انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم ارتباط با زن شوهردار. مرجع تقلید: آیةالله امام خمینی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و ادب و احترام و تشکر از حضرتعالی، همکار خانمی داریم با 46 سال سن دارای دو فرزند مدت 4 سال است که همسرش بیماری شدید دارد علاوه بر بیماری سرطان بیماری روحی و روانی و عدم تعادل روانی که ظاهرا این مورد را قبل از ازدواج پنهان کرده بوده است امروز این همکار برای گفتگو اومده بود و از وضعش شکوه داشت میگفت بالاخره هر آدمی نیاز جسمی و روحی دارد چهار ساله هیچ ارتباطی از نظر جنسی نداشته هیچ محبتی ندیده و همین امر موجب شده از نظر جسمی و روحی آسیب ببینه سئوال داشت که آیا در چنین شرایطی که همسرش به دلیل بیماری صعب العلاج ترکش کرده و درکنار خانواده خودش زندگی میکند و آنها از او پرستاری می کنند و امکان حضور او در خانه خودش به دلیل آزار و اذیت بچه هاش (به دلیل مشکلات روانی و روحی ) راه شرعی برای خودش چیست؟آیا اسلامی راهی برای برآورده شدن نیازهای جنسی اینگونه افراد اندیشیده است/؟ضمن آنکه امکان جدایی هم به دلیل عدم تعادل روحی همسرش وجود ندارد.ممنون می شوم پاسخ دهید
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی عبادالله الصالحین و العاقبة للمتقین.
با تشکر از حُسن اعتمادتان به سایت انهار.
با پوزش از شما بنده چون شما را نمیشناسم به شما هم بنده را نمیشناسید بهتر هست صراحتاً و بدون ملاحظه پاسخ شرعی شما داده شود.
این خانم {که در پیامهی قبل نوشته اید فرهنگی و کارمند آموزش و پرورش هست} ولو در عُسر و حرج و مشکلات جنسی قرار داشته باشد ولی نباید حیا و عفت به او اجازه بدهد که با نامحرم از مشکل جنسی و رنج خود در این زمینه گفتگو کند.
البته ارتباط شما در حال حاضر که دیماه سال ۱۳۹۷ می باشد ظاهراً از سال ۱۳۹۱ و شاید زودتر شروع شده است ولی در سال ۱۳۹۱ اولین پیام شما به این سایت ارسال شده است شما چنین موضوعی را چند بار مطرح کرده اید و در یکی از مرتبه ها از صراحت پاسخ بنده گله کردید در حالی که بنده به عنوان کارشناس مروّج احکام شرعی وظیفه خود می دانم آنچه مورد رضای خدا هست بیان کنم و رضای خدا بر رضایت خلق خدا مقدم هست.
در هر صورت در حال حاضر ارتباط شما دو مسلمان با یکدیگر جایز نیست و حرام محض است چون ارتباط شما با زن شوهر دار هست و اگر این خانم واقعاً تحمل ادامه زندگی را ندارد تنها راه شرعیش این هست که به محاکم شرعی رجوع کند و عُسر و حرج خود را بیان کند و تقاضای طلاق غیابی کند و پس از طلاق غیابی عدّه نگه دارد و پس از عدّه اگر بخواهد ازدواج کند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -