انهار
انهار
مطالب خواندنی

چند مسأله راجع به غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و آرزوي قبولي طاعات
چند سوال داشتم ممنون ميشم جواب بديد
1_آيا قبل از داخل شدن وقت ميتوان به نيت غسل(جنابت) واجب غسل كرد؟اصلا چه زمانهايي غسل كردن باطل است؟
2_من مسايل مربوط به غسل را خيلي وقت بيش ياد گرفتم در آنموقع مساله اي در مورد اينكه اگر مثلا هنگام شستن طرف چپ در شستن قسمتي از سمت راست شك كند نبايد به شك خود اعتنا كند من اشتباها برداشت كرده بودم كه آن قسمت راست كه شك كرده ايم به نشستن بايد بركشت و آن قسمت را شست و بعد سمت چپ را بشوييم كه اتفاقا حال متوجه شدم كارم اشتباه بوده حال نماز روزه هاي قبليه من باطل بوده اند؟!(با توجه به اينكه من بعضي وقت ها اينكار را ميكردم مثلا وقتي طرف جب را ميشستم هنگام شك مثلا پاي راست را هم ميشستم بعد تمام طرف چپ را) و آيا الان براي نماز روزه هاي بعديم بايد دوباره غسل را صحيح انجام دهم؟و بعد نماز و... بخوانم؟يا در غسلهاي بعدي مراعات كنم?
3_آيا در شستن اعضاي غسل مثلا سمت راست حتما بايد از پايين يا بالا شروع به شستن كرد يا مثل ميشود اول قسمت ناف بعد قسمت پاها بعد قسمت شانه ها...(بطور غير منظم)را شست؟با توجه به اينكه من بصورت راه دوم انجام ميدادم در صورت باطل بودن آيا نماز روزه هايم نيز باطل ميشود؟
4‏_آيا ميتوان از اين مرجع به مرجع ديكر مثلا به رهبري عدول كرد?
خواهشا با توجه به شماره سوالها دقيقا جواب دهيد خيلي ممنون از لطفتان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)

جواب 1- اگر غسل جنابت به نیت خارج شدن از جنابت و به قصد طهارت باشد صحیح است.
2- اگر غسل را مطابق ترتیب و انچه مجتهد انجام داده است انجام نداده باشید غسل باطل است و باید نمازهایی که با چنین غسلی خوانده ایداعاده کنید ولی روزهها صحیح است.
3- هنگام غسل و شستن اعضا شستن از بالا به پایین یا پایین به بالا اشکال ندارد مشروط بر آنکه در شستن هر یک از سه قسمت بدن تمام آن سه قسمت شسته شود.
4- عدول از مرجع زنده به مرجع زنده دیگر جایز نیست. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -