انهار
انهار
مطالب خواندنی

مکان نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

  نماز در خانه‏اى که بدون مجوز شهردارى ساخته شده است.

سؤال172. خانه‏اى که بدون جواز شهردارى ساخته شده، آیا نماز خواندن در آن صحیح است؟

پاسخ: صحیح است.

حکم نماز، روزه و اصل اقامت افرادى که در قطب شمال یا جنوب زندگى مى‏کنند

سؤال173. وظیفه شرعى افرادى که در قطب شمال یا جنوب زندگى مى‏کنند چیست؟ حکم نماز، روزه و اصل اقامت در آن جا را بیان نمایید.

پاسخ: بر فرض امکان زندگى در آن جا، بنابر قاعده، تکلیف به نماز شبانه روزى و روزه ندارند. لذا چون تفویت مصالح لزومیه مى‏شود، در حال اختیار نمى‏توان در آن جا اقامت کرد. ولى اگر ناچار به اقامه باشد، بنابر احتیاط یا باید بر طبق نزدیک‏ترین مکان به آن جا که شب و روز عادى دارند، عمل کند یا اوقات نماز و ماه‏ها را با وسایلى مثل ساعت حساب کند، ولى این دومى عسر و حرج دارد.

نماز در مدرسه‏اى که ملک آن موقوفه است

سؤال174. بنده مسؤول مدرسه‏اى هستم که ملک آن موقوفه مى‏باشد، و آموزش و پرورش از سازمان اوقاف اجاره نموده است، لطفا بفرمایید وضو گرفتن و نماز خواندن من در مدرسه چه صورتى دارد؟

پاسخ: اگر نماز خواندن با جهت وقف منافات نداشته باشد، اشکال ندارد.

نماز خواندن در ملک، قبل از تقسیم وارثین

سؤال175. در منزل موروثى که متعلق به چند وارث است، نماز خواندن بعضى از ورثه در آن بدون رضایت سایر ورثه چه حکمى دارد؟

پاسخ: تا وقتى که بین ورثه تقسیم نشده باشد، باید به نحوى رضایت آن‏ها احراز شود؛ اگرچه بنابر اظهر عدم علم به کراهت مالک یا اماره‏ى موجب ظنّ به آن در جواز کافى است.

نماز روى موکت مغصوب

سؤال176. اگر روى موکت غصبى قالى انداخته باشند نماز روى آن چگونه است؟

پاسخ: حکم نماز روى شى‏ء غصب شده را دارد که حکم آن در مسأله‏ى 729 رساله آمده است.

گذاشتن رحل و نیامدن تا زمان نماز

سؤال177. شخصى در مسجد جهت نماز جماعت رحل گذاشته و تا برپایى نماز جماعت مراجعت نکرده است. آیا حقّ او از آن مکان ساقط است و دیگرى مى‏تواند جاى او را بگیرد؟

پاسخ: بعد از برپایى نماز جماعت حقّ او ساقط مى‏شود.

نماز بر روزنامه‏هاى مشتمل بر اسامى مقدّسه

سؤال178. با توجّه به این که امروزه در بیشتر روزنامه‏هاى کشور اسامى خدا و پیامبر ـ صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله‏وسلّم ـ و ائمّه ـ علیهم‏السّلام ـ و آیاتى از قرآن وجود دارد؛ آیا مى‏توان از روزنامه به عنوان زیرانداز جهت نماز خواندن استفاده کرد؟

پاسخ: مادامى که اطمینان ندارد اسامى متبرّکه در آن وجود دارد، اشکال ندارد؛ اگرچه در صورت عدم اطمینان هم احراز عدم وجود اسامى متبرّکه در آن خوب است.

نماز در جایى که صداى موسیقى مى‏آید

سؤال179. نماز خواندن در جایى که صداى موسیقى مى‏آید، چه حکمى دارد؟

پاسخ: گوش دادن به موسیقى مطرب، اگرچه حرام است و باید از آن اجتناب شود، ولى به صحّت نماز ضرر نمى‏رساند.

تصویر در مقابل نمازگزار

سؤال180. تصویرهایى که رؤیت آن‏ها انسان را متذکّر حقّ و یاد و نام خداوند متعال مى‏نماید ـ مثل تصویرهاى منسوب به سیّدالشّهداء ـ علیه‏السّلام ـ و رسول خدا ـ صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله‏وسلّم ـ و حضرت امیر ـ علیه‏السّلام ـ و... ـ اگر مقابل قبله باشد و در نماز موجب تقویت تذکّر باشد، حکمش براى نماز و غیر نماز چیست؟

پاسخ: تصویر را به صورتى قرار دهند که مقابل نمازگزار نباشد و در غیر این صورت کراهت دارد، مگر در وقت نماز چیزى روى آن بیندازند که آن را بپوشاند.

نماز خواندن جلوى قبر معصوم ـ علیه‏السّلام ـ

سؤال181. آیا خواندن نماز جلوى قبر معصوم ـ علیه‏السّلام ـ جایز است؟

پاسخ: اگر بى‏احترامى باشد، جایز نیست و در صورتى که بى‏ادبى نسبت به آن‏ها نباشد بنابر اظهر مکروه است، ولى احتیاط مستحب آن است که به طور کلى از این کار مخصوصا از جلوتر ایستادن اجتناب شود. (جهت اطلاع بیشتر به مسأله 738 و 739 رساله رجوع شود.)

زمین مصادره شده از زرتشتیان

سؤال182. زمین‏هایى که مال زرتشتیان بوده و مصادره شده است و صاحبان آن‏ها راضى نیستند، حکم تصرّف، سکونت و نمازهایى که در آن جا خوانده شده است، چیست؟

پاسخ: چنان چه قابل حمل به صحت نباشد، تصرّف و سکونت در آن‏ها جایز نیست، ولى نمازهایى که با جهل در آن جا خوانده شده، محکوم به صحّت است.

نماز خواندن در مکان غصبى به سبب تنگى وقت

سؤال183. اگر شخصى به واسطه‏ى تنگى وقت نتواند مکان مباحى را پیدا کند، در محل غصبى مى‏تواند نماز بخواند یا خیر؟

پاسخ: اگر امید تمکن و برطرف شدن عذر را تا آخر وقت ندارد، نماز در آن صحیح است. (به مسأله 732 رساله رجوع شود.) 

حکم زمینى که در سال‏هاى بسیار گذشته غصب شده است

سؤال184. در سال‏هاى بسیار گذشته، زمینى از شخصى غصب شده است و اکنون هیچ نشانى از بازماندگان آن فرد در دست نمى‏باشد، حکم سکونت و نماز خواندن در این مکان چیست؟ و آیا گذشت زمان حکم زمین غصبى راعوض مى‏کند؟

پاسخ: گذشت زمان حکم را عوض نمى‏کند و باید به قیمت آن با اجازه حاکم شرع، ردّ مظالم بدهد.

نماز در جایى که پنکه یا چراغ آن غصبى است

سؤال185. اگر نمازگزار در جایى ایستاده باشد که باد پنکه‏ى غصبى به او مى‏رسد یا زیر نور چراغى است که روغن یا برق آن غصبى است، نماز او چه صورتى دارد؟

پاسخ: نمازش صحیح است.

نماز خواندن در خانه‏هاى سازمانى که در جاى غصبى بنا شده‏اند

سؤال186. سابقا دولت در جاهایى خانه سازمانى براى کارمندان حود احداث کرده که صاحبان آن زمین‏ها راضى نبوده‏اند. نماز کسانى که در این خانه‏ها ساکن شده‏اند چه حکمى دارد؟ اگر از موضوع آگاه نبوده‏اند چه طور؟

پاسخ: حکم نماز در مغصوب را دارد و جاهل به موضوع، نمازش صحیح است. 

نماز در خانه‏اى که بعضى از قسمت‏هاى آن غصبى است

سؤال187. نماز خواندن در خانه‏اى که بعضى از قسمت‏هاى آن مانند تیرآهن‏ها یا پنجره‏هایش غصبى است، چه صورتى دارد؟

پاسخ: نماز صحیح است.

خانه‏اى که با پول حرام یا مخلوط به حرام خریدارى شده است

سؤال188. شخصى خانه‏اى به مبلغ دوازده میلیون تومان خریدارى کرده که ده میلیون آن حلال و دو میلیون آن حرام یا مخلوط به حرام بوده است، نماز خواندن در آن خانه چه صورتى دارد؟

پاسخ: چون معاملات به ذّمه واقع مى‏شود، لذا ملکیت خانه و تصرّفات در آن حلال است.

نماز خواندن در مکانى که با پول مجهول‏المالک ساخته شده است

سؤال189. اگر بدانیم مکانى توسط شخصى با پول مجهول‏المالک ساخته شده، مى‏توانیم در آن‏جا نماز بخوانیم؟

پاسخ: چون معاملات مربوط به آن به ذمه واقع شده است، لذا ملکیت و تصرفات در آن منزل حلال است.

نماز در خانه و مسجدى که از گنج خمس نداده ساخته شده است

سؤال190. شخصى، گنجى پیدا مى‏کند. اما بدون این که خمس آن را بدهد از آن، براى ساختن خانه و مسجد استفاده مى‏کند، حکم سکونت در آن خانه و نماز خواندن در مسجد و خانه‏اى که احداث نموده چیست؟

پاسخ: چون مصالح خانه و مسجد را به ذمه خریده و ساخته است، نماز خواندن و تصرّفات در آن‏ها حلال و جایز است.

نماز خواندن در منزل کسى که از راه حرام، کسب مال کرده است

سؤال191. نماز خواندن در منزل شخصى که از راه حرام و نامشروع پول به دست آورده و با همان پول منزل و فرش تهیه کرده است، چه حکمى دارد؟

پاسخ: چون خریدهاى او به ذمه بوده است، تصرف و نماز خواندن در آن خانه حلال و جایز است.

حکم نماز در منزلى که در بین نماز، مالکیت آن به دیگران مى‏رسد

سؤال192. شخصى در منزل فردى با اجازه او مشغول نماز خواندن مى‏شود. در همین هنگام صاحب خانه فوت مى‏کند یا این که خانه را مى‏فروشد، تکلیف شخصى نمازگزار چیست؟

پاسخ: نمازش را تمام مى‏کند، مگر اطمینان به کراهت مالک داشته باشد که در این صورت در وسعت وقت نماز را قطع مى‏کند و در ضیق وقت در حال خروج مى‏خواند.

حکم نماز در مکان مجهول المالک

سؤال193. در دانشگاه‏ها، مکان‏هایى به عنوان نمازخانه در نظر گرفته شده است، اگر مالک واقعى این مکان‏ها مشخص نباشد، یعنى مجهول المالک باشند، حکم نماز خواندن آن‏ها چیست؟

پاسخ: باید از مالک آن فحص کنند و با عدم دسترسى، از باب ردّ مظالم با اجازه‏ى حاکم شرع، تصرّفات را حلال کنند.

 حداقل فاصله بین زن و مرد

سؤال194. حداقل فاصله بین زن و مرد هنگام نماز چه مقدار باید باشد؟

پاسخ: اگر بین آن حدود 5 متر فاصله باشد، کراهت کم یا برداشته مى‏شود.

اگر زنى جلوى مرد نمازگزار شروع به خواندن نماز کند

سؤال195. اگر مردى مشغول نماز خواندن باشد و زنى بیاید و جلوتر از مرد شروع به نماز خواندن بکند، حکم نماز مرد و نماز زن چیست؟

پاسخ: نماز زن مکروه است.

اگر مرد پشت سر زن نمازگزار، شروع به خواندن نماز کند

سؤال196. اگر زنى مشغول نماز خواندن باشدو مردى بیاید عقب‏تر از آن زن شروع به نماز خواندن بکند حکم نماز مرد و نماز زن چیست؟

پاسخ: نماز مرد مکروه است.

عقب‏تر بودن مرد از زن در صورت تنگى جا و تنگى وقت

سؤال197.اگر زن در جلوترین قسمت اطاق مشغول نماز خواندن باشد، به طورى که جلوتر از او نتوان رفت، آیا مرد مى‏تواند پشت سر او نماز بخواند؟ اگر وقت تنگ باشد چه طور؟

پاسخ: بله، مى‏تواند چون اصل مسأله از باب کراهت است و در تنگى وقت باید نماز بخواند.

لزوم وجود پرده و دیوار بین زنان و مردان

سؤال198. آیا وجود پرده و دیوار بین زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظه کردن لزومى دارد؟

پاسخ: اگر نامحرم باشند، رجحان شرعى دارد.

حایل بودن یک شیشه‏ى نازک بین مرد و زن نامحرم

سؤال199. اگر در یک اطاق بین مرد و زن نامحرم، فقط شیشه‏ى نازکى حایل باشد، نماز صحیح است؟

پاسخ: بله، صحیح است.

مکان منقوش به تصاویر انسان یا حیوان

سؤال200. آیا نماز خواندن در مکانى که در آن تصویر انسان یا حیوانى وجود دارد، صحیح است؟

پاسخ: صحیح است، ولى مکروه است.

مکانى که مجسمه‏ى حیوانات و یا انسان در آن قرار داده شده است

سؤال201. نماز خواندن در مکانى که مجسمه‏ى حیوانات و یا انسان وجود دارد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: مکروه است.

خانه‏اى که با پول برنده شده از قرعه‏کشى خریدارى شده است

سؤال202. شخصى با مبلغ دویست تومان، کارت قرعه کشى ارمغان بهزیستى مى‏خرد و مبلغ کلانى برنده مى‏شود. سپس با این پول خانه‏اى مى‏خرد، آیا نماز خواندن در این خانه صحیح است؟

پاسخ: با فرض این که معامله بر حسب متعارف به ذمّه صورت گرفته است، صحیح است، قطع نظر از حکم شرعى مبلغ مذکور.

خانه‏اى که بانک در مقابل وام معوّقه فروخته است

سؤال203.یک نفر از بانک وام گرفته و در مقابل، خانه‏ى خود را، گرو گذاشته است. پس از چند سال به دلیل عدم پرداخت وام، بانک خانه‏ى آن فرد را در مقابل طلبى که دارد مى‏فروشد؛ حال، نماز خواندن و غسل کردن در آن مکان براى صاحب جدید چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که بر طبق مسأله‏ى 1832 و 1833 رساله بوده، تصرفات در آن خانه جایز و صحیح است.

اقامه‏ى نماز جماعت در سالن ورزشى مشترک که تعدادى از شرکاء راضى نیستند

سؤال204. یک مجتمع مسکونى مشتمل بر چند واحد آپارتمان است که داراى یک سالن ورزشى مشترک مى‏باشد. اقامه نماز جماعت در آن سالن در صورتى که تعدادى از صاحبین واحدها راضى نباشند، صحیح است یا خیر؟

پاسخ: خیر، صحیح نیست.

نماز در محل گناه

سؤال205. آیا نماز خواندن در مکانى که محل گناه و فسق است جایز است؟

پاسخ: نماز اشکال ندارد، اگرچه نمازگزار هم مشغول آن حرام باشد مثل شنیدن صداى موسیقى.

نماز خواندن بر روى فرش ابریشم و زربافت

سؤال206. نماز خواندن مرد بر روى فرشى که از ابریشم بافته شده و یا رشته‏هاى طلا در آن به کار رفته است، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

نماز خواندن روى فرشى که قسمتى از آن با پول حرام رفو شده است

سؤال207. قسمتى از یک فرش با پول حرام رفو شده است، خواندن نماز در همه جاى فرش اشکال دارد یا منحصر به همان قسمت رفو شده است؟

پاسخ: نماز خواندن اشکال ندارد.

نماز خواندن بر روى موکت‏هایى که نقوش زنان و مردان بر آن حک شده است

سؤال208. خواندن نماز بر روى موکت‏ها و زیراندازهایى که نقوش مردان و زنان بر روى آن حک شده است، چه حکمى دارد؟

پاسخ: کراهت دارد.

سجاده‏هایى که عکس مسجدالحرام و مسجدالنبى دارند

سؤال209. آیا نماز خواندن بر روى سجاده‏هایى که عکس مسجدالحرام و مسجدالنبى در آن‏ها نقش شده است، صحیح است؟

پاسخ: بله، صحیح است.

سجاده‏ها و قالیچه‏هایى که حاوى آیات و اسماى مقدسه هستند

سؤال210. نماز خواندن بر سجاده‏ها یا قالیچه‏هایى که در آن آیات قرآن و اسماى مقدسه بافته شده است، چه صورتى دارد؟

پاسخ: صحیح است ولى آیات و اسماء را زیر پا قرار ندهند.

نماز خواندن زن در منزل شراب‏خوار

سؤال211. نماز خواندن در منزل شراب خوار چه حکمى دارد؟

پاسخ: جایز و صحیح است.

نماز خواندن در ساختمان مصادره شده

سؤال212. محل کار بنده در زمان انقلاب، ساختمان نیمه تمامى بوده که صاحب اصلى آن به خارج از ایران فرار کرد. بعد از انقلاب بنیاد مستضعفان آن را مصادره کرده و به شرکت ما فروخته است. نمازهاى گذشته‏ى ما و نمازهایى که بخواهیم در محل مزبور، بخوانیم چه حکمى دارد؟

پاسخ: چنان چه قابل حمل به صحت نباشد، حکم مکان مغصوب را دارد، پس باید با رضایت مالک باشد و آن چه در حال جهل خوانده شده، اعاده‏اش لازم نیست.

نماز خواندن در جایى که بر روى زمین مجهول‏المالک احداث شده

سؤال213. در روستاى ما زمینى است که مجهول المالک بوده و دولت جمهورى اسلامى در آن یک باب مدرسه و یک مخابرات احداث کرده است. نماز خواندن و ماندن در آن مکان‏ها چه حکمى دارد؟

پاسخ: با عدم دسترسى به صاحبان آن زمین، باید به حاکم شرع جامع شرایط رجوع شود.

ساختن مسجد و نماز خواندن در زمینى که از بهاییان مصادره شده است

سؤال214. زمینى تحت تصرّف افراد بهایى مذهب بوده و بعدا به وسیله‏ى سازمان زمین‏شهرى مصادره شده است، آیا مسجد ساختن و نماز خواندن در آن صحیح است یا خیر؟

پاسخ: اگر سابقه‏ى ملکیّت شرعى آن قبل از تصرف بهایى‏ها مبهم باشد، اشکال دارد.

نماز در خانه‏اى که از خان‏ها گرفته شده است

سؤال215. خانه‏اى در یک زمین زراعى قرار دارد و این زمین، مربوط به اصلاحات ارضى رژیم سابق است که از خان‏ها گرفته شده است، حکم ساکن شدن در این خانه و نماز خواندن در آن چیست؟

پاسخ: حکم مغصوب را دارد.

نماز در ساختمانى که در قبرستان عمومى واقع است

سؤال216. در یک قبرستان که وقف بودن زمین آن معلوم نیست، مدرسه‏اى ساخته شده است. اینک آموزگاران مى‏خواهند در آن‏جا نماز ظهر و عصر بخوانند. در این صورت نماز آن‏ها چه حکمى دارد؟

پاسخ: نماز خواندن در آن جا منعى ندارد

ساختن مسجد در زمینى که وقف قبرستان شده است

سؤال217. آیا در قبرستانى که زمین آن وقف قبرستان شده، مى‏توان مسجد ساخت؟ و اگر مسجدى ساخته شود، آیا نماز خواندن در آن صحیح است؟

پاسخ: نمى‏توان در آن‏جا مسجد ساخت، ولى مجرّد نماز خواندن تا زمانى که مزاحمت با جهت وقف نداشته باشد، اشکال ندارد.

خریدن یا اجاره کردن کلیسا و تبدیل کردن آن به مسجد

سؤال218. آیا مسلمان‏ها مى‏توانند کلیسایى را از مسیحیان بخرند یا اجاره کنند و آن را به مسجد تبدیل کنند؟

پاسخ: در صورت اجاره صحیحه تنها مى‏توانند مصلّى کنند و مسجد کردن در صورت خرید به نحو صحیح شرعى مانعى ندارد. 

نماز خواندن در زمین‏هاى مصادره شده از پیروان سایر ادیان

سؤال219. زمین‏هایى از مسیحیان و زرتشتیان بوده که مصادره شده است، در حالى که صاحبان آن‏ها راضى نبوده‏اند. حکم تصرف، سکونت و نماز خواندن در آن‏ها چیست؟

پاسخ: چنان چه قابل حمل بر صحت نباشد، حکم غصب را دارد.

نماز خواندن در ملک اجاره‏اى پس از اتمام وقت اجاره

سؤال220. ساختمانى قبل از انقلاب با مبالغ آن زمان به آموزش و پرورش اجاره داده شده است. اکنون صاحب ملک، راضى به تمدید قرارداد نیست و اصرار دارد که ساختمان خود را پس بگیرد از طرف دیگر آموزش و پرورش توانایى منتقل شدن به جاى دیگر و یا افزایش مبلغ اجاره بها به طورى که مالک راضى شود را ندارد؛ لذا حاضر به تحویل محل و افزایش اجاره نمى‏باشد. اخیرا صاحب ملک آمده و گفته من راضى نیستم در ملک من نماز بخوانید. با توجه به این که طرف قرارداد آموزش و پرورش است، ما کارمندان، آیا جهت کار ادارى مجاز به استفاده از آن مکان مى‏باشیم یا خیر؟ نماز خواندن ما در آن‏جا چه صورتى دارد؟

پاسخ: اگر مدت اجاره تمام شده است، تصّرفات در آن، تصرّف عدوانى و غصب است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -