مطالب خواندنی

استفتائات تقلید آیت الله العظمی جوادی آملی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال1: آیا حضرتعالی بقاء بر تقلیدِ مرجعِ میت را جایز می‌دانید؟
پاسخ: بقاء بر تقلید میت، جایز است.
سؤال2:  آیا بقاء بر تقلید مجتهد متوفایی که از مجتهدان موجود اعلم باشد، همه مسایل را شامل می شود (اعم از مسایلی که مکلف عمل نموده یا نه)؟
پاسخ: اگر میت از احیاء اعلم باشد، در موارد اختلاف با فتوای احیاء بقاء بر تقلید وی لازم است. محور بقاء اعم از آن است که عمل شده باشد یا نشده باشد.
سؤال3:  مراد از تقلید چیست؟
پاسخ: تقلید همان التزام و تعهد به فتاوای مرجع معین است.
سؤال4: در بقا بر تقلید میت، آیا شرطی را معتبر میدانید؟
پاسخ: صِرف تحقق تقلید از مرجع معین، برای جواز بقاء بر تقلید او بعد از رحلت، کافی است.
سؤال5: فرزندانم به سنّ تکلیف تشرّف یافتهاند و میخواهند از حضرتعالی تقلید کنند. آیا میتوانند به دلیل عدم وجود رساله شما، ا رساله امام استفاده کنند؟
پاسخ: فرزندان شما طبق آخرین رساله امام راحل (قدس سره) عمل نمایند و موارد اختلاف نظر را استفتاء کنند.
سؤال6:  آیا برای اعلم بودن مرجع تقلید، علم روز شرط است یا سبقت او بر دیگران در مجتهد شدن؟
پاسخ: هر کس در مقام مرجعیت، از دیگران اعلم بود یا دیگران از او اعلم نبودند. مرجع تقلید است.
سؤال7:1- آیا مسائل سی و چهارگانه باب تقلید از کتاب شریف تحریرالوسیله پس از رحلت حضرت امام(ره) برای کسانی که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند، اکنون نیز قابل تقلید می‌باشند و یا اینکه در تمامی آنها باید به مجتهد زنده رجوع نمایند؟
2- آیا نظر شریف در مورد مقلِّدین حضرت امام خمینی(ره) که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند پس از رحلت حضرت آیت‌الله العظمی اراکی(ره) که اذن بقاء بر تقلید را داده بودند و اکنون به اذن حضرت‌عالی بقاء بر تقلید دارند، همانند نظر شریف حضرت امام در مسألة چهارده از باب تقلید کتاب شریف تحریرالوسیله است یا خیر؟
پاسخ: مباحث اجتهاد و تقلید تحریرالوسیله موارد اختلاف نظر در 34 مسألة تحریر:
1)مسأله 2 التقلید هو الإلتزام بالعمل بفتوی مجتهد معین و إن لم یعمل بَعدُ.
2)مسأله... یجب العدول إلی الثانی الأعلم فی مورد الإختلاف إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للاحتیاط.
3)مسأله12... یجب العدول فیما إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للإحتیاط.
4)مسأله13 و یجب الرجوع إلی الحی الأعلم فی مورد الاختلاف إذا لم یکن فتوی المیت موافقاً للإحتیاط
5)مسأله14...الأظهر البقاء علی تقلید الثانی.
6)مسأله21...لا مجال للحصر بل أی طریق یثبت بها فتوی المجتهد و یعلم به، یکتفی بذلک.
7)مسأله23 یجب تعلّم المسائل التی یبتلی بها غالباً من العبادات و غیرها.
8)مسأله 32 إن کانت هناک قرینة علی اعتبار کیفیة خاصّة ی العمل تلزم رعایتها سواء کانت مطابقة لتقلید الموکل أم لا أو مطابقة لوظیفة المیت أم لا و إن لم تکن هناک قرینة علی رعایة کیفیة خاصّة الأظهر هو رعایة العامل وظیفة نفسه، لانه المأمور بذلک العمل من ناحیة الغیر وأما الولی فلا مجال له إلا العمل بوظیفته لأن الأمر متوجّه إلیه بدءً.
سؤال8: مستدعی است نظر شریف را در خصوص «جواز» یا «وجوب» بقاء بر تقلید از حضرت امام خمینی(قده) بیان فرمایید.
آیا بقاء بر تقلید مجتهد متوفّی اعلم از احیاء تمام مسائل (اعمّ از مسائلی که مکلّف عمل نموده یا ننموده) را شامل می‌شود یا خیر؟
بقاء بر تقلید میت جایز است.
پاسخ2: اگر میت اعلم از احیاء باشد بقاء بر تقلید در موارد اختلاف با فتوای احیا لازم است.
پاسخ3: محور بقاء اعم از آن است که عمل شده باشد یا نشده باشد.
سؤال9: حکم دو امام جماعت با شرایط ذیل در خصوص دریافت حق‌الزحمه چگونه می‌باشد:یکی شغل معلمی دارد و در یکی از مساجد نماز می‌گذارد.و دیگری هیچ‌گونه شغلی ندارد و تنها به عنوان امام جماعت به بیان احکام و تفسیر قرآن در یکی از مساجد شهر مشغول می‌باشد.
پاسخ1: امام جماعت می‌تواند از بیت‌المال سهم معین دریافت نماید.
پاسخ2: برای دریافت از بیت‌المال نه اشتغال به تعلیم و مانند آن مانع است و نه شغل نداشتن شرط است.
سؤال10: نظر حضرتعالی درباره رجوع به مجتهد حی اعلم از میت چیست؟
پاسخ: واجب است.
سؤال11: اگر کسی در اعلمیت مجتهد حی نسبت به مجتهد مِیت شک کند، و یا اینکه هر دو [مجتهد حی و میت] را در اعلمیت مساوی بداند، وظیفه اش چیست؟
پاسخ: در هر دو فرض، رجوع به حی جایز است.
 
سؤال12: اگر مکلف نداند مرجعش در مسأله‏ای احتیاط واجب کرده و به صورت ناخودآگاه طبق فتوای فالاعلم عمل نماید، آیا عمل او صحیح است؟
پاسخ: عمل وی با استناد به فالاعلمِ واجد شرایط، صحیح است، هرچند بعد از عمل باشد.
سؤال13: لطفا ارشاد فرمایید تکلیف افرادی که می خواهند ابتداء از حضرتعالی تقلید نمایند و سابقه تقلید از مراجع دیگری را ندارند ـ با توجه به اینکه رساله عملیه منتشر نشده است ـ چیست؟
پاسخ: فعلاً مطابق آخرین رساله امام(ره) و نیز آخرین جوابهای ایشان از استفتاها عمل کنند و مسائلی که مورد نیاز است و در نوشته های یاد شده از امام (ره) نباشد از دفتر اینجانب سوال نمایند.
منبع: پایگاه اینترنتی معظم له

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -