انهار
انهار
مطالب خواندنی

خجالت تازه عروس از غسل کردن مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام خدا قوت. تازه عروسم و در دوران عقد هستم و هرگاه منزل پدر شوهرم می روم از غُسل کردن شرم دارم و از خانواده همسرم خجالت می کشم و نمیتوانم بعد از آمیزش تا قبل اذان صبح غسل کنم.
1- اگ تیمم بدل از غسل کنم صحیحه؟
2- یک جایی راجع به غسل با پارچه خیس مطلبی خوندم خواستم بدونم چجوری موهای بلند رو با پارچه خیس غُسل بدم که نیت طهارت سر و گردنم درست باشه؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و نورانیت در سایه قرآن و ولایت معصومین (علیهم السلام) و تشکر از اعتماد شما به سایت انهار.
دخترم. اولاً: ازدواجتان مبارک و دعا می کنم خداوند شما و همه جوان هایی را که ازدواج کرده‌اند خوشبخت و عاقبت بخیر فرماید.
ثانیاً: انجام دستورات الهی شرم و حیا و خجالت ندارد شما گناه نکرده اید که بخواهید خجالت بکشید کسانی باید خجالت بکشند که رابطه نامشروع و رابطه معصیت دارند اما شما وقتی با اجازه و حکم خداوند به یکدیگر حلال شده‌اید رابطه شما مشروع و غُسل شما نیز موجب اجر و ثواب و نورانیت است و ترک غُسل معصیت و سبب از بین رفتن خیر و برکت زندگی و نیز عاقبت بشرّ شدن هست در کتاب امالی مرحوم شیخ صدوق در روایت شده که یهودی به محضر آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مشرّف شد و سؤال کرد: ثواب کسی که از حلال چیست؟ حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مؤ من هر گاه با عیالش آمیزش کند هفتاد هزار ملک بالهای خود را آغاز می‌کنند و برای او از خداوند طلب رحمت می کنند هرگاه غسل کند خداوند به عدد هر قطره‌ای خانه ای برای او در بهشت بنا کند.
روایت مفصلی هست که خلاصه اش این است که آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: عذاب قبر برای مردی از امت من مهیا شد اما وضویش آمد و مانع از آن شد و دیدم مردی از امت خودم را و پیغمبران حلقه حلقه جمع بودند، اما او نزد هر حلقه که می آمد ممنوع بود، پس غسل جنابت او آمد دست او را گرفت و پهلوی من نشانید.
از لب اللباب از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که: هر کس از حیض یا جنابت غُسل کند عطا کند خدا به او به هر قطره چشمه ای در بهشت و به عدد هر مویی که بر سرش و جسدش می باشد قصری در بهشت وسیعتر از هفتاد مقابل دنیا که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به قلب بشری خطور کرده.
البته واجب و لازم نیست برای غُسل فقط به حمام رفت بلکه با شیر دستشویی هم می‌توانید غُسل خود را انجام دهید و غُسل کردن با پارچه نمناک کافی و صحیح نیست و البته تیمم کردن در مواردی که تمیمم جایز هست اشکال ندارد و در فرض سؤال شما با وجود وقت و بودن امکانان و شرایط برای انجام غُسل تیمّم نیز مُجزی نیست و صحیح نمی باشد.
چون مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله) شستن موهای بلند بنابر احتیاط، واجب است می توانید یا به این احتیاط عمل کنید و موهای بلند را هم به نیت غسل آب بگیرید یا به فتوای مرجع تقلیدی که شستن موهای بلند را واجب نمی داند با رعایت الأعلم فالأعلم (مرجع تقلید که پس از مرجع تقلید شما در بین سایر مراجع اعلم باشد) مراجعه بفرمایید که موهای بلند را شستشو ندهید البته برخی از مراجع عظام شستن موهای بلند را واجب نمی دانند مثلا حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) در مسأله ۳۷۸ می فرمایند: «در غسل باید موهای کوتاهی را که جزء بدن حساب می‌شود بشوید، و شستن موهای بلند واجب نیست، بلکه اگر آب را طوری به پوست برساند که آنها تر نشود، غسل صحیح است، ولی اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد باید آنها را بشوید که آب به بدن برسد. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -