استفتائات شغل ها و درآمدها- آیت الله العظمی خامنه ای مدظله
دعانویسى و استخاره
سؤال 1432. آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
پاسخ: دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.
سؤال 1433. دعاهایى که نویسندگان آنها ادعا مىکنند که در کتابهاى قدیمى دعا نقل شدهاند، چه حکمى دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر دعاها از ائمه اطهار نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم باشند، اشکال ندارد.
سؤال 1434. آیا عمل به استخاره واجب است؟
پاسخ: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
سؤال 1435. بنا بر آنچه گفته مىشود که در کارهاى خیر نیازى به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیشبینى نشدهاى که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهى براى شناخت غیب محسوب مىشود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟
پاسخ: استخاره براى رفع حیرت و تردید در انجام کارهاى مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگى انجام آن. بنا بر این در کارهاى خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره براى آگاهى از آینده شخص یا عمل نمىباشد.
سؤال 1436. آیا در مواردى مثل تقاضاى طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتى که شخصى استخاره کند ولى طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
پاسخ: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلکه در هر امر مباحى که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد بهطورى که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، مىتوان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
سؤال 1437. آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟
پاسخ: شایسته است انسان در امورى که مىخواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتى که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، مىتواند استخاره کند.
سؤال 1438. آیا چند بار استخاره براى یک کار صحیح است؟
پاسخ: چون استخاره براى رفع حیرت است، بنا بر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغییر کند.
سؤال 1439. گاهى مشاهده مىشود نوشتههایى که متضمّن معجزات امام رضا× هستند با قراردادن آنها بین صفحههاى کتابهاى زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع مىشوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزهها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسى که آنها را مىخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟
پاسخ: از نظر شرعى دلیلى بر اعتبار این امور وجود ندارد و کسى هم که آنها را مىخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نیست.
|