انهار
انهار
مطالب خواندنی

نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام.من سه سال پیش نذر کردم که یه جایی قبول شم و شدم ولی نذرم رو شکستم.هفته ی بعدش به یه بیماری مبتلا شدم که تا الانم در گیرشم حتی بهترین جاها رفتم ولی اونا مشکل رو می فهمن ولی درمان نداره.اصلا هم سرطان و ...نیست.در ظاهر ساده س ولی من اگه این بیماری رو نداشتم می تونستم خیلی پیشرفت کنم من فکر می کنم به خاطر اینکه نذرم رو شکستم خدا هم این جوری انتقام گرفته که یه بیماری ساده ولی بسیار بد رو بهم داد.چند وقت پیش هم خواب دیدم که از یک خواننده ای خواستم بیاد بهم کمک کنه ولی رفتم تو اتاقم و مناجات کردم با خدا وقتی اومدم بیرون خوب شده بودم و اون خواننده انگار شیطان پرست بوده چون نارحت شده بود.حالا به خاطر همین می خوام بدونم چی کار کنم که کفارشو بدم و آیا خدا منو خوب می کنه و آیا می تونم نذر کنم که که بیماریم خوب بشه؟می دونم باید 60 نفر رو سیر کنم ولی نمی دونم چه جوری 60 نفر رو پیدا کنم.لطفا راهنماییم کنید.خیلی متشکرم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب آیا صیغه نذر را هم خوانده اید یا خیر؟
صیغه نذر این است که بگویید برای خدا به گردن من است که اگر قبول شدم فلان عمل را انجام بدهم. آیا چنین صیغه ای را خوانده اید یا خیر؟
1- اگر صیغه نذر را خوانده اید به نذرتان عمل کنید تا تکلیفتان ادا شود. و اگر موقع عمل به نذر گذشته کفاره بدهید و کفاره آن یا 60 روز روزه گرفتن یا 60 فقیر طعام دادن است.
2- شما خیال نکنید که چون عمل به نذر نکرده اید خدای بسیار مهربان از شما انتقام گرفته است و شما را به بیماری مبتلا کرده است. مگر خدای متعال جلاد و قسی القلب است که به خاطر عمل نکردن شما به نذر دست انتقامش از آستین بیرون بیاید و شما دختر مظلوم را به بیماری لاعلاج جبران کند!! دخترم، خدا مهربان است و از چنین فکری درباره خدای مهربان توبه و استغفار کنید.
3- خواب حجت نیست و به خاطر خوابی که دیده اید فقط صدقه بدهید.
4- ارتباطتان را با خدا قوی کنید خصوصا در این ماه عزیز و نورانی و مبارک رمضان و تلاش کنید به برکت این ماه به خدا نزدیک شوید.
5- بیماری نعمت هست. کسیکه بیمار است و درد بیماری را تحمل میکند کفاره گناهانش می باشد زیرا در حدیث آمده: بیماری برای مومن رحمت و برای کافر غضب خداست.
6- میتوانید برای شفای خود از بیماری علاوه بر رفتن نزد پزشک نذر هم بکنید و ما هم دعا میکنیم خدای سبحان به شما و همه بیماران لباس عافیت بپوشاند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -