انهار
انهار
مطالب خواندنی

اعمال مکه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- تقدیم اعمال مکه برای بانوان معذور

 سؤال: نسبت به اعمالى که زن در حال تقدیم طواف انجام مى دهد آیا فقط طواف مقدّم مى شود یا طواف و سعى هر دو مقدّم مى شوند؟

 پاسخ: همه اعمال مکّه مقدم مى شود، یعنى طواف زیارت ونماز طواف زیارت و سعى و طواف نسا و نماز طواف نسا را قبلا انجام مى دهد.

2- انجام اعمال مکه در شب دوازدهم

سؤال:  افراد پیر و داراى عذر را بعد از نیمه شب دوازدهم از منى به جمرات آورده، اعمال فردا را انجام مى دهند و سپس به مکّه برده شده و اعمال بعدى را همان شب انجام مى دهند و غیر داراى عذر نیز چنین کرده اند جز انجام رمى جمرات که فردا براى انجام آن بازگشته اند، آیا اعمال آنها درست است؟

پاسخ:  انجام دادن اعمال مکّه (طوافین و سعى) براى غیر داراى عذر در شب دوازدهم بلکه در شب یازدهم بعد از نیمه شب نیز جایز است.

3- انجام اعمال مکه قبل از وقوفین بدون احرام

 سؤال: دو سال قبل به حج مشرّف شدم. به خاطر ناتوانى و بیمارى و خوف از ازدحام و ترس از حیض، اعمال بعد از منى را قبل از وقوفین به جا آوردم. لکن در اثر جهل به مسأله آنها را بدون احرام انجام دادم. سپس محرم به احرام حجّ شده، و به عرفات و مشعر رفتم، و اعمال منى را انجام دادم. اکنون متوجّه اشتباه خود شده ام. لطفاً تکلیف بنده را روشن فرمایید.

پاسخ:  نگران نباشید، اعمال شما صحیح بوده و نیاز به اعاده نیست.

4- کسی که اعمال مکه را بدون احرام انجام داده

 سؤال: اشخاص معذور که مى توانند اعمال مکّه را قبل از وقوفین (وقوف به عرفات و مشعر) انجام دهند، چنانچه از روى ناآگاهى به احکام شرعى اعمال مکّه را بدون احرام انجام دهند چه حکمى دارد؟

پاسخ:  بنابر احتیاط واجب کفایت نمى کند، و باید آن اعمال را دوباره پس از احرام حج، قبل از وقوفین، یا بعد از انجام اعمال منى بجا آورند.

5- مقدم کردن اعمال مکه برای کسی که ترس از عدم قدرت بر طواف دارد

 سؤال: اگر شخصى تنها نگرانى او این باشد که پس از بازگشت از منى، بر اثر ازدحام جمعیّت نتواند طواف کند، آیا مى تواند اعمال مکّه را مقدّم دارد؟

 پاسخ: احتیاط آن است که مقدّم بدارد، و بعداً اگر نتوانست براى طواف نایب بگیرد.

6- تقدم اعمال مکه برای کسی که دیگری او را طواف می دهد

سؤال:  آیا شخصى که دیگرى او را به وسیله تخت هاى مخصوص طواف مى دهد، مى تواند اعمال مکّه را مقدّم دارد؟

پاسخ:  اگر عذر دیگرى ندارد، و در هر صورت باید دیگرى او را طواف دهد، نمى تواند اعمال مکّه را مقدّم بدارد.

7- تاخیر انداختن سعی برای کسی که اعمال مکه را مقدم داشته

 سؤال: حجّاج محترمى که به واسطه عذرهایى اعمال مکّه را قبل از اعمال منى انجام مى دهند، آیا مى توانند سعى را بعد از بازگشتن از منى و بقیّه اعمال را قبل از آن بجا آورند؟

پاسخ:  باید همه را قبلا انجام دهند.

8- زمان انجام اعمال مکه هنگام مقدم شدن بر وقوفین

 سؤال: آیا کسانى که اعمال مکّه را مقدّم مى دارند، باید نزدیکترین زمان به وقت وقوف به عرفه را انتخاب کنند، یعنى کمى قبل از حرکت به سوى عرفات، یا این کار لازم نیست؟

پاسخ:  لازم نیست.

9- تشخیص عذر کسانی که اعمال مکه را مقدم می دارند

سؤال:  تشخیص عذر براى کسانى که اعمال مکّه را مقدّم مى دارند، بر عهده چه کسى است؟

 پاسخ: تشخیص با خود مکلّف است.

10- تاخیر انداختن طواف نساء برای کسی که اعمال مکه را مقدم داشته

سؤال:  کسى که اعمال مکّه را قبل از وقوف به عرفات انجام مى دهد، آیا مى تواند طواف نساء را بعد از اعمال منى و بقیّه را قبل از وقوف به عرفات انجام دهد؟

پاسخ:  لازم است همه را با هم انجام دهد.

11- انجام بدون احرام اعمال مکه قبل از وقوفین

 سؤال: شخصى که مجاز است اعمال مکّه را قبل از وقوف به عرفات انجام دهد، اگر بر اثر جهل بدون احرام آن اعمال را بجا آورده باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ:  بنابر احتیاط واجب کفایت نمى کند، و باید یا قبل از وقوف به عرفات آنها را با احرام اعاده کند، یا بعد از وقوف و اعمال منى آنها را بجا آورد.

12- نیابت طواف نساء از حائضی که اعمال مکه را مقددم داشته

 سؤال: خانمى که اعمال مکّه را بر وقوف عرفات مقدّم داشته، بعد از انجام سعى حائض مى گردد. شوهرش در همان زمان به نیابت از او طواف نساء را انجام مى دهد. آیا این نیابت صحیح است؟

 پاسخ: چنین نیابتى صحیح نیست. زیرا تقدیم اعمال مکّه براى کسى جایز است که خودش بخواهد آن را انجام دهد.

13- انجام اعمال مکه در شب عید قربان

سؤال:  کسانى که مى توانند در مشعر در شب عید وقوف اضطرارى نمایند،پس از وقوف به منى آمده و رمى جمره عقبه نموده اند، آیا جایز است پس از رمى براى قربانى به کسى وکالت دهند، و قبل از انجام ذبح تقصیر نموده، و براى انجام طواف و اعمال مکّه همان شب عید به مکّه بیایند؟

پاسخ:  جایز است.

14- خروج از مکه قبل از انجام اعمال مکه

سؤال:  آیا خروج از مکّه بعد از اعمال منى و قبل از اعمال مکّه، جایز است؟

پاسخ:  مانعى ندارد.

15- انجام طواف مستحبی قبل از طواف واجب

 سؤال: حجّاجى که از منى باز مى گردند، و هنوز طواف واجب را بجا نیاورده اند، آیا مى توانند طواف مستحبّى بجا آورند؟

 پاسخ: احتیاط آن است که تا اعمال واجب را انجام نداده، طواف مستحبّى نکنند.

16- انجام اعمال حج قبل از وقوفین

 سؤال: اگر زنى که نیابت را پذیرفته، نیز خوف حیض یا مرض داشته باشد آیا مى تواند اعمال حج را بر وقوفین و اعمال منى مقدّم بدارد؟

 پاسخ: مى تواند.

17- انجام دادن اعمال مکه بعد از ظهر عید قربان

 سؤال: آیا انجام طواف زیارت و سعی و طواف نسا را بعد از ظهر عید قربان پس از قربانی انجام دهیم اولی است یا بعد از روز دوازدهم؟

پاسخ:  هر دو جائز است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -