انهار
انهار
مطالب خواندنی

روزه زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
زن باردار و شیرده
سؤال: فرموده‌اید: «اگر به‌ واسطه عذری‌ نظیر مرض‌ یا نداشتن‌ قدرت‌ یا مسافرت‌ یا شیردادن‌ و مانند اینها، روزه‌ نگرفته‌ و عذر او تا سال‌ بعد طول‌ بکشد، قضای‌ آنها واجب‌ نیست‌»، اکنون‌ مرقوم‌ فرمایید:
1) آیا باردار بودن‌ مشمول‌ این‌ مسأله‌ می‌شود؟
2) اگر عذر او بعد از ماه‌ رمضان‌ برطرف‌ شد و عذر دیگری‌ پیدا کرد که‌ نمی‌تاند روزه‌ بگیرد، آیا مشمول‌ مسأله فوق‌ است‌ یا باید قضای‌ آن‌ را بگیرد؟ (مثل‌ اتمام‌ بارداری‌ و آغاز شیر دهی‌).
3) کسی‌ که‌ به‌ جهت‌ مسافرت‌ نتوانسته‌ روزه‌ بگیرد و این‌ عذر یعنی‌ مسافرت‌ تا ماه‌ رمضان‌ سال‌ بعد طول‌ بکشد، کثیر السفر است‌ و به‌ فتوای‌ مبارک‌ حضرت‌ عالی‌ باید روزه‌ را در ماه‌ رمضان‌ بگیرد، آیا مراد از مسافرت‌ در مسأله فوق‌ امر دیگری‌ است‌؟
پاسخ:1) کلّیه عذرها یک‌ حکم‌ دارد.
2) قضا دارد.
3) باید دائم‌ السفر نباشد.
حائض شدن روزه‌دار قبل از روزه
سؤال: زن روزه‌داری که یکی دو ساعت مانده به اذان مغرب حیض شود، تکلیف روزه‌اش چیست؟
پاسخ: روزۀ او باطل می‌شود، گرچه قبل از مغرب هم باشد.
تردید در زمان حیض
سؤال: اگر زنی بعد از اذان مغرب متوجه شود که خون حیض از او خارج شده، ولی نمی‌داند که آیا قبل از اذان مغرب بوده یا بعد از آن، تکلیف روزۀ آن روز او چه می‌شود؟
پاسخ: روزۀ او صحیح است.
تأخیر عادت ماهیانه با خوردن قرص
سؤال: برخی از زن‌ها برای اینکه بتوانند روزه بگیرند، عادت خود را با خوردن قرص عقب می‌اندازند. آیا روزه گرفتن با این حال صحیح است؟
پاسخ: صحیح است.
خوف ضرر برای جنین
سؤال: زن باردارى که نمى‏داند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، آیا روزه گرفتن بر او واجب است؟
پاسخ: باید از دکتر متدیّن و متخصّص بپرسد و هر چه گفت عمل کند.
روزه‌داری زن باردار
سؤال: زنی در حالی که هم باردار بوده و هم کودک خود را شیر مى‏داده است، روزۀ ماه رمضان را گرفته است و هنگامزایمان، فرزندش مرده به دنیا آمده است. حال در صورت صلاحدید حکم موارد زیر را بیان فرمایید:
الف: اگر احتمال ضرر می‌داده و روزه گرفته، آیا روزه‏اش صحیح است یا خیر؟
ب: با وجود احتمال ضرر، آیا دیۀ فرزند مرده بر ذمّۀ او هستیا نه؟
ج: اگر احتمال ضرر نمى‏داده، ولى بعداً معلوم شده که روزه گرفتن براىجنین ضرر داشته، حکم روزه و دیۀ او چیست؟
پاسخ: الف: صحیح است. ب:دیه ندارد. ج: روزۀ او صحیح بوده و دیه ندارد
روزه‌داری زن شیرده
سؤال: کسی که به تازگی بچه‌دار شده و با بنیۀ ضعیفی که دارد اگر روزه بگیرد شیرش کم یا خشک می‌شود، چه وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ: باید روزۀ خود را افطار کند.
روزه در ماه هفتم بارداری
سؤال: زن بارداری که در ماه هفتم، دکتر به او گفته روزه برای او ضرر دارد، آیا مى‌تواند روزه بگیرد؟
پاسخ: نمی‌تواند.
تردید در ضرر برای زن شیرده
سؤال: زن شیرده که نمی‌داند روزه گرفتن برای خود و بچه‌اش مضر است یا خیر، چه وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ: از دکتر متدیّن و متخصّص بپرسد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -