انهار
انهار
مطالب خواندنی

افکار توهین امیز به مقدسات

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام. مدت 5 ماه یا 6 ماه است که من زندگی راحتی نداشتم شیطان حرف های کاملا پلید و رکیک را وارد ذهن من میکند و به مقدسات توهین میکند و این حرف های پلید را به انها نسبت میدهد چند روز پیش میخاستم خود کشی کنم از دست این افکار پلید دیگر نمیتوانم ....شیطان بد ترین و زشت ترین و پست ترین حرف ها را به امامان و خدا نعوذبالله میگوید و انها را با این حروف از ذهن من به امامان توهین شدیدی میکند که جهنم حتی مجازات یک کلمه هم از این حروف نیستند ولی خوشبختانه اهل بیت و خدا بزرگواری کردند و مرا تا بحال مجازات نکردند موثر
ترین روش برای از بین بردن این گونه افکار چیست
چگونه باید از دست این افکار راحت بشوم ؟؟ مجازاتم چیست؟؟؟
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت
با تشکر از شما به خاطر حُسن اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار؛ پرسش شما نشان مي دهد که ما با کسي در ارتباطيم که ريه هاي سالم معنويتش، تحمل غبار گناه را ندارد و تمام تلاش خود را براي رسيدن به کمالات بيش تر، تقرب به خداي مهربان و خوبان عالم انجام مي دهد. بنابراین، لازم است توجه شما را به اين نکته جلب کنيم که خطور افکاري ناراحت کننده که به صورت غيراختياري، ناخواسته و تکراري وارد ذهن مي شود و فرد به رغم تلاش براي جلوگيري از ورود آن ها به ذهن، قادر به کنترل شان نيست، براي بسياري اتفاق مي افتد و شما تنها فردى نيستيد كه از اين گونه افكار مزاحم و تكرارى رنج مى‏بريد.
حقيقت اين است که شيطان، بسيار هنرمند است. گاهي آن قدر خوب سفسطه مي بافد که خيال مي کنيم بزرگ ترين فيلسوف عالم است. گاهي آن قدر عاطفي و دلسوز نشان مي دهد که انگار بهترين روان شناس دنياست. آن قدر با دقت برخورد مي کند که گاهي او را فرشته اي مي بينيم که دارد ما را به سوي خدا مي برد. همه اين ها براي اين است که نقاب هاي او خيلي شبيه اصل است. بعضي وقت ها کار اشتباه کوچکي را چندين برابر بزرگ و آيينه دق ما مي کند تا فکر کنيم ما همين هستيم و هرگز نمي توانيم کاري را انجام بدهيم که خدا را خوشحال کند. او به راحتي مي تواند حتي يك رفتار درست و عادي را اشتباه جلوه دهد تا ما دست از آن و بسياري از رفتارهاي شبيه آن برداريم، تا به خودمان در انجام کار درست، نمره کمي بدهيم. نقطه محوري انحراف از دوستي با خدا، همين کم ارزش ديدن خود است. من وقتي احساس کنم ارزش کمي دارم، قطعا خودم را آماده کارهاي خوب که ارزش زيادي دارد نمي بينم؛ مثل سکه اي که مي شود با آن فقط پفکي خريد يا انداخت گوشه اي تا از شرش خلاص شد، اما اگر بدانم در دستانم گوهري است که مي توانم با آن همه عالم را بخرم، آيا باز هم رهايش مي کنم يا در پي چيزهاي کم ارزش مي روم؟! امامان خوب ما فرمودند، ارزش شما به اندازه بهشت است، پس خودتان را ارزان نفروشيد.
به هرحال، ابزارهاي شيطان براي آدم ها متناسب با شخصيت آن هاست. او مجبور است براي شمايي که مواظب چشم، گوش، لقمه غذا، وظايف ديني و روابط اجتماعي و... هستيد از ابرازهاي لطيف تر و دقيق تري استفاده کند تا لو نرود. او همه توانش را مي گذارد تا همه موفقيت هاي شما را براي خودش تصاحب کند و حتي يك قدم هم شده، عقل و احساس شما را به عقب برگرداند. گاهي اين اتفاقات، بسيار نامريي و ناهشيار به وجود مي آيد. مثلا همان فکرهايي که گفتيد درباره مقدسات داريد. خدا در قرآن فرموده: «شيطان، سلاح وسوسه را در اختيار دارد تا خودش را به شما نزديک و شما را از خدا دور کند.» اين شما نيستيد که آن فکرها را داريد، بلکه شليک وسوسه هاي شيطان، طرف شماست. پس اين در اختيار شما نيست که شما به حساب خودتان واريز مي کنيد. خودپنداري اين رفتار باعث مي شود توان عاطفي و ذهني کمتري در بقيه عبادات داشته باشيد.
اجازه بدهيد با سخناني از امام صادق(ع) دلتان را به قبول اين حرف ها و آرامش نزديک تر کنم. جواني نزد ايشان آمد و گفت: من فکرهاي بدي درباره خدا به ذهنم مي آيد، درحالي که از آن ها بي زارم. آقا فرمودند اين نشانه ايمان توست. اگر مؤمن نبودي که آزار دهنده نبود. در حديث ديگرى از ايشان مى‏خوانيم: «قلب هر مؤمنى دو گوش دارد؛ گوشى كه در آن وسواس خناس (شيطان) مي دمد، و گوشى كه فرشته در آن مى‏دمد، خداوند مؤمن را به وسيله فرشته تقويت مى‏كند، و اين همان است كه مى‏فرمايد: و أيّدهم بروح منه.»
هيــچ کـــدام از مشکلات زندگي آن قدر بزرگ نيست که بتواند دل پاک و ذهن منطقي شما را از مسير دوستي با خدا و دوستانش جدا کند. يقين داشته باشيد که خدا آن همه خوبي شما را بهتر از ديگران مي بيند. مطمئن باشيد که او از هر کسي براي ما دلسوزتر است. شک نکنيد که او براي شما بهترين ها را مي خواهد. اين ها باعث مي شود شما اعتماد بيش تري به او داشته باشيد و صبرتان را تقويت کنيد؛ همان صبر و درايتي که شيطان را خلع سلاح مي کند.
خدا شما را دوست دارد. دلتان تيره نيست و احساس محبتتان کم نشده است. شما خوبيد. مهم اين است که اين را قبول کنيد و مسيرتان را به سوي بهتر شدن ادامه دهيد.
و اما براي دوري از اين گونه افکار، توجه به اين نکته ها را هم لازم مي دانيم:
1. ذهن و فكر انسان، همواره متوجه چيزى است كه به آن عشق مى‏ورزد؛ عاشق، لحظه‏اى از فكر معشوقش بيرون نمي رود. اگر دل را از تعلق به تجليات مختلف دنيا پالايش كنيم و منزلگه عشق ربوبى بسازيم، انديشه و فكرمان هم متوجه آن مركز نور و آرامش مي شود.
2. سعى كنيد با يك برنامه‏ريزى دقيق و حساب شده، تمام اوقات شبانه روزى خودتان را پر كنيد و هيچ گاه بيكار نباشيد. به مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و... مشغول باشيد و هر وقت بيكار شديد خودتان را به كارى مشغول كنيد. حضرت علي (علیه السلام) چه زيبا فرمودند كه: اگر نفست را به كاري مشغول نكني، او تو را مشغول خواهد كرد.
3. وقتي افكار مزاحم به سراغتان آمد، ذهن تان را متوجه يك فكر ديگر كنيد، اگر مفيد واقع نشد به يك رفتار مورد علاقه بپردازيد.
4. وسط مزاحمت اين افكار، به خودتان بگوييد: «بسه ديگه» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كنيد.
5. تلقين؛ به خودتان تلقين كنيد كه من مى‏توانم شك و ترديدهايم را رها كنم. من به اصول فكرى خودم كاملاً باور و ايمان دارم.
6. با حضور اين افكار نه اعصابتان را خرد كنيد و نه با آن ها به مبارزه برخيزيد. مبارزه با اين گونه افكار، آن ها را قوي تر مي كند. اين افكار مزاحم، مانند كودكي هستند كه در كنار شما مشغول بازي و سر و صداست، تا حواستان را به خودش جلب كند. اگر به او بي اعتنا باشيد، هم تأثيرش روي شما كم مي شود و هم بعد از مدتي شما را رها مي كند.
7. از جمع هايي كه با روحيات شما و دين هماهنگ است دوري نكنيد. سعي كنيد دوستاني هر چند معدود اما صميمي داشته باشيد تا ديدن و ارتباط با آن ها به شما انرژي مثبت عاطفي و فكري و معنوي بدهد.
8. روابط اجتماعى خودتان را افزايش بدهيد مثلاً شركت در مجالس عمومى مثل مجالس جشن يا مجالس مذهبى يا نماز جماعت يا... .
9. اذکار «لا اله الا الله» و «لاحول و لاقوه الا بالله» و تلاوت سوره «ناس»، کمک خوبي براي عبور از اين افکار است.
10. توكل شما به خداي مهربان و توسلتان به امامان خوبمان، شما را از تمام ناملايمات زندگي عبور خواهد داد.
اجازه بدهيد در انتهاي مطلب، يك يادگاري از مردي نوراني، پاك و حكيم به شما تقديم كنم؛ مرحوم آيةالله بهجت، درباره عبور از مزاحمت فكرهايي خارج از قاب توحيد فرمودند: «ضدش را انجام دهيد؛ يعني استغفار کنيد و صلوات بفرستيد که ضد آن خواطر هستند.» جايي ديگر هم درباره اين موضوع فرمودند: «اگر در نماز، مراقب خواطر شيطاني باشد، ساير اعمال هم تابع نماز خواهد بود».
دوست ارجمند! عبوري به دور از افراط و تفريط، رمز رسيدن به اوج سعادت هاي مادي و معنوي است. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -