مطالب خواندنی

حفظ برجام به چه قیمتی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 دكتر محمد ملك زاده
اين روزها كساني را كه با وجود آشكار شدن ناكارامدي برجام همچنان به دفاع از آن برخاسته و با چنگ و دندان سعي در حفظ و احياي يك توافق مرده دارند به چند دسته مي‎توان تقسيم نمود:
دسته اول، دروغ پردازان و القاكنندگان ترس از جنگ در داخل و خارج كشورند. از ابتداي پرونده هسته‎اي ايران همواره اين گروه‎ها كوشيده‎اند اين دروغ بزرگ را جا بياندازند كه تلاش ايران براي هسته‎اي شدن و دستيابي به فناوري مهم و استراتژيك هسته‎اي اقدامي است كه در نهايت ملت ايران را به جنگي بزرگ وارد خواهد ساخت! اين همان پروژه مورد نظر غرب -آمريكا و اروپا- در عقب‎مانده نگهداشتن ملت ايران است كه با حمايت برخي جريان‎هاي معاند و يا ترسو و ناآگاه در داخل كشور، به‎طور مستقيم حركت و پيشرفت جامعه ايران را هدف قرار داده است.
دسته دوم، گروهي غرب‎شيفته هستند كه همچنان تلاش مي‎كنند اعتماد از بين رفته ايران به غرب را بازسازي كنند. گرچه تجربه برجام نشان داد كه بي‎اعتمادي ايران به ويژه مقام معظم رهبري به غرب و در راس آن دولت آمريكا كاملا بجا بوده است و حتي هم اينك بسياري از سياستمداران آمريكايي هم بر آن صحه نهاده‎اند اما اين گروه به علت تعلق خاطري كه به غرب دارند، در نقش وكيل مدافع آن به ويژه دولت آمريكا ظاهر شده و همچنان اصرار دارند كه اعتماد ما به غرب را اقدامي درست معرفي نموده و اين گونه القا كنند كه ايران راهي جز همراهي با نظم نوين جهاني مورد نظر غرب در مسير پيشرفت كشور ندارد! اين در حالي است كه اين روزها حتي سياستمداران غربي و آمريكايي نيز به اشتباه بودن سياست خارجي آمريكا و پيش بيني درست ايران و مقام معظم رهبري در غير قابل اعتماد بودن دولت آمريكا اذعان نموده‎اند؛ چنان كه جان كري، وزير خارجه سابق آمريكا، در مصاحبه با روزنامه سوئيسي «نويه زوريخر تسايتونگ» با انتقاد شديد از موضع ترامپ در برابر ايران از خروج واشنگتن از توافق هسته‎اي به‎عنوان اشتباهي راهبردي ياد كرد كه نگراني‎هاي رهبر انقلاب را تاييد كرده است. وي اذعان كرد: «به اين ترتيب ايراني‎ها از تمامي مزاياي توافق بهره‎مند نشدند من اين را به صراحت مي‎گويم كه ايراني‎ها به توافق پايبند بودند ولي ما با اقدام ترامپ براي خروج از توافق، آن را نقض كرديم. در مجموع ترامپ همه چيزهايي كه(آيت‎ا... ) خامنه‎اي به‎عنوان رهبر انقلاب ايران از آن‎ها نگران بود را تائيد كرد.»
دسته سوم را بايد گروهي سازش‎طلب، ترسو و پيرو مذاكره و تسليم بناميم. اين گروه كه به دليل دنياطلبي مفرط و دلبستگي به مظاهر مادي، اعتقادي به مقاومت و پايداري در برابر ظلم ندارند و زندگي كردن در دنيا را به هر قيمتي بر مقاومت و به خطر انداختن جان خود ترجيح مي‎دهند، به زعم خويش ساده‎ترين راه را كه گمان مي‎كنند تسليم شدن در برابر حرف زور و سازش با ظالم است، برمي‎گزينند؛ غافل از آن‎كه اين انتخاب برخلاف تصور ايشان هرگز ساده‎ترين راه نبوده و حتي مطامع دنيوي آنان را نيز تامين نخواهد كرد. مروري بر تجارب گذشته به ويژه حوادثي كه در صدر اسلام براي جامعه مسلمين به وقوع پيوست بهترين درس عبرت براي اين گروه سازشكار است. بيش‎ترين رنج و خون دل اهل بيت پيامبر(ع) در صدر اسلام مربوط به همين جريان دنياطلب و سازشكار بود؛ موضوعي كه گاه پيشواي معصوم را ناگزير به انتخاب گزينه‎اي وادار مي‎نمود كه اگر در برابر چنين مردمي قرار نمي‎داشت، هرگز آن را انتخاب نمي‎فرمود. واقعه صلح امام حسن(ع) با معاويه يكي از همين موارد است. امام(ع) كه در برابر مكر و خدعه معاويه با مردمي سازشكار و دنياطلب مواجه بود، پس از اتمام حجت‎هاي فراوان و عدم همراهي مردم، ناگزير صلح را پذيرفت در حالي كه بارها و بارها مردم را نسبت به پيامدهاي سستي‎ها و عافيت‎طلبي‎هاي ايشان هشدار داده بود. روزى امام حسن(ع) با تبيين فراز و فرود دين خواهي و دنياطلبي در ميان مردم، آنان را در خصوص انتخاب دو گزينه «صلح و سازش» و يا «مقاومت» در برابر معاويه مخاطب ساخت و فرمود: «... هنگامى كه شما آهنگ صفين داشتيد دين آنان بر دنيايتان مقدم بود ولى اكنون دنياى شما مقدم بر دينتان است... آگاه باشيد كه معاويه ما را به امرى دعوت كرده كه در آن نه عزّتى براى ما و شما وجود دارد و نه ذره‎اى رعايت انصاف شده است؛ پس اگر از مرگ هراسى نداريد آن امر را به سوى معاويه باز گردانده و او را با شمشيرهاى برّان به حكم خدا فرا خوانيم و اگر در پى زندگى و عافيت طلبي خود هستيد ما نيز شما را مجبور به مقاومت نمي‎كنيم... » در اين هنگام مردم از هر طرف فرياد برآوردند كه آرى، ما به راستى مى‎خواهيم زنده بمانيم!(1)
در اين‎جا بود كه امام حسن مجتبي(ع) در مقام اتمام حجت بر آنان ضمن هشدار نسبت به پيامدهاي اين دنياطلبي و تلاش اين گروه براي زنده ماندن به هر قيمتي فرمود:
«... واى بر شما! معاويه به هيچ يك از وعده‎هايى كه در برابر اين سازش به شما داده وفا نخواهد كرد. مى‎خواستم براى شما دين حق را بر پا دارم، من را يارى نكرديد. من عبادت خدا را به تنهايى نيز مى‎توانم انجام دهم... به خدا سوگند اگر مجبور شدم زمامدارى مسلمانان را به معاويه واگذارم، يقين بدانيد زير پرچم حكومت بنى اميه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهيد ديد و به انواع اذيت و آزارها گرفتار خواهيد شد. هم اكنون گويى به چشم خود مي‎بينم كه فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آن‎ها ايستاده‎اند و تقاضاي آب و ناني مي‎كنند؛ آب و ناني كه حق فرزندان شماست ولي خداوند(به سبب اين سستي و بي‎وفايي شما) آن را براي آنان قرار داده است اما بني اميه آن‎ها را از در خانه خود مى‎رانند و از حق خويش محروم خواهند ساخت... اگر يارانى داشتم كه در جنگ با دشمنان خدا با من همكارى مى‎كردند هرگز خلافت را به معاويه واگذار نمى‎كردم زيرا خلافت بر بنى اميه حرام است.(2)
ديرى نپاييد كه تمام پيش‎گويى‎هاى امام (ع) تحقق يافت و آن مردم به همان سرنوشت وعده داده شده گرفتار آمدند. تاريخ اسلام نشان مي‎دهد همان مردمى كه حاضر به جنگ در ركاب امير مؤمنان علي(ع) و امام حسن(ع) نبودند و به اشتباه تصور مى‎كردند با جانبدارى از طاغوت روى خوش و آرامش خواهند ديد و خواهند توانست به آسودگى زندگى كنند، از طرف حاكم طاغوت(معاويه) مجبور شدند با خوارج بجنگند؛ زيرا معاويه آنان را تهديد كرده بود كه اگر با خوارج نجنگند در امان نخواهند ماند. سپس چندى نگذشت كه معاويه برنامه سياسى تهديد و گرسنگى را بر ضد مردم عراق به اجرا گذاشت و حقوق و مزاياى آنان را قطع نمود بهه طوري كه ابن ابى الحديد معتزلي در اين باره گزارش مي‎كند كه شيعيان در هر جا كه بودند مورد اذيت و آزار و قتل و عام قرار گرفتند، هر كس كه معروف به شيعه و دلبستگى به خاندان پيامبر بود زندانى شد يا مالش به غارت رفت و خانه‎اش ويران گرديد! اين حوادث به شيعيان نشان داد كه تاوان پيروى نكردن از ولى امر تا چه حد سنگين است. گرچه امام به آنان مسير حق و باطل را نشان داد و آن‎ها را در انتخاب آن آزاد گذارد اما به زودى بر آنان ثابت گرديد كه هرگز نمى‎توانند در حكومت ناحق(معاويه) به صلح و آرامشى كه تصور مى‎كردند دست يابند. امروز نيز اين تجارب براي ما بسيار راهگشا و آموزنده است؛ آيا همچنان مي‎توانيم به سازش بينديشيم؟!
پي‎نوشت ها
1. بحار الانوار، ج44، ص 31.
2. منتهي الامال، ص 280.

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -