انهار
انهار
مطالب خواندنی

چکنم که خودارضایی را ترک کنم؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال دختری هستم 25 ساله که چند سال است به خودارضایی دچار شدم خیلی تلاش کردم که ترک کنم ولی موفق نشدم. حتی به مدت دو ماه این عمل را ترک کردم ولی باز انجام دادم. طوری که دیگه از خودم هم بدم می یاد و حس میکنم که خدا دیگه دوستم نداره. خواهش میگنم کمکم کنید چگونه این عمل را ترک کنم. باتشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب دخترم سؤال شما این است که: چه کنم تا به گناه آلوده نشوم و پرهیزکار شوم؟
برای این پاسخ باید به چند نكته توجه کنید:
1. خود را بشناسد و به مقام و جايگاه انساني خويش واقف شود. ( لازمه خودشناسی اين است كه بدانید: 1. كي هستید؟ 2. از كجا آمده‎اید؟ 3. به كجا خواهید رفت).
2. خدا را بشناسيد. ( وقتي انسان خدا را شناخت به عظمت و جايگاه خداوند پي می برد و ايمان مي آورد).
3. پيامبران و امامان و ولايت اهل بیت (عليهم السّلام) را بشناسید. ( شناخت این بزرگواران موجب رو به خدا رفتن و کسب تقوی و دوری از گناهان میشود).
4. براي خودسازي دو رکن مطرح است: 1) انجام واجبات و حتی المقدور انجام مستحبات؛ 2) دوري ازگناه و حتی المقدور ترک مكروهات.
5. پرهیز از ناآگاهی؛ (يكي از عوامل زمينه‎ساز گناه، ناآگاهی نسبت به خدا، هدف آفرينش انسان، و جهالت نسبت به آثار و پيامدهاي دنيوي و اخروي گناه است).
آقا أمیرالمؤمنین علي (عليه السّلام) در عهد نامه اش به مالك اشتر مي‎فرمايد: «در برابر خداوند كسي نافرماني نمي‎كند مگر جاهل شقي»
و نيز می فرماید: «جهل مركز زشتي است، جهل ريشه و پايه زشتي است، جهل موجب تباهي معاد انسان است».
6. پرهیز از محیط آلوده ؛ (از زمينه‎هاي گناه، محيط فاسد و آلوده است، بنابراين جدا شدن از محیط و انسان‎هاي گمراه و تبه‎كار ضروري است).
7. پرهیز از غفلت‎؛ (رسول اکرم «صلي الله عليه و آله و سلّم» مي‎فرمايند: زماني كه قلب انسان پاك باشد، جسدش پاك و هرگاه قلب او پليد باشد، جسدش هم پليد است).
8. پرهیز از هوی و هوس؛ (امام صادق «عليه السّلام» مي‎فرمايد: بترسيد از هواي نفس خود همان‎طور كه از دشمنان خود مي‎ترسيد) (اگر از هوي نفس پيروي كنید حتماً به گناه و معصيت آلوده خواهید شد).
چند توصیه براي دوري از گناه:
1. به ياد خدا بودن؛ (خدا را ناظر اعمال و نيّات خود بدانید؛ زیرا ما در محضر خدا هستيم و خدا در كمين ماست).
2. به ياد داشته باش كه خليفه خدا در زمين و اشرف مخلوقاتی؛ (با این فکر به خود اجازه نافرمانی از خدا و گناه نمی دهی).
3. به ياد مرگ و حساب و قيامت بودن؛ (ياد مرگ عامل پيشگيري از گناه است).
4. انجام دادن عبادات و وظايف شرعي؛ (اصولاً هدف از عبادات علاوه بر فوايد معنوي آن، پاكسازي و پيشگيري از گناهان است).
عزیزم؛ اميدواريم با رعايت اين توصیه ها، به مراتب كمال و تقوی و پرهیزکاری و ترک نايل گرديد.
*****
استمناء یا خود ارضايي یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی!
خود ارضايي حرام و گناه کبیره است و عملی انحرافی است و بايد با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعايت دقيق دستورالعملها محقق نمیشود، ولی چون هر عملی نياز به دانش و اطلاعات خاصّ خود دارد، بنابراين راه کنترل و درمان اين بيمارِ و عادت زشت نيز بدون کسب آگاهی ميسر نيست.
توجّه به سه نکته در باره استمناء الزامی است:
1- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛ (و اينكه اين کار و عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دورشدن از رحمت خدا واهل بیت (علیهم السلام) و زایل شدن عقل میشود و از لحاظ شرعی حرام و گناه کبیره محسوب ميشود و هر گناهی نور ايمان را تضعيف می كند و باعث تاريكی و آلودگی روح انسان میشود. نوری كه انسان بدان نياز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).
2- آگاهی از عواقب سوء استمناء.
3- آگاهی از روش پيشگيری و درمان.
توضیح نکته اول: (حرمت شرعی و اخلاقی استمناء)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: هر كس، كه با دست شهوتش را بیرون كند ملعون است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: سه دسته‌اند كه خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاكشان نفرماید و برایشان عذاب دردناكی است: 1.. كسی كه موی سفیدش را بكند (تا خود را جوان نشان دهد)؛ 2. كسی كه با عضو خودش شهوتش را دفع كند (خودارضائی)؛ 3. كسی لواط دهد.
از امام صادق (علیه السّلام) ...از حکم کسی که با حیوانی آمیزش کند یا (استمناء) کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می‌باشد.
از امام صادق (علیه السّلام) راجع به حكم استمناء سـؤال شد؟ حضرت (علیه السّلام) فرمود: گناه بزرگی است كه خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء كننده مثل این است كه به خودش نكاح كرده و اگر كسی را بشناسم كه چنین كاری را انجام دهد با او هم غذا نشوم.
در حدیث آمد: ...هفت گروهند كه خدای عزوجل در قيامت به آنان نظر نمیكند كه يك گروه از آنها كسانی اند كه با دست خويش ازدواج كنند. (یعنی استمناء میکنند).
توضیح نکته دوم: (آگاهی از عواقب سوء استمناء)
از نظر علمی هیچ پزشک فهیم استمناء را تجویز نمیکند و پسندیده نمی داند بلکه پزشکان برای استمناء مضرّاتی را معرفی میکنند که برخی از آنها عبارتند از:
1. مبتلا شدن به کشمکش های روحی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
2. حساسیت و ضعیف شدن مراكز عصبی؛ (زیان عقلی و روانی)
3. به هم خوردن نظم وآرامش روحی؛ (زیان عقلی و روانی)
4. دچار شدن به افسردگی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
5. سر گیجه داشتن؛ (زیان عقلی و روانی)
6. فراموشی؛ (زیان عقلی و روانی)
7. سستی اراده؛ (زیان عقلی و روانی)
8. ضعف حافظه؛ (زیان عقلی و روانی)
9. لذّت نبردن از آمیزش با همسرانشان؛ (زیان جنسی)
10. احتلام مكرر؛ (زیان جنسی)
11. مبتلا شدن به انزال زود رس؛ (زیان جنسی)
12. دچار شدن به لاغری، لرزش؛ (زیان جسمی)
13. ضعیف شدن قوّه بینایی و شنوایی؛ (زیان جسمی)
بنابراین استمناء شرعاً، عرفاً و هم از نظر طبّ و علم؛ حرام و ناپسند است.
توضیح نکته سوم: (آگاهی از روش پیشگیری و درمان استمناء)
برای درمان استمناء و ريشه كن نمودن آن چند راه حل توصیه شده است:
1- ازدواج كردن؛ (زيرا ازدواج موجب سلامت روحي و جسمي و كنترل کننده این گناه است).
2- روزه گرفتن؛ (روزه موجب تخفيف شهوت جنسی میشود.
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.
ای جوانان اگر میتوانيد، از دواج كنيد كه موجب قدرت حفظ چشم از نگاه به نامحرم و محافظت آلت تناسلی ار فعل حرام می باشد و كسی كه نمي تواند ازدواج كند، روزه بگيرد زيرا روزه شهوت را سركوب میكند.
3- پرهيز کردن از محرك های جنسی.
زیرا نگاه كردن به افراد بزك كرده در کوچه و بازار و خواندن مطالب عاشقانه وديدن تصاوير سكس كه از جانب تاجران شرف و غريزه ترويج میشود و گوش دادن به آهنگ های مبتذلی كه با امواج هوا در فضا سير میکند و محيط را آلوده میسازد، عفت را لكه دار و اخلاق را فاسد و شخصیّت را لگد مال و ادراك و فهم را كند و حافظه را ضعيف و آتش غريزه را شعله ور میسازد و جوان را در حقارت پست شهوت مدفون مي سازد.
4- پركردن اوقات فراغت با برنامه هاي مفيد.
روانشناسان معتقدند: فردی كه با خود خلوت می كند انديشه های رويايی و افكار پريشان و تخيلات جنسی شهوت انگيز به او هجوم می آورند، خصوصاً در افراد نوجوان اين تفكرات و حالات شديد تر است. در اين هنگام جوان يا نو جوان به گناه استمناء رو میآورد تا طغيان شهوت را فرونشاند يا از فشار آن بكاهد.
5- پیدا کردن دوستان خوب.
باید جوان با دوستانی معاشرت کند که در سيمايشان اثر سجده و راهشان درست و اخلاقشان خوب و خدائی باشد، چه خوب است كه جوانان و نوجوان به دنبال چنين دوستانی باشند تا آنها را در سختي ها و نا ملايمات زندگی تكيه گاه باشند و در جوارشان آرامش روحی پیدا کنند.
6- اجرا کردن دستورات طبي.
دستورات طبّی مانند: 1- حمام با آب سرد در فصول گرم، 2- انجام تمرينات ورزشی، 3- مصرف نکردن زياد گوشت و غذا های مقوی، 4- نخوابيدن بر شكم يا پشت، (بلکه مطابق توصیه دین، به پهلوی راست یا مقابل قبله بخوابد).
7- ترس از خدا داشتن.
اگر جوان احساس كند كه خدا او را می بيند و مراقب اوست و نهان و آشكارش را بخوبی می داند و خيانت چشم و اسرار درون او را مييند و اگر در انجام وظايف كوتاهی كند بزودی به حساب كار هايش می رسد و اگر بلغرد يا منحرف شود او را مجازات میکند، ديگر به جانب اعمال قبح و عوامل مهلك نمیرود و از ارتكاب فحشا و منكر نيز خود داری می كند.
جوانان باید بدانند که حضور در مجالس علمی و خواندن نماز های واجب، تلاوت قرآن، خواندن نماز شب انجام روزه و شنيدن شرح حال و زندگي ياران پيامبر و بزرگان دين و همراهی با جماعت مؤمن و نيكوكار و ياد مرگ و زندگی پس از مرگ، ترس از خدای عزوجل سازنده آنان است و دل را رشد می دهد و عظمت و اقتدار پروردگار را در دل احساس می كنند و از خدا دور نمیشود. (و نظارت الهی در زندگی خود احساس می کنند).
*****
راههای کنترل شهوت
يکی از نيرومندترين غرايز بشر، نيروي شهوت و غريزه جنسی است. نيروی شهوت هنگام شکفتن دوره نوجواني شکفته ميشود و نوجوان را با مشکلاتی مواجه می کند.
راههای کنترل شهوت به این قرار است:
1.. برنامه ريزي کاری:
کار و تلاش مداوم نيرو و توان جوان را تا حدودی از هیجانات شهوت و غريزه جنسی باز میدارد و موجب میشود جسم و روانش متعادل شود. زیرا کار نيرو و انرژی جوان را قبل از آن که به چربی های اضافی مخرب تبديل گردد از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف میرساند.
2. تنظيم دقیق زمان خواب:
سعی کنید زمانی به رختخواب برويد که کاملاً خسته باشید تا بلافاصله به خواب روید. لازمه اين کار اين است که در طول روز با کار و تلاش کافي خسته شده باشید زیرا اگر با خستگی به رختخواب نروید، در بستر بيدار میمانید و افکار شهوانی و تحريک آميز شما را وسوسه و کلافه میکند.
3. دور شدن از محيط هاي آلوده:
برخی از عناصر محیط (مانند: بدحجابی، اختلاط دختران و پسران، برخي از فیلمها و سريال های تلويزيونی، دوستهای آلوده خصوصاً اينترنت و...) مهیّج شهوت و غریزه جنسی است!!! و کسانی که در فکر سلامت خويش و رعایت مسايل اخلاقی و دينی میباشند و روحيه مذهبی دارند لازم است برای سلامت خود از چنین محیطهای حقیقی و مجازی دوری کنند.
4. استفاده درست از اوقات فراغت:
با تعطیلی مراکز آموزشی و علمی مانند مدارس و دانشگاهها و حتی کار و تلاش و فراهم شدن اوقات فراغت طولانی جوانان را سرگردان می کند که اگر جوانان در فکر استفاده درست از این اوقات نباشد موجب میشود کم کم به سمت و سوی درون خويش و شهوت و غریزه جنسی پناه ببرد و..
5. کسب تقوا و پرواپیشگی:
آن چه موجب ساخته شدن شخصيت و رفتار سالم جوان میشود کسب تقوا و تقويت ايمان است. بنابراین اگر جوان از ته دل باور کند اعمال و رفتارش را خدا می بيند به احتمال قوی کمتر مرتکب گناه میشود و یا شاید اصلاً مرتکب گناه نشود. بنابراین: سعي کنيد نيروی ايمان و تقوا را در وجود خود بارور کنيد و دائم متوجه خدا باشد و نمازتان را اول وقت انجام دهيد تا خداوند متعال به وسیله نماز شما را ياري کند تا از هر گناهی مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزه جنسی قرار نگيريد. در قرآن سوره عنکبوت آیه 45 آمده: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ َالْمُنكَرِ؛ به درستی كه نماز انسان را از هرگونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور باز می‎دارد».
چند توصیه معنوی و مؤکد:
1- مراقب نگاه تان باشيد.
2- از خلوت با نامحرم، سخن گفتن و شوخی کردن با آن ها جداً خودداري کنيد.
3- از فکر کردن، تصور و تخيل جنس مخالف و مسايل جنسی خودداري کنيد.
4- از نگاه کردن به تصاوير و فيلم های تحريک کنند جداً خودداري کنيد.
5- از شوخي های جنسی و محرک پرهيز کنيد.
6- در صورت شدت شهوت، خوردن غذاهای محرک و داراي کالري زياد مانند خرما، پياز، فلفل و... را به حداقل برسانيد.
7- براي تعديل نيروی جنسی خود حتماً ورزش و تحرک جسمانی و کار فيزيکی و بدني را در زندگي روزمره خود لحاظ کنيد.
8- از دعا و توسل براي نگهداری ايمان و رفع مشکلات بهره مند شوید.
9- روزه گرفتن موجب کاهش نيروی جنسی می شود.
10- سعي کنيد در طول روز با وضو باشيد و از نورانيت آن استفاده کنيد.
*****
برای رسیدن به قرب خدا و خیر و خوشبختی و موفقیّت در زندگی و برکت و رزق و روزی فراوان و سلامتی؛ چند توصیه به شما دارم:
1- گناه نکنید.
گناه، دل را ويران مي‌كند، دلي كه حرم و خانة خداست؛ گناه آن را نابود و قواي معنوي را تضعيف و ريشه‌هاي درخت ايمان را مي‌سوزاند.
امام باقر (عليه السّلام) مي‌فرمايند: هيچ بنده مؤمنی نيست مگر اين كه در قلبش نقطه سفيدي است. پس هر گاه گناهي را مرتكب شود، نقطه سياهي در قلبش نمودار مي‌گردد و باعث تباهي دل مي‌شود».
امام صادق (عليه السّلام) می فرماید: همانا به درستي كه انسان گناهي را كه مرتكب مي‌شود با آن گناه رزق و روزي از او دفع مي‌گردد».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: هر گاه بنده گناهي را مرتكب شود، به خاطر آن گناه از نماز شب محروم مي‌شود.
امام صادق (عليه السّلام) مي‌فرمايند: «انّ ادني ما اصنع بالعبد اذا آثر شهوته علي طاعتي ان احرمه لذيذ مناجاتي؛ هر بنده‌اي كه خواهش نفس خود را بر طاعت من اختيار نمود كمترين كاري كه دربارة او انجام دهم اين است كه او را از لذّت مناجاتم محروم مي‌سازم.».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: بدانيد و هوشيار باشيد همانا در قيامت بنده‌ را به خاطر يكي از گناهانش صدسال حبس مي‌كنند در حالي كه او به حوراني نگاه مي‌كند كه در بهشت براي او آماده شده‌اند و به نماز و نعمت مشغولند.
2- نمازها، «خصوصاً نماز صبح» را حتماً اول وقت بخوانید.
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(علیه السلام) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.
آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) کسی که نماز را سبک بشمارد خداوند او را به شش بلای در دنیا گرفتار میکند:
1). خير و بركت را از عمر او برمى دارد
2) خير و بركت را از روزى اش برمى دارد
3) نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرمايد.
4) در برابر اعمالى كه انجام داده اجر و پاداش به او داده نمى شود.
5) دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6) هيچ بهره اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
3- اول شبها صدقه بدهید و سوره «واقعه» بخوانید و هنگام خواب، پس از تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) 70 مرتبه استغفار کنید و بگوئید: «استغفرالله ربّی و أتوب إلیه».
هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.
در خبر است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) بیمار شد. خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟ گفت: گناهکارم. پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را، پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است. پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم. عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد. ابن مسعود گفت: آنها نیازی ندارند. چون به ایشان گفته ام که همواره سوره واقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین (علیه السلام) خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.
به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.
4- اول روزها صدقه بدهید و سوره «یس» بخوانید.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: یا علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است، هر که آن را قرائت کند: 1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛ 2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛ 3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛ 4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛ 5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛ 6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛ 7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛ 8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛ 9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛ 10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.
شخصی به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟ حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی» ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان. آن شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.
از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است: هر کس سوره «یس» را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور میکند.
از حضرت سلمان فارسی (رحمة الله) روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره «یس» را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود انشاءالله؛ زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است ودعا است:
«بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.»
5- به بزرگترها «خصوصا پدر و مادر» احترام کنید و بکوشید آنها را از خودتون خوشنود کنید.
قرآن در سوره اسرا آيه 23 می فرماید: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر احسان كنيد! و در سوره لقمان آيه 15 می فرماید: اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوي اطاعتشان مكن، ولي در زندگي دنيا به نيكي با آنها معاشرت نما!
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردي نزد پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض كرد من جوان با نشاط و ورزيده اي هستم و جهاد را دوست دارم ولي مادري دارم كه از اين موضوع ناراحت مي شود، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: برگرد و با مادر خويش باش، قسم به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث ساخته است، يك شب مادر با تو مانوس گردد از يك سال جهاد در راه خدا بهتراست.
در معارف اسلام احترام به پدر و مادر از مهمترين مسائل اخلاقي است و بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد و تا روز قيامت صبر نمي كند و فرزند خطاكار را سريع مجازات مي نمايد. پيامبر بزرگ ما در اهميت اين موضوع مي فرمايد: «كيفر سه گناه تا قيامت به تاخير نمي افتد عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسي در مقابل احسان و نيكي ديگران.».
امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: «حسن سلوك و نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است، زيرا هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند آن هم احساني كه محض تحصيل رضاي پروردگار باشد.».
امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: «خوشا به حال كسي كه به پدر و مادر خود نيكي كند، زيرا خداوند بر عمر او مي افزايد»
امام صادق(علیه السلام) مي فرمايد: «خداوند دعاي سه كس را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند در هنگام نيكي به او، دعاي پدر بر ضد فرزند(نفرين) هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»
کمیل بن زیاد مى‏گوید : امیر المؤمنین (علیه السلام) همواره به نیکى بر پدر و مادر تشویق مى‏کرد و مى‏فرمود : «فرزندان من! بر شما باد به نیکى بر پدر و مادر که در دعاى آنها هم بهبودى است و هم نابودى».
به برکت این اعمال حتماً مورد لطف خدای سبحان قرار میگیرید. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -