انهار
انهار
مطالب خواندنی

عده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1729 ـ خانمی که خون سه گانه می بیند در ازدواج موقت عده اش چند روز است ؟

پاسخ:بسمه تعالی در زنی که حامله نباشد عده متعه (( پس از تمام شدن مدت یاابراء مدت )) دو حیض کامل است .و علی الاحوط در حامله ،دورترین زمان از مدت چهل و پنج روز و و ضع حمل است ، واللّه العالم .

سؤال1730 ـ مـتـعـه با زن هر جایی در صورتی که شهرت به زنا نداشته باشد ، جایز است ؟و آیا زنا عده دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالی اگر زن مشهور به زنا نباشد متعه نمودن او مانعی ندارد .و زناعده ندارد ، واللّه العالم .

سؤال1731 ـ در عقد منقطع ، آیا عده وفات هم جاری است ؟

پاسخ:بسمه تعالی عده وفات در عقد منقطع نیز واجب است ، و اطلاق آیه شریفه برآن دلالت دارد ، واللّه العالم .

سؤال1732 ـ مبداء عده وطی به شبهه ، از زمان وطی است یا هنگام روشن شدن اشتباه ؟

پاسخ:بسمه تعالی مبداء عده وطی به شبهه از زمان وطی است ، نه از زمان معلوم شدن اشتباه است ، واللّه العالم .

سؤال1733 ـ شخص که یک سال با همسر خود نزدیکی نکرده و اکنون در صدد است طلاق خلعی است آیا باز هم عده لازم است ؟

در صورت دوم ، ایا حکمت عدم اختلاط میاه است ـ که آن راهم ندارد ـ یا این که حکم تعبدی است ؟

پاسخ:بسمه تعالی در فـرض مـزبور باید عده نگه دارد .عدم اختلاط میاه حکمت عده است و حکم عده مطلق است .دائر مدار اختلاط میاه نیست ، واللّه العالم .

سؤال1734 ـ زنی که هنوز یائسه نشده ، ولی بر اثر عمل جراحی حامله نمی شود یا این که هنگام نزدیکی با او از وسایل ضد حاملگی استفاده شود ، آیا بعد از اتمام مدت ، لازم است عده نگه دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالی باید عده نگهدارد ، واللّه العالم .

سؤال1735 ـ بـعـضی از زنها بعد از مرگ شوهر می گویند : تا مرگم لباس سیاه از تنم درنمی آورم ، آیا این عمل صحیح است ؟

پاسخ:بسمه تعالی پوسیدن لباس سیاه مکروه است ، و زن در عده وفات ، لباس زینت نباید بپوشد ، واللّه العالم .

سؤال1736 ـ در عبارتهای بعضی آقایان است ، (( ولا یجوز للمحرم ان ینظر فی المرآة فانه من الزینة )) .بـنابر این زنی که در عده وفات است و زینت کردن بر او حرام است ، نگاه کردن به آیینه هم برایش حرام می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی در عده وفات حداد بر زن واجب می شود و حداد ترک زینتی است که زن برای شوهر می کرده است ، مـثـل کرم سفید کننده مالیدن به صورت ، و لباسهای رنگی پوشیدن و طلاجات پوشیدن ، وآینه نگاه کردن از این زینتها نیست ، واللّه العالم

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -