انهار
انهار
مطالب خواندنی

کار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال پیداکردن کار
 
جواب پسرم منظورتون رو متوجه نشدم لطفاً توضیح بدید. یاحقّ.
باسلام من باپدرم زندگی میکنم وخرج زندگی ودانشگاهم روپدرم میده آخه من متاهل هستم وبه خاطردانشگاه فعلاهیچ کاری ندارم وبه خاطرهمین احساس میکنم پدرم براش سخت شده ولی ازیه طرف گاه گاهی پیش پدرم کارمیکنم میخئاستم بدونم به صلاح هست منبرم یه کاردیگه پیداکنم یانه آخه میترسم اگه برم سرکاردیگه بابام نارحت ودست تنهابشه
«تبریک سایت أنهار»
کاربر عزیز ضمن تبریک سال نو به شما و درخواست خیر و سعادت و سالی سرشار از موفقیّت از درگاه پروردگار مهربان برای شما و آرزوی سلامتیتان و طلب عفو از شما بخاطر عدم ارسال به موقع پاسخ درخواستتان یا تأخیر پاسختان بعرض میرسانم:
سایت أنهار فقط به عشق و عطش خدمت به اسلام و شما عزیزان تأسیس گردیده است و از آنجایی که این سایت هیچگونه منفعت مادی در تأسیس آن نداشته و منبع درآمدی هم برای استخدام نیروی مفید و فاضل پاسخگو ندارد لذا تنها بنده (سیدمحمدحسن بنی هاشمی) پاسخگو هستم و بنده نیز «بجز بیماری و دردمندی بخاطر حادثه تصادف» و به غیر از مشغله های فراوان؛ شبها از دو ساعت به اذان صبح پاسخگوی سؤالها می باشم ولی با این وجود بخاطر انبوه انباشته شده سؤالها «هنگام سفر برای معالجه» امکان پاسخگویی همه شما عزیزان میسّر نشده و موجب شرمساری حقیر در محضر شما شده است! لذا از شما عاجزانه 2 درخواست دارم:
1.. درخواست دعا برای شفای بنده تا بتوانم اوقاتی را که به دردمندی میگذرانم پاسخگوی شما عزیزان باشم.
2. اگر پاسخ درخواست خود را پس از ناامیدی از ما! از جایی دریافت نکرده اید مجدداً درخواست خود را ارسال کنید تا با لطف خدای مهربان بتوانیم پاسخگو باشیم.
*****
ای خدای مهربان در شروع سال جدید به درگاهت هستیم! با کوله باری از امید به لطف تو.
ای خدای مهربان به ما دلی ده با شوق طاعت و توفیقی عطا کن تا رستگارشویم.
ای خدای مهربان ما بيچاره ايم و تو تنها چاره کار ما هستی؛ چشم ما به لطف توست.
ای خدای مهربان ما هيچكاره ايم و فقط تو همه كاره.
ای خدای مهربان تو برایمان بساز چون دیگران از ساختن برای ما عاجزند.
ای خدای مهربان ما را به شکر گذاری نعمتهایی که به ما داده ای و میدهی یاری فرما.
ای خدای مهربان ما بی تو هیچیم! پس دستمان بگیر که به شادی دشمنانمان زمین نخوریم.
«رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنک رَحْمَةً إِنَّک أَنتَ الْوَهَّابُ».
پروردگارا! دلهايمان را، بعد از آنکه ما را هدايت کردي، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوي خود، رحمتي بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده اي!
*****
هدیه و عیدی سایت أنهار به شما کاربر عزیز:
«متن آیةالکرسی و برخی از خواص آن»:
آیة الکرسی در سوره بقره آیه 255 قرار دارد و به خاطر کلمه «کرسیّه» که در آن است به آیةالکرسی شهرت دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ * اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ*
خداي يکتاست که جز او خدايي نيست، زنده و پاينده است، هرگز او را کسالت خواب فرا نگيرد تا چه رسد که به خواب رود، اوست مالک آنچه در آسمانها و زمين است، که را اين جرأت است که در پيشگاه او به شفاعت برخيزد مگر به فرمان او؟ علم او محيط است به آنچه پيش نظر خلق آمده و آنچه سپس خواهد آمد و خلق به هيچ مرتبه از علم او احاطه نتوانند کرد مگر به آنچه او خواهد، قلمرو علمش از آسمانها و زمين فراتر، و نگهباني زمين و آسمان بر او آسان و بي‌زحمت است، و او والا مرتبه و با عظمت است. * کار دين به اجبار نيست، تحقيقاً راه هدايت و ضلالت بر همه کس روشن گرديده، پس هر که از راه کفر و سرکشي ديو رهزن برگردد و به راه ايمان به خدا گرايد بي‌گمان به رشته محکم و استواري چنگ زده که هرگز نخواهد گسست، و خداوند (به هر چه خلق گويند و کنند) شنوا و داناست. * خدا يار اهل ايمان است که آنان را از تاريکيهاي جهل بيرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزيدند يار ايشان شياطين و ديوهايند که آنها را از عالم نور به تاريکيهاي گمراهي در افکنند، اين گروه اهل دوزخند و در آن هميشه خواهند بود.
«آية الكرسي سيّد آيات قرآن»
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) خطاب به آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): يا علي! من سيد عربم؛ مكه سيّد شهر هاست؛ كوه سينا سيّد همه كوه هاست؛ جبرئيل سيّد همه فرشتگان است؛ فرزندانت سيّد جوانان اهل بهشتند؛ قرآن سيّد همه كتاب هاست؛ بقره سيّد همه سوره هاي قرآن است؛ ودر بقره يك آيه است كه آن آيه 50 كلمه دارد و هر كلمه 50 بركت دارد و آن آية الكرسي است.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): اگر می دانستید که این آیه چیست و چه فضایل و برکاتی دارد، هیچ گاه و در هیچ حالی آن را رها نمی کردید.
«خواندن آیةالکرسی در مواردی توصیه شده است»:
1.. هنگام خواب
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) هنگام خواب، آیه الکرسی را قرائت می کردند و می فرمودند: جبرئیل امین نزد من آمد و فرمود: ای محمّد! عفریته ای از جنّ، خواهان آزاررسانی به تو در هنگام خواب تو است، پس بر تو باد به خواندن آیه الکرسی.
(طبرسی، مکارم الاخلاق)
2. هنگام ترس و اضطراب
امام صادق (علیه السلام): هرگاه با امری هولناک که از آن می ترسی رو به رو شدی، آیة الکرسی بخوان.
(وسائل الشّیعه، 11/394)
3. هنگام ترس از تنهایی
معصوم (علیه السلام): هرکس شب در خانه تنهاست و از تنهایی و تاریکی می ترسد پس از خواندن آیة الکرسی بگوید: «اللّهم آنِس وحشتی و آمِن ردعتی و اَعنی علی وحدتی.».
(الکافی، 2/537)
4. هنگام ترس از گزندگان
امام رضا (علیه السلام): هرکس پس از نمازهایش آیة الکرسی بخواند، هیچ گزنده و نیش داری به او آسیب نمی رساند.
(عدّه الدّاعی)
5. هنگام خرید کالا و تجارت و حفظ اموال
امام صادق (علیه السلام): هرگاه کالایی خریدی و می ترسی که آسیبی به آن برسد یا به سرقت برود آیة الکرسی را قرائت کن و آن گاه آن را بر روی کاغذی بنویس و در میان آن کالا قرار ده. ان شاء الله آسیبی به آن نمی رسد.
(مستدرک الوسائل، 13/ 293)
6. هنگام سفر
امام صادق (علیه السلام): سفر را با دادن صدقه و خواندن آية الكرسي آغاز كنيد. كسي كه در سفر هر شب آيةالكرسي بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چيزهايي كه همراه اوست.
امام کاظم (علیه السلام): هرگاه یکی از شماها اراده کرد که به سفری برود، هنگامی که بر آستانه ی در قرار گرفت سوره حمد و آیة الکرسی را پیش رو، سمت راست و سمت چپش بخواند و از خداوند بخواهد که او و همراهان و اموالش را حفظ کند؛ خداوند او و داشته هایش و همسفرانش را حفظ کرده و به خواسته ی خود از این سفر دست می یابند.
(مکارم الاخلاق)
7. هنگام خواب
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): هر کس هنگام خواب آیة الکرسی را بخواند اهل خانه و همسایگانش را در امنیّت قرار می دهد.
(بحارالانوار، 89/269)
امام باقر (علیه السلام): هرکس که هنگام خواب بی تابی و ترس به سراغش آمد، وقتی که وارد رختخوابش می شود سوره های ناس، فلق و آیة الکرسی را قرائت نمای.
(مکارم الاخلاق)
امام صادق (علیه السلام): هرکس هنگام خواب، ابتدا تسبیح حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بگوید و سپس آیة الکرسی بخواند، از خطرات محفوظ خواهد بود.
(المحاسن، 2/367(
8. هنگام شفای بیماریها
امام رضا (علیه السلام): هرکس هنگام خواب آیة الکرسی قرائت کند ان شاء الله به بیماری های منجر به فلج شدن مبتلا نخواهد شد.
(الکافی، 2/621(
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): هرگاه یکی از شما به چشم درد مبتلا شد، آیة الکرسی را بخواند و در درونش این گونه القا کند که خوب می شود. ان شاء الله خداوند به او عافیّت می بخشد.
(الخصال، حدیث 400 گانه)
یکی از فضلای حوزه ی علمیه قم گوید: من در اوائل طلبگی که یکی دو سال بود به قم آمده بودم در اثردرس و مطالعه به نوعی درد چشم مبتلا شدم و نقطه کوری در چشم من پیدا شد که فقط رو به رو را می دیدم ولی طرف راست وچپ را نمی دیدم. کم کم این درد شدت گرفت به طوری که متخصصین قم از معالجه ی آن ناتوان ماندند مرا به تهران حواله کردند. من به تهران رفتم آنجا یک متخصص چشم پس از معاینه ودقت، یک آمپولی زد وچشمم خوب شد. بعد از یکی دو ماه باز همان مرض عود کرد بار دیگر به همان دکتر رفتم دوباره خوب شد دفعه سوم بعد از دو سه هفته دوباره درد چشمم عود کرد و شدید تر شد آن پزشک نتوانست کاری انجام دهد برای من شورای پزشکی تشکیل داد بعد از برسی جواب داد که این بیماری قابل درمان نیست و ناراحت به قم باز گشتم. به نماز حضرت آیةالله بهجت رفتم. بعد از نماز پشت سر ایشان راه افتادم تا درب منزل رسیدند وقتی دیگران سؤالات خود را پرسیدند آقا متوجه شد که کم سؤال دارم فرمودند: بفرمایید. با همان حال گرفته وبغض ماجرا را عوض کردم و گفتم: خلاصه پزشکان جوابم را دادند آقا تبسمی نموده و فرمودند بعد از نماز یومیه دست هایت را به چشمانت بگذار ویک آیة الکرسی تلا وت کن وبعد بگو:اَللّهُمَ احفَظ حَدَقَتی بِحَقّ حَدَقَتی علیّ بن ابیطالب (علیه السلام). شش هفت روزی به دستور آقا عمل کردم که چشمانم به کلی خوب شد.
عبدالله بن جعفر گفت: من بیماری سختی گرفته بودم، به طوری که تمام اطبا از معالجه ی آن عاجز شدند. یک شب خیلی ناراحت و رنجور بودم که خدایا چه کنم؟ همین طور درفکر بودم به یک آیه از آیات قرآن طلب شفا کنم. آمدم لای قرآن را باز کردم «آیة الکرسی» آمد، وقتی خوابیدم، درخواب دیدم دو مرد در مقابلم ایستاده اند و یکدیگر می گویند: این مرد آیه ای خواند که درآن آیه 365 رحمت است وتازه به یکی از این رحمت ها رسیده است. از هیبت آن از خواب پریدم، وقتی به خودآمدم متوجه شدم که شفا یافته ام.
9. برای آمرزش اموات
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): هرگاه مؤمنی آیة الکرسی را قرائت نموده و ثوابش را به اهل قبور اهدا نماید خداوند بزرگ ثواب آن را به صاحبان قبرها می رساند و به قاری آیة الکرسی درجات هفتاد نبی اعطا می کند و به ازای هر حرف از این آیه، فرشته ای می آفریند که تا روز قیامت برای او تسبیح گوید.
(مستدرک الوسائل، 2/340)
10. برای قضای حوائج
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): هرگاه براي حاجتت از خانه ي خود بيرون آمدي آية الكرسي را بخوان كه حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
(مستدرک الوسائل،5/276)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) خطاب به آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): ای علی! هرگاه از منزلت به طلب رسیدن به حاجت و نیازی خارج می شوی، آیة الکرسی را بخوان، ان شاء الله حاجتت برآورده و نیازت رفع می گردد.
(مکارم الاخلاق)
امام محمد باقر (علیه السلام): هر كس يك بار آية الكرسي را بخواند خداوند هزار ناراحتي از ناراحتي هاي دنيا و هزار سختي آخرت رااز او دور مي كند كه كمترين ناراحتي دنيا فقر و كمترين سختي آخرت فشار قبر است.
امام صادق (علیه السلام): هرگاه سوره حمد و توحيد و قدر را با آية الكرسي بخوانيد و بعد از آن برخيزيد و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهيد حاجاتتان بر آورده خواهد شد (انشاءالله) زيرا اسم اعظم هستند.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): هرگاه يكي از شما اراده حاجتي كند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بيرون رود و در وقت بيرون رفتن آخر سوره آْل عمران ( آيه 190تا آخر) و آية الكرسي و سوره قدر و حمد را بخواند ، زيرا كه در خواندن اين ها حوائج دنيا و آخرت برآورده مي شود.
در روايت آمده است هر كس آية الكرسي را هنگام غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.
11. پاداش عظیم خواندن آیةالکرسی بعد از نمازها
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): چون خداي متعال خواست سوره ي حمد و آيه هاي شهدالله (18و19 آل عمران) و قل اللهم (26-27آل عمران) و سوره توحيد و آيه الكرسي را به زمين نازل كندهمگي به عرش الهي چنگ زدند در حالي كه بين آن ها و خداوند حجابي نبود.
سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوي كساني كه عصيان و گناه مي كنند مي فرستي ؛ در حالي كه ما پاك و مطهر هستيم.
سپس خداي متعال فرمود : به عزت و جلال خودم سوگند ، هيچ كس شما را بعد از نماز نخواند مگر اين كه او را در مرتبه بالاي قدس جاي دهم كه از نعمت هاي آن استفاده كنند و در هر روز 70 بار به او با نظر رحكت خود بنگرم و در هر روز 70 حاجت او را برآورم هرچند كه بسيار گناه كرده باشد كه كمترين آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمني پناه مي دهم و براي پيروزي بر هر دشمني ياريش مي دهم و مانعي به جز مرگ براي بهشت رفتن او نباشد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): هر كس بعد از نماز آیة الكرسی را بخواند هفت آسمان شكافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیةالكرسی نظر رحمت افكند و فرشته ای را بر انگیزد كه از آن زمان تا فردای آن كارهای خوبش را بنویسد و كارهای بدش را محو كند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): یا علی بر تو باد به خواندن آیةالكرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید كسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی كند و هر كس بعد از هر نماز آیةالكرسی را بخواند به جز خداوند متعال كسی او را قبض روح نمی كند و مانند كسی باشد كه همراه پیامبران خدا جهاد كرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد كسی بر خواندن آیةالكرسی مواظبت نمی كند.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): هرکس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول می شود و در امان الهی می باشد و خداوند او را نگه می دارد.
امام باقر (علیه السلام): هر كس بعد از هر نماز آیةالكرسی را بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد.
12. تلاوت آیة الکرسی بر آب
گویند: اگر کسی 3 بار آیة الکرسی را بر آب بخواند و روی خود را بشوید و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت حمد یک بار و آیة الکرسی را یک بار بخواند هر مراد داشته باشد حاصل گردد ان شاء الله تعالی؛ و اگر پیش بزرگی رود محترم گردد و هر که آیة الکرسی را بنویسد و بر بازوی خود ببندد به هرجا رود عزیز و محترم باشد و اگر بر انار شیرین بدمد قبل از چهارماهگی جنین به زن باردار دهند، فرزندش پسر شود. ان شاء الله.
(گوهر شب چراغ، ص161(
13. تلاوت آیة الکرسی در نماز لیله الدفن
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): نمی گذرد بر میّت ساعتی سخت تر از شب اوّل قبر؛ پس رحم نمایید مردگان خود را به صدقه و اگر نیافتی چیزی که صدقه بدهی، پس یکی از شماها دو رکعت نماز به جای آورد.
(مفاتیح الجنان)
شب اوّل دفن میّت؛ مستحبّ است دو رکعت نماز (نماز لیلة الدفن) خوانده شود، در رکعت حمد و سپس یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت حمد و سپس ده مرتبه سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود و پس از سلام نماز بگوید: «اللَّهم صَلِّ علی محمّد و آل محمّد و ابعَث ثوابها إلی قَبر فلان ابن فلانٍ.» جای فلان، نام میّت را بگوید.
14. آسان شدن سختی های مرگ بر كسي كه آيت الكرسي را زياد مي خواند.
عبدالله بن عوف گوید: شبي خواب ديدم كه قيامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آساني بررسي كردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و كاخ هاي زيادي به من نشان دادند. به من گفتند: درهاي اين كاخ را بشمار ؛ من هم شمردم 50 درب داشت.
بعد گفتند: خانه هايش را بشمار. ديدم 175 خانه بود. به من گفتند اين خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم كه از خواب پريدم و خدا را شكر گفتم. صبح كه شد نزد ابن سيرين رفتم و خواب را برايش تعريف كردم. او گفت : معلوم است كه تو آيةالكرسي زياد مي خواني. گفتم : بله ؛ همين طور است. ولي تو از كجا فهميدي. گفت براي اينكه اين آيه 50 كلمه و 175 حرف دارد. من از زيركي حافظه او تعجب كردم. آنگاه به من گفت : هر كه آية الكرسي را بسيار بخواند سختي هاي مرگ بر او آسان مي شود.
15. گرفتن درجه ایمان
امام صادق (علیه السلام): همانا من از آية الكرسي براي بالا رفتن درجات استفاده مي كنم.
16. برای زياد شدن علم وحافظه
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): 5 چيز حافظه را قوي مي گرداند: خوردن شيريني، گوشت نزديك گردن، عدس، نان سرد و خواندن آيةالكرسي.
16. هنگام ازدواج
شخصی به نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رفت وگفت: چیزی از نظر مادی ندارم که به وسیله ی آن ازدواج کنم. حضرت به او فرمود:آیا آیة الکرسی همراه تو می باشد که آن را بخوانی واز آن بهره ببری؟ عرض کرد: بله. حضرت فرمودند: بدان که آیة الکرسی یک چهارم قرآن است پس تو غنی هستی، برو ازدواج کن.
*****
در پایان؛ مدیریّت سایت أنهار، ضمن پوزش مجدد از شما درخواست دارد در مظانّ استجابت دعا، دعایمان کنید که پس از این شرمنده شما نباشیم و به موقع پاسخگویتان باشیم.
تکرار میکنیم: اگر پاسخ درخواست خود را پس از ناامیدی از ما! از جایی دریافت نکرده اید مجدداً درخواست خود را ارسال کنید تا در سال جدید؛ با لطف خدای مهربان به موقع پاسخگو باشیم. یاحقّ.
باسلام وخسته نباشيددرخصوص روزه ماه رمضان سوالي داشتم من دانشجوهستم وترم تابستانه برداشتم وهفته اي دوروز بايدبرم سركلاس من خانه ام قزوين هست ودانشگاهي كه درآن ترم تابستان مهمان شده ام تاكستان هست ومسافت نزديك به50كيلومترهست ودانشگاه اصليم بوئين زهراهست ميواستم بدونم روزه ونماز من دردوروز تحصيل به مدت يك ماه تابستان چه طورهست باتشكرمقلدآقاي مكارم هستم...
در صورتی که هفته ای سه روز در سفر تحصیلی یا شغلی مسافر باشید نمازتان تمام و روزه شما صحیح است. ولی اگر هفته ای دو روز در سفر باشید نمازتان جمع(شکسته و تمام) ولی روزه صحیح است و اگر هفته ای یک روز در سفر باشید نمازتان شکسته و روزه صحیح نیست.
از اینکه پاسخ شما دیر ارسال شد پوزش می خواهیم زیرا شما سوال احکام را باید در بخش احکام وارد کنید تا زدوتر جواب ارسال گردد. یاحق

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -