انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احكام صيد و ذبح

 استقرار حيات ذبيحه

سؤال: آيا به نظر حضرت عالى استقرار حيات در ذبيحه لازم است يا اصل حيات در حلال بودن ذبيحه كافى است؟

پاسخ: اصل حيات كافى است.

ذبيحه اهل كتاب

سؤال:  آيا ذبيحه اهل كتاب پاك و حلال است؟

پاسخ: خير، ميته است.

مرگ حيوان پس از ذبح به سبب ديگر

 سؤال: اگر پس از سر بريدن حيوان، حيوان به سبب ديگرى هم چون آتش، افتادن در آب و... بميرد، آيا خوردن گوشت آن حلال است؟

پاسخ: حليّت آن حيوان خلاف احتياط است.

 شوك الكتريكى قبل از ذبح

 سؤال: اگر قبل از سر بريدن حيوان شوك الكتريكى به او وارد كنند تا سر بريدن او آسان شود، آيا گوشت او حلال است؟

پاسخ: بله، حلال است.

 بريده نشدن چهار رگ

سؤال:  اگر پس از سر بريدن حيوان معلوم شود 4 رگ او بريده نشده، ولى زنده است؟ آيا بريدن بقيه رگ ها قبل از مردن حيوان چه حكمى دارد؟

پاسخ: ظاهرا مانعى ندارد.

 بريدن سر حيوان از بالاى برآمدگى

سؤال:  اگر پس از بريدن برخى از رگ ها متوجه شويم سر از بالاى برآمدگى بريده شده، آيا مى  توان دوباره تا روح در بدن حيوان باقى است، از زير برآمدگى سر را بريد؟

پاسخ: ظاهرا مانعى ندارد.

بريدن پاى حيوان قبل از خروج روح

سؤال: در برخى از مناطق رسم است قبل از خروج روح و پس از بريدن سر حيوان، پاهاى او را جدا مى  نمايند، آيا پاها حكم ميته پيدا مى  كنند؟

پاسخ: خير، ميته نمى  شود؛ هر چند كه اين عمل مكروه است.

شكار با تفنگ بادى يا دو لول

پاسخ: تفنگ هاى دو لول شكارى يا تفنگ بادى، داراى ساچمه  هاى گرد يا سر پهن است كه با سرعت و فشار به بدن شكار فرو مى  رود و آن را مى  كشد، آيا شكار با آن ها موجب حلّيت شكار مى  شود؟

پاسخ: پاك و حلال بودنش، اشكال دارد.

 جدا كردن سر حيوان قبل از جان دادن

سؤال: آيا جدا كردن سر حيوان قبل از جان دادن، اشكال دارد؟

پاسخ: مانعى ندارد و حيوان پاك و حلال است، ولى اگر بخواهند سرش را از بدن جدا كنند، بنابر اظهر خوردن گوشت آن مكروه است، بلكه خلاف احتياط است.

ذكر يك بسم  اللّه  براى چند مرغ

سؤال: آيا چند مرغ را مى  توان با يك بسم اللّه  سر بريد؟

پاسخ: اگر دستگاه همه را در يك لحظه با رعايت شرايط سر ببرد، همان يك بسم اللّه  كافى است.

چاقوى استيل

سؤال: آيا در صحت سر بريدن حيوان لازم است چاقو آهنى باشد؟ آيا سر بريدن حيوان با چاقوى استيل و غير آهنى صحيح است؟

پاسخ: اگر آلت ذبح غير آهن باشد، ولى در حدّت و استحكام و تيزى و اطرّاد تا آخر ذبح مثل آهن باشد به نحو يقين، بعيد نيست به الغاى خصوصيت، به آهن ملحق باشد.

سر بريدن نابالغ و زن

سؤال: آيا اگر سر حيوان را بچه نابالغ يا زن ببرد، كافى است؟

پاسخ: اگر زن يا بچه مميّز مسلمان ببرد، اشكال ندارد.

بريدن تدريجى چهار رگ

سؤال: اگر بعضى از چهار رگ را ببرند و صبر كنند و پس از جان دادن حيوان بقيه رگ ها را ببرند اشكال دارد؟ اگر پيش از جان دادن حيوان بقيه رگ ها بريده شود، چه حكمى دارد؟

پاسخ: اگر پس از جان دادن حيوان بقيه رگ ها را ببرند، اشكال داشته و حلال و پاك نمى  باشد؛ اما اگر پيش از جان دادن بقيه رگ ها بريده شود، اشكال ندارد.

ذبح گوسفند در جهت غير قبله به خاطر حواس پرتى

سؤال:  اگر كسى گوسفندى را بر اثر غفلت و حواس پرتى به طرفى غير از قبله ذبح كند، چه حكمى دارد؟

پاسخ: بنابر اظهر اشكال ندارد.

 ذبح حيوان بدون بسم اللّه

سؤال: ذبح حيوان بدون گفتن بسم  اللّه  چه حكمى دارد؟

پاسخ: اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد، اشكال ندارد و در غير اين صورت آن حيوان، بنابر اظهر پاك نمى  شود.

استفاده از گوشت با احتمال ذبح غير شرعى

سؤال: استفاده از گوشتى كه احتمال مى  دهيم ذبح كننده، احكام ذبح را رعايت نمى  كند، اشكال دارد؟

پاسخ: اگر در بازار مسلمانان فروخته مى  شود، پاك است و هم چنين است اگر در دست مسلمان باشد.

صيد ماهى خاويار

سؤال: گرفتن ماهى خاويار چه حكمى دارد؟ آيا بايد آن را رها كنيم يا استفاده از آن جايز است؟

پاسخ: اگر فَلس ندارد، حرام است.

 خوردن گوشت مرغى كه طريق ذبح آن معلوم نيست

سؤال: خوردن گوشت مرغ هايى كه معلوم نيست با دست ذبح شده يا با دستگاه خودكار، چه حكمى دارد؟

پاسخ: گوشت هايى كه در بازار مسلمانان فروخته مى  شود، پاك است و هم چنين است اگر در دست مسلمان باشد.

تناول مرغ هايى كه با ماشين ذبح مى  شوند

سؤال: آيا خوردن گوشت مرغ هايى كه با ماشين ذبح مى  شود، حلال است؟

پاسخ: اگر شرايط ذبح رعايت شود، حلال است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -