انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبطلات روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات ج1:
سؤال 243: آیا شرب سیگار، یا شرب اشیائی که بصورت مایع نیستند و مطلق دود بشمار می‏روند برای روزه اشکالی دارد؟
پاسخ: اگر به حلق برسد جایز نیست.
سؤال 245: اگر در یک کشور برای افطار روزه، اذان یک شهر بزرگِ آن کشور را در تلویزیون پخش کنند، آیا برای همه کسانی که در حال شنیدن اذان هستند جایز است افطار نمایند؟
پاسخ: جایز نیست مگر اینکه با شهری که انسان در آن زندگی می‏کند هم افق باشد.
سؤال 246: اگر انسان سر را با چیزی بپوشاند مانند غواصان و زیر آب برود موجب بطلان روزه می‏شود یا خیر؟
پاسخ: بلی، موجب بطلان است
سؤال 249: خانمی 10 سال پیش سقط جنین کرده که به طور تصادفی بوده است، نمازها و روزه‏هایی که در طول این مدت خوانده و گرفته، چه حکمی دارد؟ و اگر خانمی با این اوصاف به خانه خدا رفته باشد چه؟
پاسخ: اگر غسل جنابت انجام داده، کفایت از غسل نفاس می‏کند، و اعمالی که بعد از غسل جنابت انجام داده صحیح است.
سؤال 250: مبتلایان به بیماریهای تنفسی (بخصوص آسم) جهت پیشگیری و درمان تنگی تنفس خود ناچارند روزانه چند مرتبه از اسپری‏های مخصوص استفاده کنند که از طریق دهان پودرهای داروئی را به مجاری تنفسی و ریه می‏رسانند که در این مسیر این مواد به حلق نیز می‏رسند، آیا استفاده از این وسیله مبطل روزه می‏باشد یا خیر؟
پاسخ: استفاده از آن در حد ضرورت مبطل روزه نیست .
سؤال 251: برای فرد روزه‏دار خون دادن (اهداء) و خون گرفتن (بشکل درمانی) چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر خون دادن موجب ضعف باشد، کراهت دارد ولی روزه را باطل نمی‏کند و خون گرفتن مانعی ندارد
استفتائات ج2:
سؤال‏208: روزه داری که وظیفه‏اش تیمّم است چون وقت تنگ است، امّا مسامحه می‏کند به خیال اینکه اگر مسواک کند به تیمّم هم می‏رسد در حال مسواک زدن، اذان صبح هم می‏گویند، این سهل انگاری حکم عمد پیدا می‏کند یا خیر؟
پاسخ: اگر مسامحه کرده است حکم عمد را دارد.
سؤال‏209: آیا چرک گلو روزه را باطل می‏کند؟
پاسخ: اگر در قسمت بالای گلو است که می‏تواند بدون مشقّت آن را به فضای دهن بیاورد و بیرون بریزد باطل می‏کند واگرنه باطل نمی‏کند.
سؤال‏210: استفاده از آمپول‏هایی که به جای غذا به کار می‏رود برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ: آمپول مطلقاً روزه را باطل نمی‏کند.
سؤال‏211: آیا بودن وسایل غیر خوراکی مثل وسایل دندانپزشکی در دهان باعث بطلان روزه می‏شود؟
پاسخ: اگر خون که احیاناً در این قبیل موارد در دهان بوجود می‏آید و یا آب که داخل فضای دهان می‏شود را فرود نبرد روزه‏اش باطل نمی‏شود.
سؤال ‏212: برخی از بیماران مبتلا به آسم مجبور به استفاده از اسپری سالبوتامبول و... برای باز کردن راه تنفسی می‏باشند حکم روزه این دسته بیماران چیست؟
پاسخ: با اکتفا به مقدار ضرورت، روزه‏اش صحیح است.
سؤال‏213: تنقیه ضروری با چیز روان برای بیماری که هیچ منع دیگری برای روزه داری ندارد چه حکمی دارد؟
پاسخ: تنقیه با چیز روان هرچند از روی ضرورت هم باشد روزه را باطل می‏کند.
سؤال‏214: کسانی که معتاد به دخانیات (سیگار، قلیان) و حتّی مواد مخدّرند (تریاک و این گونه چیزها) آیا در حالت روزه می‏تواند به مقدار ضرورت استفاده نمایند و مبطل روزه نیست؟
پاسخ: نمی‏توانند.
سؤال 215: سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر مانند تریاک و غیره شرعا چه صورتی دارد؟
پاسخ : استفاده از مواد مخدر حرام و سیگار نیز اگر مضر باشد حرام است .
سؤال‏216: آیا حنا گذاشتن به سر و دست و یا مالیدن روغن به بدن یا کرم یا برای زخم دست و پا دوای مرهم و غیر آن گذاشتن آیا موجب بطلان روزه می‏شود؟
پاسخ: موجب بطلان نمی‏شود.
سؤال217: اگر کسی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح از خواب بیدار شود و در خواب محتلم شده باشد و امکان غسل کردن نداشته باشد حکم روزه این روز فرد چیست؟
پاسخ: قبل از طلوع فجر باید تیمم بدل از غسل بجا بیآورد در این صورت روزه‏اش صحیح است.
سؤال‏218: آیا دارو ریختن مانند قطره چشم به هنگام روزه باعث باطل شده روزه می‏گردد؟
پاسخ: اگر به فضای دهان نرسد روزه را باطل نمی‏کند.
سؤال‏219: شخصی صائم در ایّام ماه مبارک رمضان زیر دوش می‏رود تا غسل انجام دهد فشار دوش اگر به اندازه‏ای زیاد باشد که تمام سر و گردن را فرا گیرد آیا روزه را باطل می‏کند؟
پاسخ: روزه‏اش صحیح است.
سؤال227: آیا زن می‏تواند در ایّام ماه مبارک رمضان به خاطر اینکه روزه خود را تمام بگیرد و قضاء روزه بر گردنش نباشد به خاطر عادت ماهیانه که به او دست می‏دهد از قرص ضدّ حاملگی استفاده نماید؟ و همچنین درباره روزه مستحبّی و نذر چطور؟
پاسخ: در صورتی که آن قرص مضرّ نباشد و پس از استفاده از آن در موقع عادت ماهانه هیچ اثری از خون مشاهده نشود اشکال ندارد.
سؤال232: زائرانی که در ماه مبارک رمضان به مکه مکرمه و مدینه منوره سفر می‏کنند اگر هنگام غروب در مسجد الحرام و مسجد النبی‏صلی الله وعلیه وآله وسلم حضور یابند به لحاظ این که اهل سنت زودتر از ما افطار می‏کنند، آیا زائران ایرانی می‏توانند همراه آنان افطار کنند یا خیر؟
پاسخ: پیش از مغرب شرعی نمی‏توانند افطار نمایند چون آیه شریفه «و اتمّو الصّیام» انتهای روزه را شب معرّفی می‏کند و بنظر حقیر تقیّه مداراتی در افطار روزه، راه ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -