انهار
انهار
مطالب خواندنی

سایر احکام قربانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شرايط ذابح

سؤال: آيا شرط است كه ذابح هدي مؤمن باشد، يا غير مؤمن هم كافي است؟

پاسخ: مسلمان بودن كافي است.

زمان قرباني

سؤال: اگر حاجي در روز عيد موفق به قرباني نشد، آيا مي‎تواند شب انجام دهد و يا بايد در روزهاي آينده ذبح كند؟

پاسخ: ذبح در شب بر خلاف احتياط است مي‎تواند در روز بعد ذبح كند.

سؤال: كسي كه نمي‎تواند در روز عيد قربان، قرباني كند يا مثلاً مي‎خواهد در خود مني ذبح كند (در روز بعد) آيا جايز است بعد از رمي جمره عقبه حلق كند و ذبح را بعداً انجام دهد؟

پاسخ: شخص مذكور مي‎تواند روز عيد به حلق از احرام خارج شود.

ذبح در شب

سؤال: در شب يازدهم بعد از اينكه در روز عيد موفق به ذبح و حلق نشده است ذبح و حلق را شب يازدهم انجام داده است آيا اين عمل از ايشان مجزي است يا خير؟

پاسخ: در مورد سوال، چنانچه جهلاً و يا نسياناً ذبح و حلق را شب يازدهم انجام داده اشكال ندارد.

سؤال: آيا در مني جايز است كه اگر روز موفق نشده باشد يا در زحمت زياد باشند شب قرباني كنند و در شب رمي جمرات بكنند يا نه؟

پاسخ: در فرض سوالقرباني را در روز بعد انجام دهد و رمي در شب در صورتيكه در روز متمكن از آن باشد هر چند با زحمت مجزي نيست.

ذبح با چاقوي استيل

سؤال: ذبح حيوان با چاقوي استيل چه حكمي دارد؟ با توجه به اينكه اهل خبره استيل را هم نوع آهن مي‎دانند.

پاسخ: ذبح بايد با حديد باشد و تشخيص آن با عرف است و اگر كسي يقين كند استيل حديد است براي او اشكال ندارد.

مصرف گوشت قرباني

سؤال: لطفاً بفرمائيد هم اكنون كه خوردن گوشت قرباني مشكل وممكن است باعث پديد آمدن بيماريهاي ميكروبي بشود، تكليف چيست؟

پاسخ: احتياط واجب خوردن است. و در صورتي كه معرض بيماري باشد خوردن آن لازم نيست.

سؤال: حاج در روز عيد در مني، قبل از آنكه قرباني ذبح كند، كه چيزي به عهده‎اش نيست، و بعد از ذبح، قيمتي ندارد در اين صورت لازم است احتياطاً با فقير، سهميه او را حساب و مصالحه نمايد يا خير؟

پاسخ: با فرض اينكه قيمت ندارد، و فقير مؤمني نباشد كه آنرا اگر به او صدقه بدهند قبول كند، رعايت اين احتياط، واجب نيست.

سؤال: اگر به شيعه دسترس و شناخت نداشته باشد و مستحق غير شيعه هم نباشد و آن لاشه گوسفند را همانجا ترك كند آيا جايز است كه به فرزندانش بگويد كه در روز عيد قربان روي افق حجاز و ساعت معين براي او يك گوسفند قرباني كنند يا نه در وطنش؟

پاسخ: سفارش قرباني بفرزند بنحو مذكور در سوالمجزي نيست بنابر اين اگر دسترسي به فقير شيعه ندارد اين تكليف ساقط است ولي ثلثي را كه بايد به مؤمن هديه بدهد مي‎تواند به يكي از حجاج شيعه كه همراه اوست بدهد.

سؤال: در مناسك مرقوم فرموده‎ايد: «واجب است كه صاحب قرباني قدري از قرباني را بخورد». انجام اين مطلب در آن هواي گرم با فراهم نبودن وسايل طبخ ميسر نيست، و چه بسا كه نايب مي‎رود براي صد نفر قرباني مي‎كند، و نمي‎شود از هر گوسفندي قدري بياورد، يا اگر بياورد مخلوط مي‎شود، بفرمائيد كه ترك اين واجب چه صورت دارد؟


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -