انهار
انهار
مطالب خواندنی

نفقه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1671 ـ زنـی بـه سـبـب آتش سوزی در خانه شوهرش در بیمارستان بستری ، و سپس فوت کرد ، هزینه بیمارستان او بر عهده شوهراست ؟

پاسخ:بسمه تعالی هزینه متعارفه درمان زن در زمان حیاتش به عهده شوهر است ،واللّه العالم .

سؤال1672 ـ مـرسوم است که بین ازدواج و زفاف ، هنگامی که زن به خانه شوهر رفته است از زوج نفقه نـمـی گیرند و پس از مدتی زن برای مطالبه نفقه می آید ، آیا در این مدتی که تمکین تام ننموده و ارتکاز عرفی هم بر این است که مرد نفقه نمی دهد ، زوجه حق مطالبه مخارج گذشته خود را دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالی اگر ارتکاز عرفی بر اسقاط نفقه در مدت عقد زفاف است ، حق مطالبه نفقه را ندارد ، مگر این که زن برای زفاف حاضر باشد ،ولی زوج او را به خانه خود نمی برد که در این صورت حق مطالبه نفقه زوجه ثابت است ، واللّه العالم .

سؤال1673 ـ نفقه ولد الزنا بر پدر واجب است یا خیر ؟

پاسخ:بسمه تعالی نفقه فرزند بر پدر واجب است در صورتی که فرزند فقیر باشد ،واللّه العالم .

سؤال1674 ـ زنـی در خـانـه شـوهـر دیـوانـه شده است .و به علت دیوانگی هر چند تمکین نکند ناشزه مـحسوب نمی شود .خواهر زن متعهد شده که آن زن را نگهداری کند و نفقه خواهرش رابپردازد ، در این صورت آیا نفقه از شوهر ساقط می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی در فـرض مزبور زن حق نفقه دارد و شوهر باید نفقه او را بدهد ،و با نفقه دادن خواهر زن نفقه زن ساقط نمی شود .و چنانچه شوهر نداد در ذمه اش باقی می ماند ، مگر اینکه تعهد خواهر زن بر دادن نفقه پیش حاکم شرع یا وکیل او باشد ، واللّه العالم .

سؤال1675 ـ در صـورتی که جایز باشد زن به بیرون از منزل برود ، ایانفقه ای که واجب شده مرد به زن بپردازد ساقط می گردد ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتـی کـه خـروج جـایـز باشد ، بلکه در بعضی از صوری که خروج جایز نیست ، نفقه ساق ط نمی شود ، واللّه العالم .

سؤال1676 ـ زنـی کـه هـنـوز مـنـزل والـدیـن است آیا نفقه دارد ؟آیا می توانداز نزدیکی کردن شوهر جلوگیری کند و سائر استمتاعات چطور ؟

پاسخ:بسمه تعالی مادامی که زن در خانه پدرش است و تاءخیر به مقدار متعارف باشد یا تاءخیر از ناحیه شوهر نباشد ، نـفـقـه تعلق نمی گیر ، و اگردر خانه شوهر باشد ، قبل از گرفتن مهر می تواند از نزدیکی کردن شـوهر جلوگیری کند و اما سایر استمتاعات منوط به شرط در عقد یا بعد از عقد است .و چنانچه زن در خـانه پدر باشدمنوط به رضایت پدر در رفت و آمد به آن خانه و ارتباط با زن می باشد ، واللّه العالم .

سؤال1677 ـ آیا زن می تواند در وجوب نفقه ، از شوهرش وجه نقدی رادرخواست کند ؟

پاسخ:بسمه تعالی در مورد وجوب نفقه ، بر شوهر لازم نیست وجه نقدی بپردازد ،واللّه العالم .

سؤال1678 ـ بـیـشـتر فرزندان دختر و پسر پس از اخذ دیپلم یا بالاتر درنهادهای دولتی به کار مشغول می شوند و درآمد در خوری داردند .پدر تا چه وقت نفقه فرزندانش را باید بدهد ؟و آیاپدر می تواند در اموال این فرزندان هم تصرف نماید ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتـی کـه فـرزند فقیر باشد ، نفقه او بر پدر واجب است .البته اگر در شاءن و قدرت فرزند کاری باشد ، علی الاحوط بر اولازم است کار کند .نیز نفقه پدر اگر فقیر باشد بر فرزند واجب است .و تـصرف پدر در اموال اولاد اگر برای انفاق باشد یا خودبه آن نیاز داشته باشد ، جایز است ، واللّه العالم .

سؤال1679 ـ در ضـمـن عقد شرط شده است که چنانچه زوج بیش ازشش ماه ترک نفقه نماید ، زوجه وکـالـت دارد با مراجعه به دادگاه خود را مطلقه نماید چنانچه زوجه ای که هنوز عروسی نکرده و در مـنـزل والدین خود می باشد ، به اختیار خود ، حدودده ماه از رو به رو شدن با شوهرش و حتی صـحـبت کردن با وی امتناع کرده ، آیا می تواند به دادگاه مراجعه و مدعی شود که شوهرم در این مدت به من نفقه نداده و طلاق خود را از دادگاه بگیرد ؟

پاسخ:بسمه تعالی مادامی که نفقه واجب نشده زن بخاطر ترک نفقه وکالت در طلاق ندارد ، واللّه العالم .

سؤال1680 ـ زن شـوهـردار بـدون اذن شـوهر ترک زندگی می کند ، وتمکین نمی کند ، آیا چنین زنی مستحق نفقه است یا خیر ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صورتی که بدون عذر شرعی باشد ، استحقاق نفقه ندارد ،واللّه العالم .

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -