انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شرايط ذبح

سؤال: گوسفندى راسر بريدند. بعد معلوم شد چهار رگ بريده نشده است، ولى زنده است، آيا مى شود حلالشود؟
پاسخ: در فرض سؤال، اگر سر گوسفند از بدن جدا نشود وبلافاصله چهار رگ را از زير برآمدگى گردن قطع كنند، گوسفند تماماً (سر و بدن) حلالمى شود. ولى اگر سر از بدن جدا شده باشد، دو صورت دارد: اول آنكه سر را از بيخ، اززير چانه جدا كرده اند، در اين صورت اگر قبل از زهاق روح چهار رگ را از زير برآمدگىقطع كنند، ظاهراً بدن گوسفند حلال است ولى سر گوسفند حرام و مردار است، صورت دومآنكه سر را از پايين حلقوم قطع كنند و حلقوم در قسمت سر مانده باشد، در اين فرض اگربلافاصله چهار رگ را قطع كنند، سر حلال است ولى بدن حرام و مردار خواهدبود.

سؤال: ذبح حيوان با كارد استيل چگونه است؟

پاسخ: جايز است.

سؤال:در رساله ذكر شده است كه سر گوسفند را بايد از زير برآمدگى گلو بريد، يعنىبرآمدگى در طرف سر باشد. حال اگر اشتباه شد و برآمدگى به طرف بدن بود، آيا گوسفندحرام مى شود؟

پاسخ: بلى بايد سرگوسفند را از پايين برآمدگى زير گلو ببرند تا چهار رگ بريده شود. و اهل خبرهمى گويند اگر سر را از بالاى برآمدگى ببرند چهار رگ قطع نمى شود و حيوان حرام مى شود. ضمناً در اين جهت فرقى بين عمد و اشتباه نيست و اگر از بالاى برآمدگى بريدهشده حرام است ولو اشتباهاً.

سؤال:گاوى است قوى كه نمى توانند بخوابانند و سر او را ببرند، آيا مى شود ايستاده رو به قبله سرش را ببرند؟
جواب: بلى از اخبار چنين استفاده مى شود كه استقبال در صورت عدم امكان بخاطر سركشى و طغيان، ساقط است.

سؤال:آيا مى توان گاو را قبل از ذبح كردن با چوب يا سنگ ياوسيله اى ديگر بى حس كرد و سپس آن را ذبح كرد؟

پاسخ: حيوان اگر درموقع ذبح كردن جان داشته باشد، گرچه با ذبح كردن حلال مى شود، ولى زدن حيوان براىبى حسّ كردن آن، جايز نيست.

سؤال:سرحيوانى را بريده اند و حيوان هم مرده است، سپس معلوم مى شود كه مقدارى از اوداجاربعه، مثلا ربع يا ثلث يا نصف يا كمتر يا بيشتر در بدن باقى مانده است آيا پاك استو خوردن آن جايز است يا نه؟

پاسخ: جايز نيست، حكم ميته دارد.

سؤال :مرغى را ذبح كرده اند، بهعلّت تيزى كارد سرش جدا مى شود، در حالى كه مرغ زنده است و رگ همه به طرف بدن مرغرفته است، آيا تا مرغ زنده است مى توان مقدار رگ را به طرف سر مرغ بريد ياخير؟

پاسخ: اگر تا زنده است اوداج اربعه بريده شود، حلال مى شود. ولى سر كه قبل از ذبح شرعى جدا شده حرام است.

ذبح به وسيله دستگاه

سؤال: آيا استفاده از گوشتگوسفند و مرغ كه توسط ابزار برقى كه در كشتارگاه ذبحمى شوند، جايز است؟ و اگر ذبح توسطانسان و پَركنى مرغ توسط كارخانه انجام شود و قبل از ذبح شوك به مرغ وارد شود، آيااستفاده از آن جايز است؟

پاسخ:  الف ـ چنانچه ابزار از جنس آهن باشدولى حركت آن بوسيله برق انجام گيرد با توجه به رعايت ساير شرايط مانند قبله وبسم الله، مانعى ندارد.

پاسخ:  ب ـ استفاده از آن مانعى ندارد.

سؤال:در كشتارگاههاى صنعتى مرغ كه اخيراً در بعضى شهرها داير شده است، روزانه قريب به هزار مرغ را آويزان مى كنند ويك نفر مأمور بريدن سر آنها است. حال آويزان كردن آنها با اينكه معلوم نيست رو بهقبله باشند، چگونه است؟ و همين طور آيا براى بريدن سر هزار مرغ يكبار بسم اللهبگويند، كافى است يا خير؟

پاسخ:  الف ـ لازم است رو به قبله بودناحراز شود.

ب ـ در صورتى كه تدريجاً سر بريده شود، لازم است براى هريك بسم اللهگفته شود و اگر دفعتاً انجام گيرد، يك مرتبه كافى است.

سؤال:در مورد ذبحهاى بعضى از كشتارگاهها كه با دستگاه و دستهجمعى انجام مى گيرد، چه مى فرماييد؟

پاسخ: با توجه به اينكهكشتارگاههاى كشور رعايت مقررات و ضوابط شرعيه را مى كنند مشكلى در كار نيست. واصولا ذبح با دستگاه دسته جمعى با رعايت ساير شرايط معتبره، مانعىندارد.

سؤال:روزانه 500 عدد مرغ دركشتارگاه شهر ذبح و در اختيار مردم قرار مى گيرد، بعضى مى گويند اولا رو به قبلهذبح نمى شوند و ثانياً در موقع ذبح بسم الله گفته نمى شود، وظيفه ما چيست؟

پاسخ: عمل مسؤولان حمل بر صحت مى شود. و مرغها محكوم به طهارت و حليتهستند. مگر آنكه يقين كنيد كه خلاف طريق شرعى ذبح شده اند.گوشتهايى كه ازخارج آورده مى شود

سؤال:آيا گوشت حيواناتحلال گوشت، مانند ماهى، مرغ، گوسفند و گاو كه توسط دولت از كشورهاى غير اسلامىآورده مى شود، با توجه به اينكه هنگام ذبح نام خدا برده نمى شود و حيوان رو به قبلهنيست، آيا حلال است؟ اگر بلامانع است چرا وقتى در آن كشور با چنين گوشتى مواجهمى شويم حكم به حرمت مى شود؟

پاسخ: گوشتهايى كه فعلا توسط دولتوارد مى شود با نظارت و دخالت مسلمان كه دولت فرستاده ذبح مى شود، لذا اشكالىندارد. اما آنچه در آن كشورها به دست خودشان ذبح مى شود محكوم به حرمت است، مگراحراز شود ذابح مسلمان بوده. و در خصوص ماهى اگر احراز شود فلس دار بوده و بدانيديا اطمينان پيدا كنيد زنده از آب گرفته شده و بيرون آب جان داده، يا اينكه در تورماهيگير در آب مرده حلال است، گرچه گيرنده آن مسلمان نباشد.

مسائل متفرقه ذبح

سؤال:آيا حيوان حلال گوشت را قبل از ذبح مى توان توسط آمپول يا چيز ديگر بى حس كرد، تا احساس دردكمتر داشته باشد؟
پاسخ: اشكالى ندارد.

سؤال:حيوان اهلى كه به علتى ذبحش ممكن نيست، يعنى وسيله سربريدن مانند چاقو نباشد، آيا مى توان آن را با تير تيز مثل شكار صحرايىبزنيم؟

جواب: اگر به وسيله همان تير تيز رگهاى چهارگانه را قطعكنند، با حفظ ساير شرايط لازم حلال خواهد بود.

سؤال:اگر حيوان درنده اى قسمتى از حيوان اهلى را خورده باشد، چه حكمىدارد؟

پاسخ: چنانچه نمرده باشد و آن را ذبح شرعى كنند، خوردن آنمانعى ندارد.

سؤال:اگر غير مسلمان بگويداين گوشت ذبح اسلامى شده، آيا مى توان پذيرفت؟

پاسخ: اگر از بازارمسلمانها خريدارى شده باشد، كافى است.

سؤال:اگريك نفر مسلمان ولى نه چندان مورد اعتماد مدعى شود كه گوشت ذبح اسلامى شده، آيامى توان پذيرفت؟
پاسخ: مى توان پذيرفت.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -