مطالب خواندنی

5- رساندن غبار غليظ به حلق

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 1603- رساندن غبار غليظ1 به حلق روزه را باطل مي كند2 چه غبار چيزي باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد، يا غبار چيزي باشد كه خوردن آن حرام است3.

1- خوئي، سيستاني: بنابراحتياط واجب رساندن غبار غليظ (خوئي: يا غير غليظ)...

زنجاني: بنابراحتياط مستحب رساندن غبار غليظ يا غير غليظ...

وحید: بنابراحتیاط رساندن غبار...

2- اراكي، سبحانی: رساندن غبار(سبحانی: غبار غلیظ) به حلق بنابراحتياط واجب روزه را باطل مي كند...

بهجت: رساندن غبار يا دود غليظ به حلق بنابرأظهر روزه را باطل مي كند...

3- خوئي، فاضل، تبريزي، وحید: مثل خاك.

گلپايگاني، صافي: مثل خاك. و بنابراحتياط واجب بايد غباري را هم كه غليظ نيست به حلق نرساند.

زنجاني: مثل خاك. ولي اگر غبار را فرو برد و به قدري غليظ باشد كه فرو بردن آن عرفاً خوردن گفته مي شود، بنابراحتياط روزه باطل مي گردد.

سيستاني: مثل خاك. رساندن غبار غير غليظ به حلق روزه را باطل نمي كند.

نوري: و بنابراحتياط واجب غباري را هم كه غليظ نيست، به حلق نرساند.

*****

مكارم: مسأله- هرگاه غبار غليظ در در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود روزه را باطل مي كند، در غير اين صورت روزه صحيح است خواه غبار چيزي باشد كه خوردن  آن حلال است مانند آرد، يا غبار چيزي كه خوردن آن حرام است. اما اسپری هایی که برای افراد مبتلا به آسم استفاده می شود با توجه به اینکه معمولا گاز رقیقی بیش  نیست روزه را باطل نمی کند.

مظاهری: مسأله- اگر بواسطه باد یا جارو کردن و مانند این ها غبار برخیزد و بر اثر عدم مواظبت به حلق برسد روزه اش باطل می شود و همچنین اگر دود یا بخار در اثر عدم مواظبت به حلق برسد روزه را باطل می کند و اما اگر سهوا یا جهلا یا بی اختیار  غبار و دود و مانند آن به حلق برسد مانعی ندارد .

مسأله 1604- اگر بواسطه باد غبار غليظي پيدا شود 1و انسان با اين كه متوجّه است، مواظبت نكند2 و به حلق برسد، روزه اش باطل مي شود3.

اين مسأله در رساله آيات عظام فاضل و بهجت نيست.

1- اراكي، خوئي، زنجاني: غباري پیدا شود...

2- سيستاني: مي تواند مواظبت كند ولي مواظبت نكند...

3- خوئي، اراكي، سيستاني، تبريزي،سبحانی: بنابر احتياط واجب.

زنجاني: بنابراحتياط مستحب.

وحید: بنابراحتیاط .

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1603.

*****

مكارم: مسأله- هرگاه بواسطه باد يا جارو كردن زمين، غبار غليظي برخيزد و براثرعدم مواظبت، به حلق برسد، روزه اش باطل مي شود (همانطور كه در مسأله قبل آمد).

مسأله 1605- احتياط واجب آن است كه روزه دار دود سيگار1 و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند2. ولي بخار غليظ ، روزه را باطل نمي كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب درآيد و فرو دهد.

1- گلپايگاني، خوئي، اراكي، فاضل، تبريزي، وحید: بخار غليظ و دود سيگار...

2- اراكي، گلپايگاني، خوئي، فاضل، تبريزي، سيستاني، صافي: [پایان مسأله]

*****

مكارم: مسأله- لازم است تمام افراد از كشيدن سيگار و استعمال هرگونه دخانيات پرهيز كنند بعلاوه سبب باطل شدن روزه مي شود بنابراحتياط واجب و نيز احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ را نيز به حلق نرساند، ولي رفتن به حمام اشكال ندارد هرچند فضاي حمام را بخار گرفته باشد.

بهجت: مسأله- عدم افساد روزه به وسيله غبار يا دود غير غليظ و غير جايگزين غذا و غير مقوّي خالي از وجه نيست ولي أحوط اجتناب است.

نوري: مسأله- روزه دار بايد بخار غليظي كه در دهان مبدّل به آب مي شود و نيز بنابراحتياط واجب دود سيگار و تنباكو و مانند اينها را به حلق نرساند.

زنجاني: مسأله- در ماه مبارك رمضان سيگار كشيدن و استعمال ساير دخانيات بصورت آشكار به گونه اي كه بي احترامي به روزه به شمار آيد جايز نيست بلكه بنابراحتياط در غير اين صورت نيز استفاده نشود، و چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانيات استفاده كند، بنابراحتياط در بقيه روز از كارهايي كه روزه را باطل مي كند خودداري نماید،و روزه آن روز را نيز قضا كند.

سبحانی: مسأله- احتیاط  واجب آن است که روزه دار بخار و دود غلیظ به حلق نرساند و از استعمال دخانیات مطلقا  خودداری کند.

 مظاهری:مسأله-  استعمال سیگار و تریاک و هروئین و سایر دخانیات روزه را باطل می کند.

مسأله 1606- اگر مواظبت نكند و غبار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود، چنانچه يقين 1 داشته كه به حلق نمي رسد روزه اش صحيح است2.

اين مسأله دررساله آيات عظام  بهجت و مظاهری نيست

1- گلپايگاني، فاضل، صافي، زنجاني، نوري: چنانچه اطمينان...

خوئي، تبريزي، سيستاني: چنانچه يقين يا اطمينان...

2- اراكي: ولي اگر اطمينان ندارد احتياط واجب است كه مواظبت كند.

خوئي، سيستاني: و اگر گمان مي كرده كه به حلق نمي رسد، بهتر آن است كه آن روزه را قضا كند.

تبريزي: و همچنين اگر گمان مي كرده كه به حلق نمي رسد.

زنجاني: و اگر احتمال عقلايي مي داده كه به حلق مي رسد، بنابراحتياط مستحب آن روزه باطل مي باشد و اگر غبار و مانند آن به نحوي باشد که فرو بردن آن  خوردن گفته شود و آن را هم احتمال مي داده، چنانچه تمام كردن روزه لازم باشد، بنابراحتياط آن را تمام کند و چنانچه قضاي آن در صورت بطلان لازم است بنابراحتياط آن را قضا هم بنمايد.

*****

وحید: مسأله- اگر مواظبت نکند و غبار یا دود یا بخار غلیظ و مانند این ها داخل حلق شود چنانچه یقین یا اطمینان داشته که به حلق نمی رسد روزه اش اشکال ندارد و اگر گمان می کرد که به حلق نمی رسد بنابراحتیاط مستحب آن روزه را قضا کند.

مكارم: مسأله- در جايي كه احتمال مي دهد غبار يا دود به حلق برسد بايد احتياط كند، ولي اگر يقين يا گمان داشته باشد به حلق نمي رسد، روزه اش صحيح است.

مسأله 1607- اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند، يا بي اختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد1 روزه اش باطل نمي شود2 و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آورد.

1- فاضل: اشكال ندارد. [پايان مسأله]

2- خوئي، تبريزي، سيستاني، مكارم، بهجت، وحید: [پايان مسأله]

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1603.

*****

اراكي، زنجاني: مسأله- اگر فراموش كند كه روزه است و (زنجاني: عمداً يا در اثر عدم مواظبت) يا بي اختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه اش باطل نمي شود.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -