انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجده ی سهو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 قنوت اشتباهى
 سؤال853. اگر در رکعت اوّل اشتباها قنوت به‏جا آورده شود، آیا سجده‏ى سهو لازم مى‏شود؟
 

پاسخ: احتیاطا لازم مى‏شود.

 

چگونگى خواندن سجده سهو

 سؤال854. لطفا چگونگى خواندن و اجزاى سجده سهو را ذکر کنید؟
 

پاسخ: بعد از سلام نماز فورا نیّت سجده سهو کند و پیشانى را بر چیزى که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط واجب بگوید: «بسم اللّه‏ و باللّه‏ و صلّى اللّه‏ على محمد و آل محمد» یا «بسم اللّه‏ و باللّه‏، اللهم صل على محمد و آل محمد»، ولى بهتر است بگوید «بسم اللّه‏ و باللّه‏ السلام علیک ایها النبى و رحمة‏اللّه‏ و برکاته»، بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکى از ذکرهایى که گفته شد را بگوید و بنابر اظهر وقتى سر از سجده برداشت، تشهد بخواند و سپس سلام دهد.

 

تکبیر قبل از سجده‏ى سهو

 سؤال855. قبل از رفتن به سجده‏ى سهو تکبیر لازم است یا نه؟ و آن تکبیر آیا تکبیرة‏الاحرام است یا تکبیرِ رفتن به سجده، (مثل تکبیر مستحبى قبل از رفتن به سجده)؟
 

پاسخ: تکبیر براى سجده سهو واجب نیست و در استحبابش براى غیرامامِ جماعتى که قصد اعلام به دیگران را دارد، محل تأمّل است؛ مگر آن که به امید مطلوبیّت از طریق فتواى شیخ و بعض متأخّرین بگوید و احکام تکبیرة‏الاحرام را ندارد.

 

تکرار ذکر سجده‏ى سهو

 سؤال856. آیا مى‏شود ذکر سجده‏ى سهو را تکرار کرد، یعنى یکى از سه ذکر وارد شده در رساله را تکرار نمود؟
 

پاسخ: جایز است.

 

تبدیل ذکر سجده‏ى سهو

 سؤال857. آیا مى‏شود یکى از سه ذکر وارد شده در رساله را در سجده‏ى اوّل سجده‏ى سهو و یکى دیگر را در سجده‏ى دوّم آن خواند؟
 

پاسخ: جایز است.

 

خواندن دعا در سجده‏ى سهو

سؤال858. آیا مى‏توان در ادامه‏ى ذکر سجده‏ى سهو دعا بخوانیم، چه طولانى باشد چه کوتاه؟
 

پاسخ: اذکار و دعاهاى دیگر را هم مى‏شود خواند.

 

لزوم انجام سجده سهو در صورت قیام کامل یا نیمه تمام

 سؤال859. در صورتى که نمازگزار سهوا قیام کامل یا قیام نیمه تمام نمود، چه وظیفه‏اى دارد؟ در صورتى که این عمل عمدى باشد؛ چه وجهى دارد؟
 

پاسخ: در مورد اوّل احتیاطا سجده‏ى سهو به جا آورد و در صورت عمد، اگر به قصد جزئیت نباشد و فعل کثیر هم نباشد، اشکال ندارد.

 

پیش آمدن چند مورد سجده‏ى سهو در یک نماز

 سؤال860. اگر در یک نماز بیش از یک مورد سجده سهو پیش آمد؛ آیا خواندن یک سجده سهو کفایت مى‏کند؟
 

پاسخ: خیر، تداخل نمى‏کند.

 

سجده سهو در نماز مستحبى

 سؤال861. آیا نمازهاى مستحبى سجده سهو دارند؟
 

پاسخ: خیر.

 

فراموش کرن سجده سهو

 سؤال862. اگر انسان سجده سهو را فراموش کند و بعد از مدتى متوجه شود، چه کار کند؟ آیا مى‏تواند بدون شرایط نماز آن را به جا آورد؟
 

پاسخ: على الاحوط باید با تمام شرایط نماز آن را به جا آورد.

 

خواندن سوره قبل از حمد

 سؤال863.اگر سهوا سوره را قبل از حمد بخوانیم، آیا سجده سهو واجب مى‏شود؟
 

پاسخ: احتیاطا بعد از حمد باز سوره بخواند و سجده‏ى سهو هم به جا آورد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -