مطالب خواندنی

طلاق خلع

سؤال1615:زنى در طلاق خلع مهریه خود را که در ذمه شوهر بوده بهعنوان بذل، اسقاط کرده است، آیا این زن مى تواند در عده به بذل (ذمه ساقط شده) رجوعکند؟

پاسخ:اختصاص به اعیان، معلوم نیست و لذا مى تواند رجوعکند.

سؤال1616:در طلاق خلع که قبل از دخولصورت گرفته است، تمام مهر بذل شده است آیا زوج حق دارد نصف مهر را مطالبهکند؟

پاسخ:بلى در این صورت حق دارد مطالبه کند مگر اینکه بذل،نسبت به مقدار مهرى باشد که زن استحقاق داشته است.

سؤال1617:زنى کلیه حقوق خود را از مهریه و جهیزیه گرفته است; وطلاق گرفته، ولى در ضمن طلاق قرار شده که هزار تومان به زوج بدهد، آیا این طلاقرجعى است یا خلع؟

پاسخ:طلاق خلع، در موردى است که زن از شوهرشناراضى است و مهریه یا مال دیگر خود را به او مى بخشد که طلاقش دهد. و باید صیغهطلاق به این مضمون واقع شود: که زن در مقابل چیزى که بخشیده رها و مطلقه است(خالَعْتُها عَلى مابَذَلَتْ هِىَ طالِقٌ) همانگونه که در مسأله 2597 توضیح المسائلبیان شده است. و اگر زن چیزى نبخشد یا صیغه طلاق به این مضمون و عبارت واقع نشودطلاق رجعى است نه خلع. در مورد سؤال، ظاهراً بخشش واقع نشده و صرف بنا وقرار بخشش، بوده است که اگر چنینبوده، طلاق واقع شده رجعى است نه خلع.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات




پیوندها

حدیث روز
پا گذاشتن روی قبر میّت
قال ابوالحسن موسى بن جعفر (علیه السلام): اذا دخلت المقابر فطا القبور، فمن کان مؤمنا استروح الى ذلک و من کان منافقا وجد المه
مرحوم صدوق (ره ) من لایحضره الفقیه - مرحوم مجلسى بحارالأنوار
حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام): وقتى به قبرستان داخل مى شوید و روى قبر اموات مى روید، اگر صاحب قبر مؤمن باشد پا گذاشتن روى قبرش موجب آسایش و راحتى اش از گرفتارى خواهد شد، و اگر صاحب قبر منافق باشد، پا گذاشتن روی قبرش موجب عذاب و غم و اندوه بیشترى براىش مى شود.
دروغ از شراب بدتر هست
عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلْكَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ
اصول كافى جلد 4
امام صادق (عليه السلام) فرمود: خداى عزوجل براى بدى قفلهائى قرار داده ، و كليدهاى آنها را شراب قرار داده ، و دروغ بدتر از شراب است .
صرفه جويى در مصرف آب
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): فِي الوُضوءِ إسرافٌ و في كُلِّ شَى ءٍ إسرافٌ.
در وضو نيز اسراف هست؛ در هر چيزى اسراف وجود دارد .
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): الوُضوءُ بِمُدِّ و الغُسلُ بِصاعٍ و سَيَأتي أقوامٌ بَعدي يَستَقِلّونَ ذلِكَ فَاُولئكَ عَلى خِلافِ سُنَّتي.
براى وضوء يك مُدّ (750 گرم) و براى غسل يك صاع (3 كيلو) آب بس است. پس از من گروهى مى آيند كه اين مقدار را كافى نمى دانند؛ آنها برخلاف سنّت من هستند .
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): سَتَكونَ فِي هذِهِ الاُمَّةِ قَومٌ يَعتَدونَ فِي الطَّهُور.
به زودى در اين امّت گروهى پديد خواهند آمد كه در استفاده از پاك كننده ها زياده روى مى كنند .


اوقات شرعی

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - پشتیبانی سرور: Drhost.ir