انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز و روزه قضا

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
من دچار سر در گمی شده ام و احتیاج به راهنمایی دارم...
مدتی است که سعی دارم زندگی ام را تغییر دهم و گناهانم را سبک کنم... مثلا به نمازم توجه بیشتری می کنم و با کمتر انجام دادن بعضی گناهانم سعی در ترک کامل آنها دارم... تصمیم گرفته ام نماز های قضایم را به جا آورم اما به مشکل خورده ام!
من بچه تر که بودم گاهی به مسائل جنسی فکر می کردم... آن موقع اصلا از احکام غسل جنابت و استمنا و... چیزی نمی دانستم... فکر می کنم آن زمان جنب بوده ام و نماز می خواندم... یادم نمی آید که به اوج لذت جنسی می رسیدم یا نه! یادم نمی آید از چه سنی شروع شد! یادم نمی آید که در ماه رمضان هم بوده یا نه! در حال حاضر اصلا اصلا یادم نیست که چه مدت این گونه بوده و اصلا نمی دانم چه مقدار نماز و روزه قضا بر گردنم هست! تکلیف من چیست؟ چگونه باید تعداد نماز ها و روزه هایی که آن موقع می خواندم و الان باید دوباره قضایشان را به جا بیاورم حساب کنم؟ آیا باید برای هر روزه ام 60 روز روزه ی قضا بگیرم؟ از کجا بدانم که چه تعداد از نماز هایم درست بوده؟ خودم فکر می کنم که در آن موقع جنب بوده ام و ندانسته تمام نماز ها و روزه هایم اشتباه شده است... حالا باید چه کنم؟
می خواهم از خیلی از گناهانم دست کشیده و کار های بسیار بدی که در گذشته انجام داده ام را تکرار نکنم از جمله خود ارضایی که مدتی به آن دچار شده بودم... آیا می توانم موفق شوم و واجباتم را دوباره به جا آورم؟
سوال دیگر من در رابطه با غسل جنابت است... من بعضی وقت ها همراه با غسل های دیگر مثلا غسل حیض نیت غسل جنابت هم می کردم و دیگر وضو نگرفته و نمازم را می خواندم... در صورتی که فردی جنب نباشد و نیت غسل جنابت کند، آیا نماز هایی که با آن غسل خوانده باطل است؟
ممنون میشم اگر جوابم را کامل و واضح بدهید و مرا از این سر در گمی و اعصاب خوردی خارج کنید...
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب 1- دخترم مطابق تمام محتوای نامه ای که نوشته اید هیچ دلیلی برای لزوم و وجوب اعاده عبادت هایی که انجام داده اید وجود ندارد و هیچ تکلیفی بر عهده شما نیست زیرا تمام موارد را مردد هستید و فکر می کنید که جنب بوده اید یا نماز با آن حالت خوانده اید و روزه گرفته اید ولی یقین به جنابت ندارید.
بنابراین :
هر رطوبتی که در خواب یا بر اثر بازی با همسر یا بازی همسر یا خواندن مطالب مهیّج شهوت یا تحریک شدن یا تصورات جنسی یا دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل یا نعوذبالله «استمنا» یا دیدن جنس مخالف ولو با لذت جنسی خارج شود نجس و منی نیست و غسل ندارد.
رطوبتی نجس و منی است که با شهوت (یعنی در اوج لذت جنسی) خارج شود (اوج لذّت جنسی یعنی زمانی که شخص ارضاء شود و به ارگاسم برسد).
اگر شک دارید که رطوبت با لذّت جنسی خارج شده و یا با شهوت و در اوج لذت خارج گردیده یا اصلاً رطوبتی نباشد، بازهم تکلیفی ندارید و منی محسوب نمی شود و غسل ندارد. و رطوبتی که منی محسوب نشود وضو را باطل نمی کند و موجب بطلان نماز و روزه نمیگردد
2- در صورتی که در بین غسل هایی که انجام داده اید واقعا غسل جنابت بوده نمازهایتان صحیح است ولی اگر غسل جنابت به گرن شما نبوده باید آن نمازها را اعاده کنید و در مقدار آن وظیفه شما حداقل است. یعنی اگر شک دارید مثلا 10 نماز به گردن دارید یا 20 نماز، وظیفه شما همان 10 نماز است. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -