انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمــی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1: آیا پولی که بانک ها بابت سود حساب های کوتاه مدت و یا دراز مدت به دفترچه های بانکی اضافه می کنند اگر انسان خودش مطالبه ننماید صحیح است یا خیر؟

پاسخ: چنانچه سپرده گذار بانک را وکیل کند که با پول او معامله ی شرعی انجام دهد و اطمینان داشته باشد که به قرارداد عمل می شود، گرفتن زیادی مانعی ندارد، و در غیر این صورت پولی را که به بانک می گذارد نباید در آن شرط زیادی و سود کند به طوری که اگر بانک زیادی را نداد سپرده گذار حق مطالبه آن زیادی را برای خود قائل نباشد، و در هر وقت هم زیادی را گرفت ابتدا باید آن زیادی را تخمیس کند و بعد در بقیه تصرف کند و از چهارپنجم زیادی هم اگر چیزی باقی ماند آن را هم تخمیس کند، و چنانچه شخص فقیر است و مؤمنه سالش را ندارد، اگر آنچه را در آخرسال باثی ماند تخمیس کند کافی است.

استفتائات جدید ج2، س1723

سؤال2: چگونه اطمینان نماییم که بانک با پول ما معامله شرعی می نماید؟

پاسخ: چنانچه متصدی امور مربوط شخص متدینی است که بر طبق موازین شرعیه عمل می کند ودرمورد سوال هم با شما معامله شرعی انجام می دهد ممکن است برای شما اطمینان حاصل شود.

استفتائات جدید ج2 س1725

سؤال3: وام های دریافتی از بانک ها اغلب در غالب عقود اسلامی معمولا همراه با نرخ سود با بهره قطعی و مشخص است، به عنوان مثال بانک ها از وام های پرداختی در غالب مضاربه 25درصد علاوه بر اصل پول دریافت می می کند. این مبالغ آیا ربا محسوب می شود یا خیر؟

پاسخ: چنانچه گرفتن پول از بانک به عقد مضاربه باشد با رعایت شرایط شرعی آن و از قبل معلوم باشد که سود حاصل از تجارت با آن پول بیش از مقدار مزبور است به طوری که چیزی هم برای عامل :گیرنده پول: باقی می ماند، معامله مزبور مانعی ندارد و در غیر این صورت مضاربه صحیح نیست، و باید سهم دو طرف از سودحاصل معین شود.مثل اینکه نصف سود برای عامل باشد و نصف سود برای صاحب سرمایه یا سه ربع برای عامل و یک ربع برای صاحب سرمایه، نه به نسبت سرمایه.

استفتائات جدید، ج2س 1729

سؤال4:جوائز بانک ها ی قرض الحسنه که به افراد تعلق میگیرد چه حکمی دارد؟

پاسخ: چنانچه شخصی که پول به بانک می گذارد شرط قرعه کشی و دادن جایزه نکند به طوری که اگر بانک قرعه کشی نکرد و با اینکه به اسم شخص درآمد جایزه را به او نداد شخص مزبور، حق المطالبه آن را برای خود قائل نباشد، در این صورت گرفتن جایزه مانعی ندارد و جایزه ای که به او تعلق می گیرد حکم مجهول المالک دارد.

استفتائات جدید ج2 س1739

سؤال5: استفاده از وام بانکی با سودهای متعارف از قبیل وام خرید مسکن، وام تعمبرات، وام ازدواج و... با توجه به نیاز جامعه در شرایط اقتصادی فعلی چیست؟

پاسخ: اگر قصد این باشد که پولی را بگیرید و چیزی را که اضافه می دهید به بانک ببخشید مانعی ندارد.

استفتائات جدید ج2، س1728


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -