انهار
انهار
مطالب خواندنی

همسرم میگوید چادر بپوشم (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. با عرض پوزش از اینکه صراحتا صحبت می کنم. من 4 سال هست با یک آقایی دوست هستم و نیتمان ازدواج هست. یک مشکلی بین ما وجود داشت و این که من حجابم مانتویی بود و ایشان از من خواستند که چادر بپوشم. من پذیرفتم اما با این شرط که در بین فامیل خودم با رعایت کامل حجاب چادر نپوشم (البته چادر مشکی رو در همه جا بپوشم فقط مهمانیهای فامیلی) به دلیل اینکه فامیل من این مورد رو رعایت نمیکنند و این تفاوت برای من سخت هست. میدونم تحمل این سختی پاداش اخروی داره اما انصافاً نیاز به اعتقاد قوی هم داره. ایشان به خاطر این مورد منکر ازدواج هستند. من میگم تعویق ازدواج و ادامه این ارتباطات گناه بیشتری داره از رعایت حجاب من بدون چادر.... نظر شما رو در این زمینه خواهانم. باتشکر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
جواب دخترم چه زمینه ازدواج باشد یا نباشد و چه شوهر و یا پدر و مادر اجع به چادر سفارش کنند یا نکنند اما بدانید که چادر حجاب برتر است و نتایج و ارزش هایی که در حجاب با چادر وجود دارد قطعا و حتما در پوشش با مانتو ولو ساده باشد وجود ندارد. زیرا دیده شدن هر زن و دختر با مانتو می تواند در چشم بوالهوسان زمینه تهیّج و تحریک شهوت را ایجاد کند که قطعا با چادر چنین زمینه هایی وجود ندارد. با مانتو ولو ساده و بی آلایش باشد اما اندام انسان مشاهده می شود . باسن و برجستگی های بدن چشم افراد بیمار را به خود مشغول می کند. در حالی که با پوشیدن چادر امکان چشم چرانی از نامحرمان گرفته می شود. و یا به حداقل می رسد و فرقی نمی کند که نامحرم در خیابان باشند یا در مهمانی های فامیلی و اقوامتان باشند!! نامحرم، نامحرم است!!! چه پسر دایی ، پسر عمو، پسرخاله و پسر عمه باشد و چه غریبه ! چه نامحرم شوهر خواهر باشد یا برادر زن برادر باشد و چه غریبه.
بنابراین شما پوشش چادر را انتخاب کنید نه به خاطر اینکه شرط ازدواجتان چادر باشد بلکه به خاطر اینکه وظیفه شما انتخاب بهترین حجاب است. و چادر حجاب برتر است.
البته آیات و روایات زیادی وجود دارد که از مفاد ان استفاده می شود سفارش اسلام به پوشش با چادر است. به عنوان نمونه در سوره احزاب آیه 59 خدای متعال می فرماید:
ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند که گردن و سینه و بازوان و ساق هایشان پوشیده شود زیرا این پوشش نزدیکترین راهی است که انها به عفت و حجاب شناخته شوند و مورد آزار فاسقان قرار نگیرند.
البته دخترم اگر ارتباط شما بدون محرمیت است شکی نیست که گناه است ولی اگر قصد واقعیتان ازدواج است برای اینکه چنین ارتباطی ادامه پیدا نکند به پوشش چادر روی بیاورید تا عقد و ازدواج انجام شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -