انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام-مواد مخدر- آیت الله العظمی مکارم مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی مکارم مدظله
مواد مخدر
1- خرید و فروش مواد مخدّر
سؤال:آیا صحیح است که بگوییم خرید و فروش موادّ مخدّر مانند خرید وفروش شراب است به این معنا که خریدار مالک مواد نمى شود و فروشنده مالک ثمن و مبلغ آن مواد نمى باشد؟
پاسخ:آرى صحیح است و معامله این مواد باطل است.
2- احکام تهیه و توزیع و مصرف مواد مخدر
سؤال:ا عنایت به نیاز شدید جامعه اسلامى ایران نسبت به رفع ابهام حکم شرعى موادّ مخدّر، دانشگاه ما تصمیم به بررسى موضوع فوق نموده است، لطفاً حکم شرع را در این مورد بیان فرمایید.
پاسخ:بى شکّ استعمال موادّ مخدّر به هر مقدار و اندازه که باشد، حرام است. خواه موادّ مخدّر قدیمى باشد، یا آنچه در عصر ما به وجود آمده، یا بعداً به وجود مى آید. و هر گونه کمک براى کشت، داشت، برداشتِ محصول، تهیّه، توزیع، خرید، فروش، نگهدارى و مصرف آن نیز حرام است. و جوامع اسلامى باید به شدّت با این بلاى خانمانسوز مبارزه کنند، و در امر به معروف و نهى از منکر کوتاهى ننمایند.
3- استعمال تریاک برای معتادین
سؤال:نظر مبارک را در مورد استعمال تریاک براى معتادین، یا کشیدن تریاک به عنوان تفریح، اعلام فرمایید. شرکت در چنین مجالسى، و تهیّه و آماده نمودن وسائل براى چنان اعمالى چه حکمى دارد؟
پاسخ:کشیدن تریاک، خواه تفریحى باشد یا غیر تفریحى، حرام است; مگر این که در حدّ ضرورت باشد. و افراد معتاد تا آن جا که مى توانند براى ترک آن کوشش کنند. هم چنین تهیّه تریاک، خرید، فروش، حمل و نقل آن جایز نیست
4- دلیل حرمت استعمال مواد مخدر
سؤال:آیا حرام بودن استعمال موادّ مخدر در قرآن آمده است؟ و از آن جا که اعتیاد به آن، بلاى خانمان سوزى است که دامن جوانهاى ما را گرفته، و حتّى در سنین بالا و برخى از مؤمنین آلوده به آن هستند. و سر و صداى مبارزه با موادّ مخدّر متأسّفانه نتیجه چندانى نداده، چرا به جز رساله شما، در رساله هاى علماى دیگر تحریم آن نیامده است؟
پاسخ:بسیارى دیگر از فقها نیز موادّ مخدّر را تحریم کرده اند، و دلیل آن حکم عقل به قبح آن است. علاوه بر این که آیه شریفه «وَ لا تُلْقُوا بِاَیدیکُم اِلَى التَّهْلُکَةِ» نیز چنین اشخاصى را شامل مى شود. بعضى از روایات نیز اشاره به این معنا دارد، که استعمال اشیاى مضر حرام است.
5- احکام مرتبط با استعمال کنندگان مواد مخدر
سؤال:با توجّه به عمومیّت یافتن استفاده از موادّ مخدّر، و مفاسد مترتّب بر آن، نیاز است که احکام مربوط به این موضوع به صورت واضح مشخّص شود، و در اختیار عموم قرار گیرد. مستدعى است در خصوص موارد زیر نظر مبارک را مرقوم فرمایید.
1ـ حکم استفاده از انواع موادّ مخدّر، مانند: تریاک، هروئین، مرفین، حشیش، چرس، مارى جوانا، ال، اس، دى، و موادّى که اثراتى به مانند این مواد دارند، براى معتاد و غیر معتاد چیست؟
2ـ حکم خرید و فروش موادّ مخدّر چیست؟ آیا شخص در صورت فروش یا خرید مواد، مالک پول دریافتى، یا مادّه خریدارى شده مى شود؟
3ـ حکم شرکت در جلساتى که در آن از موادّ مخدّر استفاده مى شود چیست؟ در مواردى که احتمالِ خطرِ معتاد شدن وجود داشته باشد چه مى فرمایید؟
4ـ ارتباط جوانان با افراد معتاد، به ویژه در مواردى که مى تواند زمینه اى براى اعتیاد آنان باشد، چه حکمى دارد؟
5ـ حکم ازدواج با افراد معتاد چیست؟ آیا سختگیرى خانواده ها در خصوص شرط عدم اعتیاد مرد براى ازدواج، مى تواند مجوّز شرعى داشته باشد؟
6ـ آیا بر افراد واجب است که از باب امر به معروف و نهى از منکر، افراد معتاد را به ترک اعتیاد وادار سازند؟
7ـ آیا بودن مجوّز پزشک، و به بهانه استفاده دارویى و با تشخیص شخصى، مى توان از موادّ مخدّر استفاده کرد؟
8ـ حکم استفاده تفنّنى و سرگرمى از موادّ مخدّر، به خصوص تریاک چیست؟ به ویژه که امروزه استفاده تفنّنى از این مواد، بیشترین کمک به فروشندگان این مواد است، و آنها را در گسترش آن یارى مى کند.
9ـ با نظر به این که شروع اعتیاد اکثر افراد معتاد به موادّ مخدّر از سیگار بوده، و علّیّت مُقدِّمى آن براى اعتیاد به این مواد غیر قابل انکار است، حکم استفاده از سیگار، به خصوص براى نوجوانان و جوانان چیست؟
پاسخ:بدون شک استفاده از تریاک و سایر موادّ مخدّر و خرید و فروش آن و شرکت در جلساتى که در آن از موادّ مخدر استفاده مى شود از گناهان کبیره است. و بر آحاد مردم و جامعه مسلمان و حکومت اسلامى لازم است که با استفاده از تمام وسائل جلوى این کار را بگیرند. و هر گونه کمک به کشت و فروش و حمل و نقل و استفاده از آن نیز از محرّمات واضح است. حتّى استفاده تفنّنى براى سرگرمى از آن جایز نیست، و تبلیغ آن براى افراد دیگر حرام است. استفاده خودسرانه از آن به عنوان دارو نیز جایز نمى باشد. حتّى کشیدن سیگار با توجّه به این که مقدّمه اعتیاد مى باشد، و حتّى با قطع از نظر از این مطلب، به خاطر زیانهاى فراوانى که دارد جایز نیست. خداوند همه مسلمین، مخصوصاً جوانان را، از شرّ این بلاهاى خانمانسوز محفوظ بدارد.
6- تولید و فروش شربت ترک اعتیاد
سؤال:تولید، فروش و استفاده از شربت ترک اعتیاد چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر واقعاً براى ترک اعتیاد است اشکالى ندارد.
7-استفاده از مواد مخدر به عنوان دارو
سؤال:توصیه بیماران به استفاده از موادّ مخدر به عنوان درمان بیمارى چه حکمى دارد؟
پاسخ:این کار جایز نیست، مگر به مقدار ضرورت; آن هم در جایى که هیچ راه دیگرى وجود نداشته باشد.  

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -