انهار
انهار
مطالب خواندنی

زینت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر ؟

پاسخ:کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد .

سؤال:آیا برداشتن زیر ابرو دراماکن عمومى براى زنان زینت حساب شده و بنابر این حرام است؟

پاسخ:پوشاندن آن واجب نیست.

سؤال:حکم جوراب پوشیدن خانمها در مقابل نامحرم چیست؟

پاسخ:لازم است پاهاى خود را از نامحرم مستور کند.

سؤال:حکم پوشیدن لباس مردانه توسط خانمها در تآتر در مجلس زنانه چیست؟

پاسخ:مانعى ندارد.

سؤال:آیا استفاده از طلاى سفید براى مردان اشکال دارد؟

پاسخ:حرام است. و اگر مقصود پلاتین یا آلیاژ دیگرى باشد اشکال ندارد.

سؤال:آیا با حلقه اى که از جنس طلاى سفید است مى شود نماز خواند؟ در حالت عادى همراه مرد باشد چه حکمى دارد؟

پاسخ:اگر از جنس طلا باشد پوشیدن آن حرام و نماز خواندن هنگام پوشیدن آن باطل است ولى اگر آلیاژ دیگر مانند پلاتین باشد مانعى ندارد.

سؤال:حکم سرمه کشیدن براى خانمها چیست؟

پاسخ:مانعى ندارد.

سؤال:آیا آرایش لب در ماه رمضان اشکال دارد؟

پاسخ:مانعى ندارد.

سؤال:آیا به مژه براى وضو حتماً باید آب برسد؟ اگر لوازم آرایشى استفاده شود که با آب پاک نمی شود چه؟

پاسخ:باید آب برسد.

سؤال:آرایش کردن در بیرون براى زن تا چه حد جایز است؟

پاسخ:در صورت آرایش کردن باید آن را از نامحرم پوشاند.

سؤال:استفاده از عطر و اسپرى براى زن در بیرون از خانه چه حکمى دارد؟

پاسخ:اگر موجب تهییج و تحریک باشد جایز نیست.

سؤال:حکم عمل کردن بینى چیست ؟

پاسخ:مانعى ندارد .

سؤال:مالیدن ژل به موى سر چه حکمى دارد ؟

پاسخ:مانعى ندارد ولى اگر مانع رسیدن اب به موى سر باشد یا احتمال داشته باشد که مانعى باشد باید براى مسح سر در وضو بمقدار واجب آن را برطرف ساخت .

سؤال:آیا برداشتن مقدارى از ابرو براى مرد حرام است ؟

پاسخ:فى نفسه مانعى ندارد .

سؤال:حکم پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مرد چیست؟ آیا زن مىتواند بدون قصد لذت به دست چنین مردى نگاه کند؟

پاسخ:هر دو مورد جایز است.

سؤال:حکم پوشیدن حلقه ازدواج توسط زن در صورتى که مرد نامحرم آنرا ببیند چیست؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:حکم بلند بودن ناخن زن چیست؟ آیا زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:انگشتر ساده اى که به عنوان حلقه نامزدى و ازدواج بر دست زن است براى وى چه حکمى دارد؟ و نگاه به آن از طرف نامحرم چگونه است؟ و آیا زینت حرام حساب مىشود؟ حتى اگر تنها یک انگشتر ساده اى باشد که به آن صورت جلب توجه نکند؟

پاسخ:مانعى ندارد و جزء زینت ظاهره است.

سؤال:لطفاً حکم کروات را بفرمایید؟

پاسخ:جایز است مگر اینکه عنوان ثانوى منطبق شود که مقتضى تحریم باشد.

سؤال:آیا استفاده از کلاه گیس بجاى روسرى کفایت مى کند یا خیر؟

پاسخ:جایز نیست زیرا که خود کلاه گیس زینت است و باید ستر شود.

سؤال:آیا زدن موهاى پا ، سینه و پشت جایز است؟ ائمه در این مورد چه مى فرمایند ؟

پاسخ:جایز است و از ائمه اطهار تاکید شده است که موهاى زهار و نحوه را با نوره و مانند آن براى مرد هر چهل روز و براى خانمها هر بیست روز است .

سؤال:آیا کلاه گیس زینت محسوب مى شود ؟

پاسخ:کلاه گیس خود یک نوع زینت است که باید از نامحرم پوشانده شود .

سؤال:اگر ناخنهاى انگشتان دست یک خانم (بدون اینکه تزئین شده باشد) بلند باشد آیا باید از نامحرم پوشیده شود ؟

پاسخ:لازم نیست .

سؤال:آیا استفاده از حلقه براى زن در اماکن عمومى مثل محل کار زینت محسوب شده و استفاده از آن جایز است ؟

پاسخ:جایز است.

سؤال:حلقه براى مردان باید از چه جنسى باشد که از نظر شرعى اشکال نداشته باشد ؟

پاسخ:هر جنسى جایز است مگر حلقه طلا.

سؤال:اگر مردى طلایى مثل انگشتر یا گردنبند طلا در جیب خود داشته باشد در هنگام نماز خواندن نماز او باطل است؟ و اگر گردنبند طلا به گردن داشته باشد ولى آن پیدا نباشد چطور؟

پاسخ:نماز در صورت اول صحیح است و در صورت دوم باطل است .

سؤال:آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتى که زننده نباشد اشکال دارد ؟

پاسخ:اشکال ندارد و چنانچه زینت شمرده شود باید از نامحرم پوشانده شود .

سؤال:آیا کرم صورتى که خانمها براى صاف کردن پوست صورت استفاده مى کنند مصداق آرایش صورت است که باید از نامحرم پوشانده شود ؟

پاسخ:استفاده از کرم معمولى صورت به طور خفیف مصداق آرایش نیست .

سؤال:آیا استفاده از ژلاتین که در ژل ها استفاده مى شود جایز است ؟ (این محصولها از کشورهاى غیر مسلمان است) .

پاسخ:خرید آن در کشورهاى اسلامى و استفاده از آن اشکال ندارد .

سؤال:استفاده از موى مصنوعى توسط زنان در هنرپیشگى چه حکمى دارد ؟

پاسخ:اگر زینت بحساب آید باید آنرا بپوشاند .

سؤال:گریم کردن چه حکمى دارد ؟

پاسخ:گریم فى حد ذاته اشکال ندارد ولى لمس بدن نامحرم جائز نیست و گریم کردن زن توسط مرد نامحرم حتى اگر مستلزم لمس نباشد جائز نیست .

سؤال:با توجه به حرمت طلا برای آقایان ، چنانچه در ساخت ساعت مچی مثلاً عقربه های آن از طلا باشد نیز آیا حرمت وجود دارد و حکم نماز در این خصوص چیست ؟

پاسخ:اشکال ندارد و نماز هم صحیح است .

سؤال:دندانهای اینجانب روکش طلا دارند . برای نماز اشکال دارد یا خیر ؟

پاسخ:نماز صحیح است .

سؤال:لاک زدن به انگشتان پادرست است ؟ برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزا بدون جوراب چطور است ؟

پاسخ:اگر مسح بین ناخنها کند اشکال ندارد و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است .

سؤال:آیا بوی عطر مردان برای زنان مشکل دارد؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟

پاسخ:مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند .

سؤال:آیا استفاده از لینز ( که معمولا روی مردمک چشم گذاشته میشود ) جایز است ؟

پاسخ:فی حد ذاته جایز است .

سؤال:آیا برق لب اشکال دارد ؟

پاسخ:اشکال ندارد و اگر زینت شمرده شود باید آن را از نامحرم پوشاند.

سؤال:آیا میتوانم در مورد استفاده از حلقه ازدواج از جنس طلای سفید به مرجع دیگری رجوع نمایم؟

پاسخ:ایشان در این مساله فتوی دارند و مقلدین ایشان نمیتوانند به غیر مراجعه بکنند.

سؤال:جراحی وعمل بینی از نظر شرعی اشکالی ندارد (برای زنان)؟

پاسخ:مانعی ندارد.

سؤال:آیا نوشتن با خودنویس طلا برای مرد ایراد دارد؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:تاتوکردن ابروها ولبها چه حکمی دارد؟

پاسخ:اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.

سؤال:آیا مصرف لوازم ارایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور ؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل ارایشی دارویی چه حکمی دارد؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:حکم خال کوبی بر روی بدن چیست؟

پاسخ:بلا مانع است.

سؤال:اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است واصلا ً گناه دارد وحرام است؟

پاسخ:وضوء صحیح است وبرنزه کردن بدن اشکال ندارد.

سؤال:آیا زیور آلاتی مثل خلخال برای زن حلال است ؟

پاسخ:حلال است .

سؤال:آیا دوشیزه گان مى توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهاى زیبایى براى جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا براى زیبایى بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کارى عیب پوشى به حساب مى آید؟

پاسخ:آن چنان آرایشى را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب،محسوب نمى شودبا این وجود اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست مگر آنکه فریبکارى براى خواستگاران تلقى شود.

سؤال:زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

پاسخ:برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

سؤال:آیا زن می تواند از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟

پاسخ:چنان کاری حلال است امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب می باشد مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -