بيرون رود و احتياط واجب آن است كه بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پست تر نباشد.
زنجانی: جای پیشانی نمازگزار از جای پاهای او.
سبحانی: جای پیشانی نمازگزار  از جای زانوها و سر انگشتان پای او.
مظاهری: جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و سر انگشتان پا و دو کف دست او.
جوادی آملی: لازم است مكان پیشانی نمازگزار در حال سجود با مكان ایستادن او بیش از چهار انگشت بسته اختلاف سطح نداشته باشد؛ اما برای سایر اعضای سجده نسبت به یكدیگر یا نسبت به مكان پیشانی، مادامی که از صورت سجده بیرون نباشد، حدّ خاصی معتبر نیست.
آیةالله بهجت؛ این مسأله را رساله خود نیاورده اند.
مسأله ۸۸۹- بودن مرد و زن نامحرم در جاي خلوت جايز نيست و احتياط در نماز نخواندن در آنجا است، ليكن اگر خواند نمازش باطل نيست.
این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و فاضل نیست.
*****
گلپايگاني، صافي: مسأله ۸۹۴- بودن مرد و زن نامحرم در اطاقي كه كسي در انجا نيست و كسي هم نمي تواند وارد شود حرام است و نمازشان هم در آنجا صحيح نيست، ولي اگر يكي از آنان مشغول نماز باشد و ديگري كه با او نامحرم است وارد شود نماز او اشكال ندارد.
خوئي۸۹۸، زنجانی ۸۹۳، وحید، ۸۹۸ نوري: مسأله ۸۹۰- بودن مرد و زن نامحرم در جايي كه كسي در آنجا نيست و كسي هم نمي تواند وارد شود، در صورتي  كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است(۱) و احتياط مستحبّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
(۱) زنجاني: حرام، بلكه اگر چنين احتمالي را هم ندهد، بنابراحتياط حرام است و در هر حال، نمازشان در آنجا به احتياط  باطل است؛ و اگر مشغول نماز باشد و كسي كه با او نامحرم است وارد شود نيز همين حكم جاري است.
وحید: جایز نیست...
سيستاني: مسأله ۸۷۵-  بودن مرد و زن نامحرم در خلوت، اگر احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند.
جوادی آملی: مسأله ۹۳۶-  بودن مرد و زن نامحرم در مکانی که هیچ کس نمی تواند وارد شود، در صورت احتمال گناه حرام است و احتیاط مستحب است که در آن مکان نماز اقامه نشود.
تبریزی: مسأله ۸۹۸- بودن مرد و زن نامحرم در جایی که خلوت است و كسي هم نمي تواند وارد شود يا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصيت نمي شود در صورتي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست، ولكن اگر انجا نماز بخواند صحيح است.
سبحانی: مسأله ۷۴۴- بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت حرام است و نماز خواندن در آنجا اشکال دارد.
مكارم: مسأله ۸۱۴- بودن مرد و زن نامحرم در جاي خلوت كه ديگري نمي تواند به آنجا وارد شود، اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است و نماز خواندن در آنجا نيز اشكال دارد.
مظاهری: مسأله ۷۱۵- در جایی که ماندن در آن حرام است، مانند مجلسی که در آن معصیت می شود و زیر سقفی که نزدیک است خراب شود  و بودن مرد و زن نامحرم در جایی که کسی آنجا نیست، باید نماز نخواند، ولی اگر خواند باطل نیست.
ــــــــــــــ
بودن زن و مرد نامحرم در مکان خلوتی که کسی هم نتواند داخل شود.
امام خمینی، اراکی، امام خامنه ای: جايز نيست.
گلپايگاني، صافي: حرام است.
خوئي، زنجانی، وحید، نوري: اگر احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است (وحید: جایز نیست). {زنجاني: بلكه اگر چنين احتمالي را هم ندهد، بنابراحتياط حرام است}.
سيستاني، سبحانی: بودن مرد و زن نامحرم در خلوت، (سیستانی:اگر احتمال وقوع در معصیت را بدهند) حرام است.
جوادی آملی: در صورت احتمال گناه حرام است.
تبریزی: بودن مرد و زن نامحرم در جایی که خلوت است و كسي هم نمي تواند وارد شود يا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصيت نمي شود در صورتي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست.
مكارم: اشكال دارد.
مظاهری: در جاهایی ماندن حرام است، مانند: مجلس معصیت و زیر سقفی که نزدیک است خراب شود  و مرد و زن نامحرم در جایی که کسی آنجا نیست.
آیات عظام: بهجت و فاضل؛ این مسأله را رساله خود نیاورده اند.
ــــــــــــــ
نماز زن و مرد نامحرم در مکان خلوتی که کسی نتواند داخل شود.
امام ، اراکی، مظاهری: نمازشان باطل نیست.
گلپايگاني، صافي: نمازشان صحيح نيست.
آیات عظام: خوئي، زنجانی، سيستاني، وحید، جوادی آملی، نوری: احتياط مستحبّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
زنجاني: نمازشان به احتياط  باطل است.
تبریزی: نمازشان صحيح است.
مكارم، سبحانی: نمازشان اشکال دارد.
آیات عظام: بهجت و فاضل؛ این مسأله را رساله خود نیاورده اند.
مسأله ۸۹۰- نماز خواندن در جايي كه تار و مانند ان استعمال مي كنند۱ باطل نيست۲ ولي گوش دادن به آنها حرام است.
این مسأله در رساله آيات عظام اراكي، فاضل و بهجت نیست.
۱- سبحانی: نماز خواندن در جایی  که موسیقی می نوازند...
۲- گلپايگاني، صافي: باطل است.[پايان مسأله]
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۸۹.
*****
خوئي، تبريزي، وحید ۸۹۹: سیستانی: مسأله ۸۷۶- نماز خواندن در جايي كه تار مي زنند، يا مانند آن را استعمال مي كنند‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(۱) باطل نيست، اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصيت است(۲).
(۱) سيستاني: نماز خواندن در جايي كه غنا مي خوانند يا موسيقي حرام مي نوازند...
(۲) وحید: باطل نیست، ولی گوش دادن به آن حرام است؛ و هم چنین است بودن در آنجا مگر برای کسی که بودنش برای  جلوگیری از آن عمل باشد.
مكارم: مسأله ۸۱۴- نماز خواندن در محلّي كه مجلس گناه است، مثلاً در آنجا شراب مي نوشند، قمار مي زنند، یا غيبت مي كنند، اشكال دارد.
زنجاني: مسأله ۸۹۴- ماندن در مجالس لهو و لعب که در آن، به گونه‌ای که به‌طور معمول، طرب انگیز است، آوازه‌خوانی می‌کنند یا تار و مانند آن استعمال می‌کنند، چنانچه تأیید معصیت و گناه محسوب شود، حرام و نماز خواندن در آنجا بنابر احتیاط باطل است.
جوادی آملی: مسأله ۹۳۷- مكانی كه مهیّای كارهای حرام ـ مانند قمار، شرب خمر، آهنگ‌های لهو و لعب، معـاملات ربوی محض و... ـ است و بودن در آن، ابتلا یا امضای آن‌ها را در بردارد، حرام است؛ ولی نماز در آ‌ن مكان باطل نیست، هرچند احتیاط مستحب، ترک نماز در آن است.
ــــــــــــــ
حکم نماز در مجلس گناه.
آیات عظام: امام خمینی، خوئي، تبريزي، امام خامنه ای، وحید، سیستانی، سبحانی، مظاهری، نوری: نماز باطل نیست، ، اگر چه ماندن معصيت و حرام است.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي: نماز باطل است.
مكارم: نماز در آنجا، اشكال دارد.
زنجاني: نماز در آنجا بنابر احتیاط باطل است.
جوادی آملی: بودن در آنجا حرام است؛ ولی نماز باطل نیست، هرچند احتیاط مستحب، در ترک نماز است.
آیات عظام: اراکی، بهجت و فاضل؛ این مسأله را رساله خود نیاورده اند.
مسأله ۸۹۱- در خانه كعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مكروه است ولي در حال ناچاري مانع ندارد.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
*****
اراکی: ۸۸۵، گلپايگاني، صافي: مسأله ۹۰۰، سیستانی: ۸۷۷، فاضل: ۸۹۲- احتياط واجب آن است كه در  خانه كعبه و بر بام ان نماز واجب را نخوانند(۱) ولي در حال ناچاري اشكال ندارد(۲).
(۱) سيستاني: در حال اختيار نماز واجب را نخوانند...
(۲) اراكي، فاضل: مانع ندارد.
خوئي، تبريزي: مسأله ۹۰۰- احتياط واجب آن است كه بر بام خانه كعبه در حال اختيار نماز واجب نخوانند، ولي در حال ناچاري اشكال ندارد و ظاهر اين است كه نماز در خانه كعبه در حال اختيار نيز جايز است.
زنجاني:  مسأله ۹۰۰- احتیاط مستحب آن است که بر بام خانۀ کعبه در حال اختیار نماز واجب یا مستحب نخوانند؛ ولی در حال ناچاری بی‌تردید مانعی ندارد. خواندن نماز واجب در خانۀ کعبه در حال اختیار مکروه، و احتیاط استحبابی در ترک آن است. و خواندن نماز مستحب در خانۀ کعبه اشکال ندارد، بلکه مستحب است در داخل خانه، مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخوانند.
مكارم: مسأله ۸۱۵- احتياط واجب آن است كه نماز واجب را در خانه كعبه نخوانند، ولي نماز مستحبّ اشكال ندارد، بلكه مستحبّ است  در داخل  خانه كعبه در مقابل هر زاويه اي دو ركعت نماز بخوانند، ولي نماز بر پشت بام كعبه –خواه واجب يا مستحبّ- اشكال دارد.
وحید: مسأله ۹۰۰- خواندن نماز واجب در حال اختیاربر بام خانه کعبه جایز نیست و احتیاط مستحب آن است که در داخل خانه هم نخواند، ولی در حال ناچاری اشکال ندارد.
سبحانی: مسأله ۷۴۶- احتیاط لازم آن است در خانه کعبه و بربام ان نماز واجب نخوانند.
مظاهری: مسأله ۷۲۰- خواندن نماز واجب در کعبه و بر بام آن اشکال ندارد، گرچه مکروه است؛ ولی خواندن نماز مستحب در کعبه و بر بام آن مکروه هم نیست، بلکه مستحب است داخل کعبه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخواند.
جوادی آملی: مسأله ۹۳۸- اقامه نماز واجب در درون كعبه و بر بام آن، مكروه است و در حال ناچاری منعی ندارد.
مسأله ۸۹۲- خواندن نماز مستحب در خانه كعبه و بر بام آن اشكال ندارد۱، بلكه مستحب است در داخل خانه مقابل هر ركني دو ركعت نماز بخوانند.
این مسأله در رساله آيت الله بهجت نیست.
۱-وحید: در خانه کعبه اشکال ندارد...
مكارم، زنجانی، مظاهری : رجوع كنيد به ذيل مسأله ۸۹۱.
*****
سبحانی: مسأله ۷۴۷- خواندن نماز مستحب  در خانه کعبه مستحب است و در داخل خانه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخوانند.
جوادی آملی: مسأله ۹۳۹- اقامه نماز مستحب در درون كعبه و بر بام آن منعی ندارد. اقامه نماز واجب یا مستحب بر بام كعبه باید به گونه‌ای باشد كه در تمام حالت نماز، مقداری از فضای بام كعبه روبه‌روی نمازگزار باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -