انهار
انهار
مطالب خواندنی

شستن دست ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
شستن دست ها
تقسیم دست به دو قسمت در شستن
سؤال445. آیا مى توان ابتدا مچ دست را از بالا به پایین شست، بعد قسمت هاى بالاتر را به همین صورت (از بالا به پایین) شست؟ به صورت برعکس چه طور (یعنى اوّل قسمتى از اعضاى بالا و از بالا به پایین بعد مچ دست را) و در کلّ تقسیم کردن دست به دو قسمت چگونه است.
پاسخ: اگر به صورت دوم باشد، اشکال ندارد.
سرازیر شدن آب وضو به طرف آرنج
سؤال446. هنگام وضو گرفتن، اگر احیانا دست طورى قرار گرفت که آب وضو به طرف آرنج سرازیر شود، آیا اشکالى در وضو ایجاد مى شود؟
پاسخ: چون به قصد وضو نیست، اشکال ندارد.
برگشت آب از پایین به بالاى دست بعد از شستن آن
سؤال447. آیا بعد از یک بار شستن دست اگر آب از پایین به طرف آرنج برگردد، وضو باطل مى شود؟
پاسخ: خیر.
در دست بودن انگشترى در هنگام وضو
سؤال448. اگر انگشترى در انگشت باشد، در موقع وضو براى رساندن آب به زیر آن، حرکت دادن آن به بالا و پایین کفایت مى کند؟
پاسخ: اگر آب از بالا به پایین در زیر آن جریان پیدا مى کند، اشکال ندارد.
افقى شستن دست در وضو
سؤال449. آیا شستن دست به صورت افقى هنگام وضو، اشکال دارد؟
پاسخ: اگر ترتیب عرفى از بالا به پایین صادق باشد، اشکال ندارد.
اندازه شستن دست ها در وضو
سؤال450. آیا در وضو ـ چون قبلاً دست ها را تا مچ شسته ایم ـ شستن دست ها از آرنج تا مچ کافى است؟
پاسخ: خیر، باید تا آخر انگشت ها شسته شود.
ریختن آب از شیر هنگام وضو
سؤال451. اگر آبى ـ که در هنگام وضو از شیر مى چکد ـ روى دستى که در حال شستن آن جهت وضو هستیم بریزد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر نسبت به آب وضو مستهلک است، مانعى ندارد و در این جا نیّت وضو هم مى تواند با آن بنماید.
تماس با رطوبت خارج از وضو
سؤال452. اگر در وضو هنگام شستن دست چپ، دستمان با رطوبت دیگرى تماس پیدا کند، آیا وضو باطل مى شود؟
پاسخ: خیر، به نحوى که در سؤال قبلى گذشت.
بستن شیر در هنگام وضو
سؤال453. آیا بستن شیر آب هنگام وضو، هنگام شستن دست چپ، موجب اشکال در صحت وضو مى گردد؟
پاسخ: خیر اشکال ندارد.
استحباب ریختن آب از پشت آرنج ها براى مردان
سؤال454. آیا ریختن آب از پشت آرنج براى مردها، استحباب دارد؟
پاسخ: بله، مستحب است.
ممکن نبودن تطهیر دست
سؤال455. اگر محلّ وضو ـ مثلاً دست ـ نجس شود و امکان شستن و تطهیر آن نباشد، وظیفه چیست؟
پاسخ: اگر نجاست، تمام عضو وضو را فرا نگرفته باشد، وظیفه جبیره است و در غیر این صورت احوط جمع بین وضوى جبیره و تیمّم است. (توضیح بیشتر در مسأله ى 334 و 335 آمده است.)
شستن زیرِ پوست کنده شده
سؤال456. آیا براى وضو لازم است زیر پوست دست که کنده شده ولى هنوز از دست جدا نشده شسته شود یا خیر؟
پاسخ: اگر آن پوست به بدن نچسبد، در صورت عدم عسر و حرج لازم است آب به زیر آن برسد و در غیر این صورت لازم نیست و صورت هاى مختلف آن در مسأله ى 296 رساله بیان شده است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -