انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرمیت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:زن شوهر دار بدون اینکه حامله باشد یا نوزادى داشته باشد شیر دار شده و بچه مردم را شیر داده آیا موجب محرمیت مى شود ؟

پاسخ:موجب محرمیت نمى شود .

سؤال:آیا مطلبى بعنوان صیغه محرمیت وجود دارد؟ اگر وجود دارد شرایط و ضوابط آن چیست؟ این مسئله در خصوص با زنانى که بدلیل خویشاوندى (خواهر زن و یا زن برادر ) یا کارى (منشى و همکار ) معمولا در ارتباط دائم هستیم .

پاسخ:صیغه اى که فقط موجب محرمیت بشود نداریم .

سؤال:آیا دائى و عموى مرد به زنش محرم هستند ؟

پاسخ:محرم نیستند .

سؤال:آیا داماد دختر شوهر به من محرم مى شود ؟

پاسخ:محرم نیست .

سؤال:آیا خواندن صیغه محرمیت در موقع خواستگارى لازم است یا اختیارى؟

پاسخ:اختیارى است البته با رعایت بقیه شرائط.

سؤال:صرف صیغه عقد ایجاد مَحرمیّت بین اقوام سببى مى کند ویا با دخول محرمیت ایجاد مى شود ؟

پاسخ:مختلف است مثلا در محرمیت نسبت به پدر وفرزند صرف عقد موجب محرمیت مى شود بخلا ف مادر ودختر .

سؤال:چرا یک زن پس از طلاق گرفتن از همسرش به پدر شوهر سابق خود محرم می ماند؟

پاسخ:حکم شرع است.

سؤال:چگونه مى توان صیغه محرمیت را باطل کرد ؟

پاسخ:چیزى به نام صیغه محرمیت نداریم اگر عقد ازدواج موقت خوانده شده است این عقد با دو چیز پایان مى یابد . اول تمام شدن مدت و دوم بخشیدن مرد باقى مانده مدت را به زن .

سؤال:دخترى با شوهر خاله خود صیغه خوانده است آیا فرزند آن مرد براى همیشه بر دختر محرم است؟

پاسخ:بلى محرمند.

سؤال:بوسیدن محارمى چون مادر ، خواهر ، خاله و عمه چه حکمى دارد ؟

پاسخ:چنانکه التذاذى نباشد مانعى ندارد و در ضمن دختر عمه و دختر خاله به شخص نامحرمند .

سؤال:آیا متعه با کسى که نمى خواهیم با او نزدیکى کنیم و فقط براى ایجاد محرمیت متعه مى کنیم به اجازه ولى نیاز دارد ؟

پاسخ:نیاز به اجازه پدر یا جد پدرى دارد حتى اگر در شؤون زندگى خود مستقل باشد بنابر احتیاط واجب.

سؤال:آیا ممکن است زن و مرد نامحرم با خواندن صیغه با هم محرم شوند ؟

پاسخ:ما صیغه محرمیت نداریم و عقد ازدواج با شرائط آن موجب محرمیت زن و مرد نامحرم است.

سؤال:اگر مردى بعلت اختلاف زن خود را ترک کند ولى نفقه بدهد آیا از نظرمحرمیت با او دچار مشکل میشود اگر اشکال دارد تا چه مدت مرد و زن خودشان صیغه بخوانند از نظر شرعى و قانونى چه حکمى دارد ؟

پاسخ:خیر مشکلى ندارد وتا صیغه طلاق اجرا نشود زوجیت ثابت است.

سؤال:آیا صیغه اى بنام برادر خواهرى و برادر خواهر شدن حتى ناتنى میشود خواند؟

پاسخ:بمقدار خواهر برادرى بر آن شرعا اثرى مترتب نیست و موجب محرمیت نمى شود.

سؤال:آیا صیغه محرمیت خواندن بین دختر و پسر بدون اطلاع پدر دختر جایز است؟

پاسخ:عقد محرمیت غیر از عقد ازدواج در شرع نیست و عقد ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر باطل است. 16

سؤال:دو برادر دو خواهر را گرفته اند ایا بچه های این دو زوج به هم محرمند؟

پاسخ:با هم محرم نیستند و با هم عمو زاده و خاله زاده هستند.

سؤال:اگر زن و شوهری بچه ای را قبل از سن بلوغ نزد خود بزرگ کنند آیا آن بچه به صرف اینکه نزد آنا بزرگ شده است به آنان محرم میشود ؟

پاسخ:خیر محرم نمیشود .

سؤال:زن و شوهری که سرپرستی یک دختر و پسر یتیم را پذیرفته اند چگونه میتوانند این کودکان را که یکی دوازده سال دارند به خودشان و بچه های خودشان محرم کنند؟

پاسخ:اگر ولی پسر و دختر ( پدر یا جد پدری ) زنده است میتوانند با مراجعه به ان دو عقد موقتی را انجام بدهند تا محرمیتی فی الجمله پیدا بشود.

سؤال:آیا فرزند دختر یتیمی که از بهزیستی برای بزرگ کردن تحویل گرفته میشود بعد از بلوغ به مرد خانواده محرم میباشد یا خیر؟

پاسخ:خیر محرم نیست.

سؤال:محرم رضائی چنانچه فرزندی بمدت یک هفته از شیر مادر از سینه بصورت دائم استفاده کند چه کسانی به فرزند شیر خورده محرم و ایا محرمیت او با برادران وی نیز صادق است ؟

پاسخ:طفل شیر خورده بر شیر دهنده و شوهری که شیر از اوست و اولاد مادر رضایی خود محرم است .

سؤال:من برادری دارم که الان 26 ساله هست او با فرزند خاله ام یک هفته در کودکی بصورت دائم از شیر مادر من استفاده میکرده است حالا میخواهم بدانم فرزند خاله من به چه کسانی محرم هست ؟ ایا اگر بخواهد با فرزند خواهر من ازدواج کند ایا میتواند یا خیر؟

پاسخ:فرزند خاله شما به همه فرزندان مادرشما محرم است و ازدواج او با فرزند خواهر شما حرام است چون دائی رضاعی او میشود.

سؤال:اگر چنانچه مادری بچه اش را مادر خود شیر بدهد از نظر شرعی چه میشود ؟

پاسخ:اگر شیر به مقدار باشد که موجب محرمیت شود مادر بچه بر شوهرش حرام می شود .

سؤال:اگر زن و شوهری بچه ای را قبل از سن بلوغ نزد خود بزرگ کنند آیا آن بچه به صرف اینکه نزد آنا بزرگ شده است به آنان محرم میشود ؟

پاسخ:خیر محرم نمیشود .

سؤال:حدود صیغه محرمیت تا چه اندازه می باشد ، و روابط و محدوده حجاب تا چه حدی از لحاظ شرعی مجاز می باشد ؟

پاسخ:صیغه محرمیت همان عقد موقت است که زن در روابط مثل زوجه است .

سؤال:برای ایجاد محرمیت می توان دو طفل را برای مدتی به عقد موقت هم درآورد تا بر اثر آن محرمیت در اثر مصاهرت ایجاد بشود؟

پاسخ:مانعی ندارد اگر عقد توسط ولی قهری آنها انجام بگیرید و مدت عقد به مقداری باشد که امکان استمتاع برای هر دو باشد مثلا 13 سال یا 14 سال.

سؤال:من پسرى را به فرزند خواندگى قبول کردم و او را به وسیله دختر برادرم از راه شیر دادن به خود محرم کردم حال اگر مى خواهم دختر 2 ساله را به فرزند خواندگى قبول کنم راه محرم شدن با شوهرم و با پسرى که دارم چگونه است؟ و آیا راهى وجود دارد؟

پاسخ:راهى براى محرم شدن بر شوهر و پسرتان مگر پدر یا جد پدرى او معلوم باشد و با اذن یکى از آنها دختر را به عقد پدر شوهرتان براى مدت چند سال درآورید.

سؤال:آیا برادر زنى که پدر با او ازدواج مى کند با فرزندان آن مرد که از همسر اول مى باشند محرم است؟ آیا دختر آن زنى که از شوهر اولى آن زن است بر فرزندان شوهر دوم محرم مى باشند؟

پاسخ:محرم نیست.

سؤال:آیا زن به دایى شوهر خود محرم است؟

پاسخ:محرم نیست.

سؤال:آیا برادر زنى که با پدرم ازدواج کرده دایى و محرم من محسوب مى شود؟

پاسخ:نامحرم است و دائى محسوب نمى شود.

سؤال:ایا داماد من به مادر دوم من که با او محرم هستم محرم هست یا خیر ؟

پاسخ:محرم نیست.

سؤال:آیا عموی یک مرد به همسر ان مرد محرم است؟

پاسخ:خیر محرم نیست.

سؤال:ایا فرزند دختر یتیمی که از بهزیستی برای بزرگ کردن تحویل گرفته میشود بعد از بلوغ به مرد خانواده محرم میباشد یا خیر؟

پاسخ:خیر محرم نیست .

سؤال:اگر زن و شوهری نوزادی را به فرزندی خود قبول کنند و زن قرصهایی مخصوصی بخورد تا شیر را در سینه او تولید کنند و از آن شیر ، آن نوزاد تغذیه کند ، آیانوزاد به آن زن و شوهر محرم میشود یا خیر ؟

پاسخ:محرم نمی شود .

سؤال:کسى براى رضاى خدا دختر خردسالى را سرپرستى کرده واکنون او به سن بلوغ رسیده است آیا دختر براى این مرد نامحرم است؟

پاسخ:بلى، او همانند دیگر زنان اجنبى براى او نامحرم است

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -