انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه نکاح

بزرگ نمایی کوچک نمایی
ازدواج دائم با اهل کتاب
سؤال: آیا ازدواج دائم با اهل کتاب جایز است؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
ازدواج موقت با زن مسیحى
سؤال: من از کشورم و همسرم دور هستم و در بیمارستان محل کارم با زنى مسیحى آشنا شده‌ام آیا طبق نظر معظم له متعه با او برایم جایز است؟ اگر بله باید به او چه بگویم و چه توضیحاتى برایش بدهم تا موافقت کند و این مسئله را با مسائل قانونى و رسمى ازدواج در کشور مطبوعش اشتباه نگیرد چون اگر به او بگویم «دوستى» مى‌پذیرد و این رابطه همه چیز را شامل مى‌شود ولى اگر بگویم «ازدواج» او این مسئله را با تمامى بارهاى حقوقى و مالى‌اش که در حقوق مدنى اینجا مطرح است تصور مى‌کند. آیا مى‌توانم به او بگویم که این قراردادى بین من و توست تا براى مدت زمان معینى با هم رابطه داشته باشیم؟
پاسخ: به هر حال اگر ازدواج متعه درست به او تفهیم نشود و رضایت به ازدواج متعه بدان نحو که صحیح است ندهد این ازدواج محکوم به بطلان است.
رابطه زن و شوهر پس از اسلام آوردن شوهر
سؤال: من حدود 5 سال پیش به دین اسلام مشرف شدم ولى همسر و فرزندانم معتقد به فرقه مسیحى «مورمن‌ها» هستند من هم قبل از اسلام به همین فرقه معتقد بودم. هر چقدر که من معلومات و اعمال عبادى‌ام را نسبت به اسلام افزایش مى‌دهم، تنش بیشترى در خانواده من ایجاد مى‌شود. من روى روابط خانوادگى‌ام با شدت بیشترى فعالیت مى‌کنم ولى این مسئله پیشرفت کمى مى‌کند. من چه باید بکنم؟ آیا طلاق گناه خواهد بود؟ اگر طلاق ندهم گناه خواهد بود؟
همسرم به مقدار ملایمى نسبت به اسلام دشمنى مى‌کند. شرایط سختى است.
پاسخ: با فرض اینکه شما و همسرتان هر دو مسیحى بودید و بر طبق آئین دین مسیح ازدواج نمودید با اسلام شما و بقاى همسرتان بر دین مسیحیت این علاقه زوجیت بین شما شرعاً بقوت خود باقى است و نیازى به طلاق و جدائى نیست و در هر صورت اختیار طلاق شرعاً با شوهر است.
روابط زن و مرد بعد از جارى شدن صیغه عقد
سؤال: مى‌خواستم بدانم در معاشرت با همسر شرعى و قانونى به لحاظ جارى شدن عقد دائم چه میزان آزادى وجود دارد در حالیکه هنوز مراسم صورى ازدواج انجام نشده است؟
پاسخ: پس از خوانده شدن عقد نکاح، هرگونه استمتاع بین زن و شوهر جایز است مگر آنکه با توافق طرفین یک نوع استمتاع خاص ممنوع و موکول به شب زفاف شده باشد که در این صورت مرد باید به شرط خود پایبند باشد.
اختلاف سنى در ازدواج
سؤال: آیا ازدواج با دخترى که شش سال از پسر بزرگتر است اشکال دارد؟ ملاک‌هاى یک ازدواج خوب چیست؟
پاسخ: فى نفسه مانع ندارد و ملاک ازدواج خوب آن است که بر اساس ایمان و اخلاق اسلامى استوار باشد.
ازدواج با اهل تسنن
سؤال: آیا ازدواج با دختران سنى جایز است؟
پاسخ: مانع ندارد.
ترک ازدواج بخاطر مشکلات مالى
سؤال: اگر جوانى موقع ازدواجش است ولى به خاطر ترس از مشکلات مالى قادر بر ازدواج نباشد چه باید بکند؟
پاسخ: اگر منظور، ترس از مشکلات مالى در آینده جهت اداره زندگى است، براى آینده توکل به خدایتعالى نماید و روزى را از خدا بداند و چنین ترسى را به دل راه ندهد بلکه بجاى آن کوشش کند کارى پیدا کند که بوسیله آن بتواند امرار معاش نماید.
مخالفت زوج با شاغل بودن زوجه
سؤال: اگر زوجه قبل از ازدواج شاغل بوده باشد و در زمان عقد زوج با توجه به شرایط موجود با شاغل بودن وى موافق بوده باشد اگر پس از گذشت مدتى از شروع زندگى مشترک زوج تشخیص دهد شاغل بودن زوجه به زندگیشان لطمه وارد مى‌کند. آیا زوج مى‌تواند با شاغل بودن زوجه مخالفت کند؟
پاسخ: اگر ضمن عقد شرط کرده باشند، باید به شرط عمل کنند مگر اینکه با هم توافق کنند.
ازدواج با اسماعیلى
سؤال: ازدواج با پیروان اسماعیلیة چه حکمى دارد؟
پاسخ: ازدواج با چنین اشخاصى با رعایت شرایط صحّت ازدواج اگر مستلزم ترتب مفسده نباشد اشکال شرعى ندارد.
ازدواج پدر زن و مادر شوهر
سؤال: اگر پدر همسرم با مادرم ازدواج کند، آیا نکاح من و همسرم صحیح خواهد ماند یا خیر؟
پاسخ: موجب بطلان عقد شما نمى‌شود.
ازدواج زن شیعه با مرد سنى
سؤال: من یک زن شیعه هستم آیا مى‌توانم به جاى یک شیعه با یک سنّى ازدواج کنم؟
پاسخ: ازدواج زن شیعه با مرد سنى اگر خوف خطر براى مذهب نباشد، اشکال ندارد.
برپایىجشن ازدواج و فراهم آوردن مقدمات حرام
سؤال: آیا گرفتن جشن و مراسم ازدواج براى کسى که مى‌داند اغلب اقوام او اهل رعایت احکام شرع نبوده و از منازل خود به قصد شرکت در جشن با آرایش و بدحجاب خارج مى‌شوند محل اشکال است؟ و آیا صاحب مجلس در گناه آنان سهیم نمى‌باشد؟
پاسخ: اصل برپایى جشن و مراسم ازدواج و دعوت از اقوام و دوستان اشکالى ندارد ولى مجاز نیست مقدمات و اسباب حرام را در آن مجلس فراهم نماید و باید واردشدگان را در صورت تحقق موضوع «نهى از منکر»، نهى از منکر نمایند.
منبع: پایگاه معظم له

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -