انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم حجاب و حضورم با مسخره اطرافیان، مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام حقیر دختری چادری و مقید هستم و در برخی مواقع که بعضی چیزها را رعایت میکنم مورد تمسخر اقوام قرار میگیرم و تا جایی پیشرفته که به بنده "شیخ و آخوند" میگویند؛ در این موقعیت چه پاسخی به این افراد بدهم و آیا باید کاری که انجام میدهم مثلا استفاده از ساق دست یا روسری مشکی را دیگر انجام ندهم؟
سوالات بنده:
۱) گوش کردن و ماندن در جاییکه موسیقی با صدای زن چخش میشود چه حکمی دارد؟ اگر نتوان از آنجا خارج شد؟
۲) استفاده از گیره حجاب که بعضا زینتی هستند و زیبایی را به همراه دارند چه حکمی دارد؟
۳) پوشیدن روسری و ساق دست هایی که به قول معروف "ست" یا همان هماهنگ هستند چطور ؟
(مثلا پوشیدن روسری و ساق دست گُلگُلی) با تشکر فراوان در پناه حق
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
نماز و روزه و عبادات قبول
دخترم البته مومنین برای انجام سنت های الهی و دستورات پروردگار متعال و خالق یکتا و اولیای دین (علیهم السلام) و سفارشات قرآنی باید استقامت کنند و نه تنها شما بلکه تمام پیامبران عظیم الشان و بویژه آقا رسول اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) و مومنان همگی در مواجهه با دشمنان مورد مسخره و جسارت و اهانت قرار گرفته و می گیرند و شما هم یکی از آنها.
البته تحمل جسارت ها و اهانت‌ها در راه دین برای شما موجب اجر و ثواب هست و شما ضرر نمی‌کند بلکه آنها هستند که ضرر می‌کند و به شخصیت شما بدهکار می‌شوند و در قیامت باید پاسخگوی شما باشند.
دخترم وقتی شما زندگانی انبیاء عظام علیهم السلام را که مطالعه بفرمایید می‌بینید یکی از ظلم هایی که به آنها می شده است این بوده که آنها را مسخره می‌کردند و به آنها اهانت می‌کردند.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در رأس کسانی بوده است که مورد تمسخر اطرافیان قرار می گرفته و مورد مزاحمت اطرافیان قرار داشته است، حتی اقوام و نزدیکان او مانند ابو لهب و زن ابولهب به او ظلم کرده و او را مورد اهانت و جسارت های فراوان قرار می‌داده است ولی پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) استقامت کرد و دین خدا را به جهان ابلاغ فرمودند آقا امیرالمومنین و ائمه هدی (علیهم السلام) نیز همین گونه مورد مزاحمت و تمسخر قرار گرفته اند بنابراین شما هم در راه دین و حفظ ارزشهای اسلامی باید اینگونه جسارت ها و اهانت ها را به جسم و جان خود پذیرا باشید.
اما راجع به پاسخ به سوال هایی که فرمودید:
دختر خوبم. نشستن در مجلس گناه مانند پخش صدای زن در صورتی که با غنا می خواند جایز نیست و حرام است مگر اینکه رفتن شما از آن مجلس مقدور نباشد و محال باشد.
پوشیدن لباس های به قول معروف ستّ و یک رنگ و یک دست اگر موجب تحریک نامحرم نباشد و فقط به زیبایی و جذابیت شما در بین خانم‌ها کمک کند اشکال ندارد و اتفاقاً بپوشید بهتر است ولی در مقابل نامحرم در صورتی که تحریک کننده باشد نپوشید چون جایز نیست.
خوشحال باشید از اینکه در راه دین مورد اهانت و جسارت قرار می گیرید زیرا تحمل این مزاحمت ها برای شما؛ از شما شهیدی زنده و رزمنده و مجاهدی پرکار می سازد که در روز قیامت با شهدا و رزمندگان اسلام محشور خواهید شد و مورد مهر و محبت خدای سبحان و اولیای دین (علیهم السلام) و شفعاء قیامت مانند آقا رسول اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) و ائمه هدی (علیهم السلام) قرار می گیرید.
از شما التماس دعا دارم و تقاضا دارم برای حقیر به خاطر آنچه که تحمل می‌کنید و نزد خداوند البته مقرّب می‌شوید دعا بفرمایید. یا الله.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -