انهار
انهار
مطالب خواندنی

مستحبات و مکروهات نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بستن چشمها هنگام نماز
سؤال: با سلام.آیابستن چشم در نماز اشکال دارد؟ اگر با این کار بتوان توجه بیشتری به خدا داشت آیا مشکلی ندارد؟
پاسخ:این کار کراهت دارد مگر این که تنها راه رسیدن به حضور قلب باشد.
بستن چشم در هنگام نماز
سؤال: با سلام آیا بستن چشم در هنگام خواندن نماز اشکال دارد؟
پاسخ:مکروه است ولی حرام نیست.
اشتباه خواندن مستحبات نماز
سؤال: اگر کسی مستحبات نماز را اشتباه بخواند چه حکمی دارد
پاسخ:نماز او باطل نیست ولی عمداً این کار را انجام ندهد.
نماز با لباس مشکی
سؤال: آیا کراهت لباس سیاه براى نماز شامل چادر مشکى خواهران و همچنین عباى سیاه مى شود؟
پاسخ:معروف کراهت لباس سیاه در نماز است و دلیلى که براى آن ذکر شده زن و مرد را شامل مى شود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثنا باشد.
تورک هنگام تشهد
سؤال: از روشهاى مختلف نشستن هنگام تشهد، آیا نشستن به روش معمولى افضل است یا نشستن برخى از برادران که به قصد قراردادن سنگینى بدن (بیش از حدّ معمولى) در سمت چپ، شبیه اهل سنّت على الخصوص حنفیها مى نشینند؟
پاسخ:صورت دوّم تورک نامیده مى شود جزء مستحبات شمرده شده است.
برگرداندن انگشتر در قنوت نماز
سؤال: آیا برگرداندن انگشتر در قنوت نماز ثواب دارد؟
پاسخ:چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است ولی نماز را باطل نمی کند، بهتر است آن را ترک کنید.
ذکر کذلک اللّه ربی بعد از قرائت
سؤال: آیا براى مأموم جایز است که در رکعت دوّم بعد از آن که امام سوره توحید را خواند «کذلک الله ربّى» بگوید؟
پاسخ:به قصد ذکر مطلق مانعى ندارد.
گفتار درمانی برای اصلاح قرائت
سؤال: آیا کسى که قادر به اصلاح قرائت نیست ولى در صورت مراجعه به گفتار درمانى به احتمال قوى موفّق به اصلاح مى گردد آیا این درمان برایش واجب خواهد بود؟
پاسخ:احتیاط آن است که درمان کند.
بستن چشمها در نماز
سؤال: آیا بستن چشمان در نماز جهت تواضع و تمرکز حواس جایز است؟
پاسخ:بستن چشمها در نماز مکروه است ولى اگر راه حضور قلب منحصر به آن گردد مستحب بودن آن بعید نیست.
تکبیر گفتن بعد از سلام نماز
سؤال: بعد از سلام نماز مستحب است سه بار تکبیر گفته شود آیا با تکبیر گفتن مستحب است سر را از طرف قبله بر گردانیم یا نه؟
در صورت مستحب نبودن آیا انجام این کار با نیت استحباب اشکال دارد ؟
پاسخ:سه تکبیر بعد از نماز مستحب است اما سر را به طرف چپ و راست کردن مربوط به آن تکبیرات نیست.
گفتن هفت تکبیر در اول نماز
سؤال: آیا گفتن هفت تکبیر در اول نماز سنت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است؟
آیا اصلا این کار وارد شده است و از اسلام است و یا اینکه اصلا چنین چیزی نداریم؟
اگر وارد شده تکبیر اول و شش تکبیر بعدی را به چه نیتی باید گفت؟ نیت شش تکبیر بعدی تکبیر استحبابی ورود به نماز است یا فقط به نیت ذکر مطلقه خداوند؟
پاسخ:مستحب است. به نیت ذکر مطلق بگویید و می توانید هفتمی را تکبیرة الاحرام نماز قرار دهید.
شب نشینی با علم به قضا شدن نماز
سؤال: کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که به جهت شب نشینى و یا مطالعه و غیره نماز صبحش قضا مى شود آیا شرعاً براى شب نشینى یا مطالعه مجاز است؟
پاسخ:این کار برخلاف احتیاط است و اگر موجب وهن نماز شود حرام مى باشد.
معنی ذکر مطلق در نماز
سؤال: می خواستم بدانم که منظور از ذکر مطلق در نماز چیست؟
پاسخ:منظور هر گونه نام خدا را به عظمت بردن و تسبیح و تقدیس او نمودن است.
خواندن دعای "یا محسن قد اتاک" قبل از تکبیرة الاحرام
سؤال: در رساله عملیه حضرت عالی در مساله شماره ۸۷۶ استحباب دعای "یا محسن قد اتاک المسیع ..." بعد از تکبیرة الاحرام ذکر شده، در صورتیکه در سیمای جمهوری اسلامی دیدم شما این دعا را قبل از تکبیرة الاحرام قرائت فرمودید. با عنایت به اینکه مدت های مدیدی است که من این دعا را بعد از تکبیرة الاحرام می خوانم لذا خواهشمندم بفرمایید آیا نمازهای من صحیح بوده یا خیر؟
پاسخ:بعد از تکبیر خواندن بجا است و ما هم قبل از تکبیر به نیت ذکر مطلق می خوانیم.
گفتن تکبیر بعد از سلام نماز
سؤال: سه تکبیر آخر نماز و نگاه به سمت راست و چپ در هنگام تکبیر گفتن و همین طور سجده پس از نماز به چه منظور است؟
پاسخ:گفتن سه تکبیر بعد از پایان نماز مستحب است و همچنین انجام سجده شکر و این دو عمل جزو تعقیبات نماز محسوب می شود.
نماز اول وقت و رعایت حق الناس
سؤال: اینجانب بسیار مقید به نماز اول وقت هستم. اول اذان هر جا که باشم بیابان و خیابان فرقی ندارد، مشغول نماز می شوم. گاهی اوقات کسانی سوار ماشین من هستند که برای اقامه نماز من معطل می شوند، آیا کار من درست است یا خیر؟ آیا این حق الناس در وقت آنان نمی شود؟
پاسخ:در اینگونه موارد اشکالی ندارد که نماز را کمی به تاخیر بیاندازید زیرا جنبه حق الناس دارد.
قرائت سوره های مختلف در نمازها
سؤال: در تحریرالوسیله‌ی امام خمینی آمده است که «یستحب قراءة عم یتسائلون أو هل أتى أو الغاشیة أو القیامة و أشباهها فى صلاة الصبح ، و قراءة سبح اسم أو الشمس فى الظهر و إذا جاء نصر الله و ألهکم التکاثر فى العصر و المغرب ،...، کما أنه یستحب فى کل صلاة قراءة سورة القدر فى الاولى و التوحید فى الثانیة»
سؤال این است که:
۱- نظر شما هم همین است؟ سوره‌های مستحب در نمازهای مختلف همین‌هاست؟
۲- این سوره‌ها برای رکعت اول نمازهاست، و رکعت دوم سوره توحید مستحب است؟ یا در هر دو رکعت این سوره‌ها مستحب است؟ مثلا در نماز ظهر مستحب است در رکعت اول یکی از سوره‌های اعلی و شمس و در رکعت دوم سوره توحید خوانده شود؛ یا در هر دو رکعت مستحب است یکی از سوره‌های اعلی و شمس خوانده شود؟
۳- برای نماز صبح گفته شده خواندن سوره‌های نبأ، انسان، غاشیه، قیامت یا اشباه (نظایر) آن مستحب است. منظور از سوره‌های شبیه به آن‌ها (اشباه) چیست؟
پاسخ:بر طبق فتوای ما، خواندن این سوره ها به قصد رجاء در این نمازها اجر و پاداش دارد و می تواند بعضی را در رکعت اول و بعضی را در رکعت دوم به جا آورد و اشباه و نظایر آن سوره هایی است که از نظر مقدار هم اندازه آنها باشند

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -