مطالب خواندنی

شرط هشتم: قصد قربت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط هشتم: آنکه به قصد قربت یعنی: برای انجام فرمان خداوند عالم1 وضو بگیرد2 و اگر برای خنک شدن یا به قصد دیگری وضو بگیرد باطل است3.
1- زنجانی: برای خداوند عالم...
2- سیستانی: شرط ششم: آنکه به قصد قربت وضو بگیرد و کافی است به قصد امتثال امر خداوند باشد...
3- بهجت: ولی اگر به قصد قربت وضو بگیرد و قصد دیگری مثل خنک شدن تابع قصد وضو باشد اشکال ندارد.
*****
مکارم: مسأله- شرط هفتم: آن است که وضو را به قصد قربت یعنی برای خدا انجام دهد، بنابراین اگر به قصد ریا و خودنمایی یا برای خنک شدن بدن و مانند آن بگیرد باطل است، ولی اگر تصمیم قطعی دارد که برای اطاعت فرمان خدا وضو بگیرد در ضمن می داند خنک هم می شود، ضرری ندارد.
وحید: مسأله – شرط هشتم: آن که به قصد قربت و با اخلاص وضو بگیرد، و مراد از قصد قربت این است که عمل را به قصد آنچه که آن را به خداوند متعال اضافه می دهد، مانند انجام فرمان خداوند و محبوبیت برای او انجام دهد.
مسأله 282- لازم نیست نیت وضو را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند1 ولی باید در تمام وضو متوجه باشد که وضو می گیرد2، به طوری که اگر از او بپرسند چه می کنی3 بگوید: وضو می گیرم.
1- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: بلکه اگر تمام افعال وضو، به داعی امر خدا به جا آورده شود کفایت می کند.
مکارم: همین اندازه کافی است که اگر از او بپرسند چه می کنی؟ بداند وضو می گیرد.
2- زنجانی: که برای خدا وضو می گیرد...
سبحانی: باید در تمام وضو نیت استمرار داشته باشد....
3- زنجانی: و برای چه کسی انجام می دهی؟ بگوید : برای خدا وضو می گیرم.
مسأله اختصاصی
مکارم: مسأله 306-هرگاه زن در جایی وضو بگیرد که نامحرم او را می بیند وضوی او باطل نیست، هرچند گناه کرده است.

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -