انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم شرعی حقوقم که با تقلب استخدام شدم ام مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام. جواني هستم. حدود 6 ماه پيش در يک ازمون استخدامي شرکت نمودم. براي يک عنوان شغلي که يک نفر استخدام ميشد. دقيق نمي دانم اما حدود 60 سوال تستي اين ازمون داشت. بنده دو سوال را از روي دست بغل دستي خود جواب دادم. بعد از گذشت مدتي که جواب امتحان کتبي امد ،نمره من با تقلب اين دو سوال شده است 34 از 100 و اگر تقلب نمي کردم نمره ام مي شد31 از 100.يعني 3 نمره اختلاف.
با امدن اين جواب کتبي مشخص شد که من قبول شده ام و يک نفر ديگر. و حال بايد به مرحله مصاحبه برويم. مرحله بعد مصاحبه علمي بود. در اين مرحله من از رقيبم سوال کردم که نمره کتبي شما چه شده است تا يک مقايسه اي بکنيم، اما او به من چيزي نگفت. به لطف خدا و تلاش خود مرحله مصاحبه علمی نیز من قبول شدم، يعني از بين ما دونفر پس از گرفتن مصاحبه، من قبول شدم. اين قبولي کلي، تحت تاثير اين دو مرحله يعني ازمون کتبي(با 70 درصد امتياز) و مصاحبه علمی (با 30 درصدامتياز) بود. اکنون که من در کل قبول شده ام، مي خواستم ببينم که اين حقوقي که من مي خواهم ان شاء الله بگيرم مشکلي دارد؟ خواهشمندم نظر دقيق خود را بيان بفرماييد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت
با تشکر از شما به خاطر اعتمادتان به سایت انهار جهت دریافت پاسخ به سؤالتان؛
بزرگوار البته شاید شنیده باشید یا به در و دیوار ها و حتی پشت برخی از ماشین ها خوانده باشید که گفته اند: وجدان تنها محکمه ای است که احتیاج به قاضی ندارد!!
بنابراین شما که به حمدالله دارای وجدان هستید و الان سوال شما به تحریک همان وجدانتان ارسال شده است می دانید که خطای بزرگی مرتکب شده اید و و می دانید که حقی از دیگری ضایع کرده اید!! آن جوان هم مانند شما دوست داشت در امتحان موفق شود و مثل شما که امروز شادمانی میکنید از قبول شدن و استخدام شدن او نیز شاد می شد و استخدام می‌گردید.
مگر خون شما از خون او رنگین تر بود؟ چرا به خودتان اجازه دادید از راه غیر اخلاقی و غیر وجدانی خود را بالا ببرید و چرا از ابتدا توکل به خدا نکردید و تلاش علمی برای مطالعه و به خاطر سپردن آنچه برای نوشتن آن مجبور به تقلب شدید انجام ندادید؟
هرچند حکم به حرام بودن درآمد شما نشود ولی یقینا وزری پشت سر شما خواهد بود و گناهی را مرتکب شده اید و آن ظلمی که در حق جوان دیگری مرتکب شده اید که توبه از آن بسی سخت و مشکل است.
در هر صورت از گناه و ظلمی که کرده اید توبه و استغفار کنید و البته معلومات لازم را که در آن معلومات تقلب کرده اید باید آن معلومات را تحصیل کنید که اگر شرکت و اداره به عنوان معلومات نیاز داشته باشد شما نا آگاه نباشید و باز هم موجب وزر و وبال و گناهی دیگر برای خودتان نشوید.
البته تذکر این نکته به شما لازم هست که:اگر دسترسی به آن جوانی که در حق او ظلم شده است داشته باشید و بتوانید او را جایگزین کنید وظیفه شرعی شما جایگزین کردن او کناره‌گیری خودتان هست تا کسی که مستحق این موقعیت هست به حقش برسد ولی اگر دسترسی به آن جوان بنده خدا وجود ندارد پاسخ همان است که برایتان ارسال شد.
دریافت پاسخ اصلی از دفتر حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه). یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -