انهار
انهار
مطالب خواندنی

تفکر.

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال من فقط یه انتقاد دارم. اونم انتقاد ریشه ای به تمامی مسائل شرعی است. امام جعفر صادق(ع) میفرماید:
بالاترین درجه عبادت تفکر است.
خداوند انسان را خلق کرده تا فکر کند و به شناخت و معرفت برسد. اگر چیزی شنیدیم، دربارش تفکر و تحقیق بکنیم و سپس تصمیم بگیریم. نه اینکه هرچیزی شنیدم سریع بدون تحقیق قبول بکنیم. من همیشه در عجب بودم که چرا وقتی مطلبی از حرام بودن یا حلال بودن میگذارید علت حرام یا حلال بودن آن مطلب را بیان نمیکنید؟؟؟ وقتی میگوییم فلان چیز حرام است، ما حقمان است که بدانیم چرا. و علما موظف هستن که پاسخگو باشند و فقط اکتفا به گویش حلال یا حرام بودن چیزی نکنن. یا علی مدد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله)

جواب: سلام علیکم؛سلام علیکم و رحمه الله
بزرگوار البته در کل و نفس موضوع انتقاد درست می فرمائید ولی اگه ناراحت نمیشید منم یک انتقاد به شما دادم. تفکر البته خوب است اما نه چشم بسته.
خیلی خوبه که انسان با فکر و عقل عمل بکند ولی نه هر فکر و عقلی بلکه فکر و عقل سلیم.
اما انتقاد بنده به شما:
(۱) شما چقدر از معارف اسلام اطلاع دارید؟
آیا از میلیونها کتاب که عالمان، اندیشمندان، فرهیختگان و مفاخر بزرگ شیعه تحریر فرموده اند چه تعداد را فرصت داشتید مطالعه بفرمائید.
آیا مثلاً شما کتاب علل الشرایع که فقط و فقط در باره علّت احکام هست را مطالعه فرموده اید؟ یقیناً اگر مطالعه می‌فرمودید حالا اینطور راحت به دانشمندان دین خود خُرده نمیگرفتید. بزرگوار ‌دین اسلام؛ دین عقل و خرد است.
آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛
همه خوبی ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
چطور شما با چنین اسلام و دینی می فرمائید چرا دلیل احکام گفته نشده است؟
بزرگوار خوشبختانه علت احکام همه روشن است
(۲) انتقاد دیگرم به شما بزرگوار این است که آیا شما شهامت دارید به آقای پزشک اگر برایتان نسخه برای درمان و معالجه بنویسد انتقاد کنید و بفرمائید تا من از فلسفه خوردن قرص و کپسول و زدن آمپول و خوردن شربت نداشته باشم به داروها لب نمیزنم؟
پس چطور شما به پزشک اعتماد دارید ولی به عالمان دین که زحمت استنباط احکام شرعی را از منابع و ادله احکام متحمل میشوند اعتماد ندارید و بدون آگاهی انتقاد میکنید.
البته بزرگوار امیدوارم از پاسخ بنده که با رعایت اصول ادب و اخلاق خدمت شما ارسال می‌شود رنجیده نشوید.یاحق

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -