سؤال626: سختگیریهای بیش از حد برخی والدین در مورد ازدواج (مهریه و...) موجب محروم شدن جوانان از ادواج و بروز برخی مفاسد میشود این عمل والدین چه حکمی دارد؟
پاسخ:نظر اسلام این است که ازدواج هرچه با سهولت انجام بگیرد و سختگیریهای بی مورد کار خوبی نیست.
سؤال627: اگر کسی دو دختر (دو خواهر) را به خاطر نداشتن فرزند به فرزندی قبول کند آیا برای ازدواج، جهت محرمیت اجازه پدر واقعی شرط است یا خیر؟
پاسخ:در صورتی که دسترسی به پدر و جد آنها ممکن نباشد، با اجازه حاکم شرع باید صورت بگیرد.
سؤال628: تزویج ولایی مشروط به مصلحت مولی علیه است. حال اگر دختری صغیره توسط پدر یا جد پدری به نکاح فردی در آمد و پس از بلوغ رضایت به این ازدواج نداد آیا عقد صحیح بوده و دختر مجبور به پذیرش همسر علی رغم عدم رضایت خویش میباشد و یا اینکه عدم رضایت دختر موجب اثبات خیار برای دختر میشود؟ زیرا:
الف - این تزویج که همراه با عدم رضایت زوجه است موجب ضرر و زیان بر او خواهد بود (مشمول قاعده لاضرر)
ب - روایاتی دال بر حق فسخ مانند صحیحه محمدبن مسلم و روایت یزید الکناسی وجود دارد.
پاسخ:اگر دختر بعد از بلوغ ادعا میکند که عقد مذکور به صلاح من نبوده یا دارای مفسده است اگر اثبات کند عدم مصلحت یا تحقق مفسده را، میتواند عقد را بهم بزند و مطالب مذور در 2 بند الف و ب هم بهمین بر میگردد.
سؤال629: زنی که بکارت وی در اثر زایمان ناشی از تلقیح مصنوعی (اعم از تلقیح نطفه همسر یا غیر همسر) ازاله شده است مستحق تمام مهر یا مهر المثل است یا مستحق نصف مهر؟
پاسخ:به وسیله نطفه همسر مستحق تمام مهر است و به وسیله غیر مستحق مهر المثل است.
سؤال630: هرگاه یکی از زن و شوهر قبل از آمیزش و قبل از دخول بمیرد، آیا تمام مهر را باید به زن داد یا نصف را؟
پاسخ:در فرض مذکور نصف مهر ثابت است.
سؤال631: منکوحه غیر مدخولهای مطالبه مهریه خود را که حال میباشد از زوج مینماید و زوج حاضر به تأدیه مهریه زوجه نمیباشد و وصول مهریه هم برای زوجه غیر ممکن میباشد. زندگی زناشویی زوجین به بن بست رسیده، با توجه به ماده 1085 قانون مدنی که مقرر داشته زن میتواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود؟ آیا عدم تسلیم مهریه از ناحیه زوج و زوجه که موجب عسر و حرج گردیده از موجبات تقاضای طلاق میباشد یا خیر؟
پاسخ:در این مورد دو مطلب است:
1- در صورتی که مهریه کلاً حال باشد زوجه میتواند تا مهریه خود را نگرفته از ایفاء وظیفه در برابر شوهر امتناع کند و تمکین نکند.
2- زوجه در آن وقت میتواند مهریه خود را مطالبه کند که زوج قدرت پرداخت را داشته باشد.
سؤال632: در عقد نامهای نوشته شده مهر المسمی مقدار دویست و هشتاد مثقال طلای هیجده عیار به قیمت زمان ازدواج زوجیه به مبلغ هفتصد هزار ریال، آیا مهریه در این صورت طلا است یا پول؟
پاسخ:در فرض مسئله مهری دویست و هشتاد مثقال طلا است بنابراین اگر بخواهد فعلاً مهریه را بدهد باید همان دویست و هشتاد مثقال طلا یا قیمت آن را بدهد و اگر نزاع موضوعی در بین باشد محتاج به مرافعه شرعیه است.
سؤال633: آیا مهریههایی که در عقد نامههای سابق به صورت پول یا طلا ذکر شده است باید به قیمت فعلی آن محسوب گردد یا همان ارزش هنگام عقد کافی است؟
پاسخ:ارزش فعلی میزان است.
سؤال634: اگر مرد بعد از چند سال از ازدواج بخواهد مهریه زنش رابدهد چگونه باید محاسبه کند مثلاً اگر مهریه در سال 56 مبلغ پانزده هزار تومان بوده در سال 75 بخواهد پرداخت کند همان مبلغ را شرعاً بدهکار است یا گذشت زمان تأثیر دارد؟ با توجه به اینکه در عقدنامه نوشته شده: «به وجه رایج ایران»
پاسخ:درر این قبیل موارد لازم است ارزش را در نظر بگیریم باید حساب کنیم که پانزده هزار تومان آن روز چقد کارائی داشت آن را در نظر بگیریم.
سؤال635: اگر مردی چندین بار به همسرش گفته مهریه ات را بگیر و من فعلاً دارم و حاضرم پرداخت کنم. اگر نمیگیری حلال کن ولی زن نمیگیرد اگر مرد طوری شد که دیگر قادر به پرداخت نیست مسئولیت به عهده چه کسی است؟
پاسخ:مهریه در ذمه شوهر باقی است.
سؤال636: اگر شوهر زنی از دنیا برود در حالی که مهریه زنش را نداده و از طرفی هم چون زندگی شوهر با پدرش مشترک بوده مالی ندارد یا اگر دارد معلوم نیست، مهریه زن به عهده چه کسی است؟
پاسخ:مهریه زن به عهده شوهر است.
سؤال637: آیا دختری که به عقد کسی در آمده و در خانه پدرش میباشد و برای شوهر ابداً تمکین نموده و نمیکند حق مطالبه تمام مهریه را یکجا دارد یا خیر و ضمناً دختر مدعی است که اگر تمامی مهریه را شوهر پرداخت نماید به خانهاش خواهد آمد چه صورت دارد؟
پاسخ:اگر مدت برای اداء مهریه تعیین نشده باشد و دخول نیز صورت نگرفته زوجه حق دارد قبل از تمکین، تمام مهریه خود را بگیرد بعد تمکین نماید.
سؤال638: بعد از عقد نکاح آیا زن در صورت اعسار زوج از پرداخت مهریه میتواند به خاطر دریافت مهریه تمکین ننماید؟
پاسخ:بعد از عقد نکاح زن میتواند در دفعه اول از آمیزش جنسی و سایر استمتاعات امتناع کند تا مهریه خود را بگیرد مگر اینکه قبل از عقد شرط تأخیر ادای مهریه شده باشد یعنی مهر مؤجل باشد ولی بعد از آمیزش نمیتواند.
سؤال639: در شب عقد، دختر میگوید من میخواهم ادامه تحصیل بدهم مرد موافقت میکند و بعد هم که ازدواج میکند در رشته پزشکی قبول میشود و میخواهد به دانشگاه برود شوهر مخالفت میکند، شرعاً وظیفه چیست؟
پاسخ:اگر قول شوهر در ضمن عقد لازمی بوده است، مثلاً در ضمن عقد نکاح شرط شده است، نمیتواند مخالفت بکند و الا میتواند مخصوصاً در موردی که خواسته زن با حق شوهر منافات داشته باشد.
سؤال640: اگر مرد در ضمن عقد نکاح منقطع تعهد کند که پس از انقضای مدت، زن را به نکاح دائمی خود در اورد و یا در ضمن عقدی لازم تعهد کند زنی را به عقد نکاح دائمی خود درآورد، آیا تعهد مزبور لازم الوفاء میباشد؟ در صورت امتناع مرد از انجام تعهد، آیا حاکم طبق قاعده «الحاکم ولی المتنع» میتواند زن را به نکاح دائم مرد (متعهد) در آورد؟
پاسخ:در صورتی که در ضمن عقد لازم شرط شده است که آن مرد به شرط خود وفا کند اگر امتناع کرد آن زن حق دارد که به حاکم شرع مراجعه کند تا حکم شرع از او بخواهد که به شرط خود عمل کند و در صورتی که آن مرد بازهم حاضر نشد که به شرط عمل کند زن اختیار فسخ دارد که آن عقدی که در ضمن آن شرط شده بود را به هم بزند ولی حاکم شرع نمیتواند آن زن را بدون اذن و اجازه مرد به نکاح دائم او در بیاورد.
سؤال642: شخصی دو زن دائم دارد و برای هریک وسائل رفاهی را تحصیل نموده و در حد توان خود نسبت به هر دو انجام وظیفه مینماید هم اکنون همسر دوم با شوهر ناسازگاری نموده تا جایی که فرزند خود را وادار نموده پدرخود را کتک زده و آبرو و حیثیت او را در خطر جدی قرار داده و کار از مرز موعظه گذشته، حالا اگر این مرد بخواهد او را طلاق دهد، قانون حمایت از زن نصف همه دارایی شوهر را که در زمان زندگی این زن تحصیل نموده به زن خواهد داد، چنانچه این مرد کلیه وسائل زندگانی را به نحو احسن در اختیارش بگذارد ولی برای اینکه به دین و دنیایش برسد از این زن کنارهگیری نماید، آیا در پیشگاه باریتعالی مسئول نخواهد بود؟ وظیفه این مرد نسبت به این زن چیست؟
پاسخ:اگر در موقع ازدواج همسر دوم این ماده را که «اگر شوهر زن خود را طلاق داد باید نصف آن اموالی را که در مدت زندگانی با این زن به دست آورده است به او بدهد» را امضاء کرده است و ازدواج با این شرط صورت گرفته است لازم است به شرط عمل کند تا در پیشگاه حضرت حق مسئول نباشد وگرنه لازم نیست و مسئول نخواهد بود.
سؤال643: در زمان فعلی در سند ازدواج چند شرط قید کردهاند آیا این شرائط در خواندن عقد دخالت دارد یا نه و اینها شرعیت داردی فقط قانونی است؟ و اگر انسان عقد را به صورت همان مرسوم سابق بدون در نظر گرفتن شرائط عقد جاری کند و زوجین برای تنظیم سند ازدواج به دفترخانه بروند آیا شرعاً این عقد اشکال دارد یا نه؟
پاسخ:در این مورد عمده نظر زوجین است اگر نظر آنها این است که عقد بر اساس آن شرائط باشد این هم قانونی است و هم شرعیت دارد، هرکدام از این شرطها یا همه آنها را اگر طرفین قبول کردند باید به آن عمل کنند.
سؤال644: در مواردی که عده کلا فراموش شده است ممکن است زنی امروز از شوهرش جدا شود و فردا با دیگری ازدواج نماید تکلیف چیست؟
پاسخ:باید ضوابط شرعی مراعات شود و نگهداشتن عده در مورد خود لازم است.
سؤال645: زنی به مدّت یک سال متعه شده بود و از دبر دخول شده و پس از انقضاء مدت که میبایست به مدت دو حیض عده نگه میداشت و تزویج نمیکرد، به علت ندانستن مسئله و جاهل بودن به موضوع و حکم، قبل از انقضاء عده به عقد مرد دیگری در آمد و مرد هم از اینکه زن قبلاً متعه مردی شده اطلاعی نداشته و ندارد:
الف- آیا بر شخص عالم لازم و واجب است که زن و مرد را مطلع نماید و یا لازم نیست؟
ب- آیا عقد مزبور صحیح است و یا باطل؟ و اگر باطل است، احتیاج به عقد جدید دارد و یا موجب حرمت ابدی میشود؟ آیا احتیاج به طلاق دارد؟ و یا اینکه حکم مسئله در صورت وقوع دخول قبل از انقضاء عده و در صورت وقوع دخول بعد از انقضاء عده و یا در صورتی که اصلاً دخول محقق نشده باشد متفاوت است؟ لطفاً حکم فروض را بیان فرمایید:
پاسخ:در صورتی که شوهر دوم قبل از انقضای عده دخول کرده است، زن نامبرده بر آن شوهر حرام مؤبد میشود و اگر بعد از انقضای عده دخول صورت گرفته است حرام مؤبد نیست ولی احتیاج به عقد جدید دارد و اگر دخول اصلاً محقق نشده است نیز احتیاج به عقد جدید دارد.
سؤال646: آیا ازدواج کردن مرد با زن بدکاره و متهمه حرام است؟ و اگر حرام نیست آیا میتوان به سخن آنان مبنی بر اینکه شوهر ندارند یا در عده نیستند اعتماد کرد یا باید درباره آنان تحقیق نمود؟ همچنین در مورد زنانی که زیاد صیغه میشوند و این احتمال وجود دارد که از آن دسته زنهایی باشند که عده نگه نمیدارند در صورتی که بگویند در عده نیستم آیا باید سخن آنها را قبول کرد یا در مورد آنان تحقیق نمود؟
پاسخ:سخن آنها تا هنگامیکه علم بر خلاف نباشد حجت است.
سؤال647: اگر دختر و پسری با یکدیگر ازدواج نمایند و قبل از عروسی از راه عقب با یکدیگر آمیزش کنند و بعداً از یکدیگر جدا شوند ایا دختر میتواند بلافاصله با شخص دیگری ازدواج کند یا باید عده نگه دارد؟
پاسخ:باید عده نگهدارد.
سؤال648: اگر مردی زنی را صیغه کند و بعد از تمام شدن مدت آیا مرد موظف است که مراقب زن باشد که تا در عده اوست با شخص دیگری ازدواج نکند؟
پاسخ:مرد چنین وظیفهای ندارد و زن باید به وظیفه خود عمل کند.
جلد2:
سؤال606 - نکاح دائمی چند رکن دارد و آیا صداق نیز از ارکان عقد دائمی است؟
پاسخ:ارکان عقد عبارت است از اجرای عقد، رضایت طرفین یا اولیا آنها در صورت صغیر بودن و صداق جزء ارکان نیست چون با عدم ذکر آن عقد باطل نمیشود.
سؤال607 - در اروپا بسیاری از افراد تحت عنوان دوست دختر و پسر با همدیگر ارتباط زناشوئی برقرار میکنند و صاحب فرزند نیز میشوند و پس از گذشت سالیان طولانی عقد ازدواج میخوانند، آیا چنین ارتباطی مصداق لکلِّ قومِ نکاحٌ» هست یا نه؟
پاسخ:خیر مصداق آن جمله نیست، لازم است عقد خوانده شود.
سؤال608 - در صورتی که بین مرد و زن نسبت به اصل نکاح و وقوع آن اختلاف باشد و مرد منکرِ نکاحِ دائم ولی زن قائل به آن باشد و هیچ راهی برای اثبات آن وجود نداشته باشد، آیا شهادت زن (به تنهایی و بدون انضمام شهادت مرد) نسبت به وقوعِ نکاح دائم، مثبت ادعا میباشد یا خیر؟
پاسخ:شهادت زن در نکاح به شرط انضمام به شهادت مرد نافذ و مورد قبول واقع میشود.
سؤال609 - آیا زن دائم یا موقّت میتواند رضایت دهد که شوهر در هر چهار ماه نزدیکی با او را ترک کند و در عوض شرط نماید که هر وقت بخواهد زوج باید با او نزدیکی کند؟
پاسخ:میتواند.
سؤال610 - اگر زنی بدون اجازه شوهر پولی را از جیب شوهر بردارد و خرج خانه کند نه خرج بیرون خانه اشکال دارد یا نه؟
پاسخ:اگرشوهر راضی باشد اشکال ندارد همچنین اگر شوهر از نفقه دادن زن امتناع کند و زن راهی نداشته باشد برای گرفتن نفقه ایکه بر مرد واجب است، میتواند به اندازه نفقه خود از مال شوهر بعنوان تقاص بردارد.
سؤال611 - پسری با دختری پس از مشورت و جلسات متعدد تصمیم به ازدواج میگیرند و با رضایت پدر و مادر طرفین از یکنفر عاقد درخواست میکنند که عقد ازدواج آنها را بخواند، قبل از خواندنِ عقد، پدر پسر با این اعتقاد که چون زیاد با دختر (عروس او) و مادر دختر رفت و آمد دارند ابتداءً بخاطر آسان شدن رفت و آمدها یک صیغه به مدت 15 دقیقه بدون هیچ اقدامی (اعم از نزدیکی و...) فقط به نیّت محرم شدنِ پدر پسر با مادر دختر صیغه ازدواج موقتی بمدت 15 دقیقه این پدر با دختر ببندد و عاقد اینکار را میکند و بعد از بسته شدن صیغه و اتمام 15 دقیقه عاقد عقد ازدواجی بین دختر و پسر میبندد، حکم مسأله چیست؟
پاسخ:چون دختر به عقد پدر در آمده بر پسر حرام است و نمیتواند پسر او را برای خود عقد نماید.
سؤال612 - خانمی در حین عدّه، زید را وکیل نمود تا او را بعد از انقضاء عدّهاش در یک روز جمعه به عقد فلان مرد در آورد ولی خود همان خانم، در همان روز جمعه با یک مرد دیگر ازدواج کرد، البته بدون اطلاع و فسخ وکالت از زید، و زید نیز که وکیل آن خانم بود، ایشان را به عقد همان مرد اوّلی در آورد بخاطر عدم اطلاع، یعنی دو عقد در آنِ واحد در روز جمعه اتفاق افتاده، حال کدام از این دو عقد صحیح است؟ آیا هر دو باطل است؟ و خلاصه این زن، همسر کدام مرد میباشد؟
پاسخ:هر کدام از آن دو عقد که زودتر انجام شده صحیح است و عقد بعدی باطل میباشد و اگر تقدم و تأخر محرز نباشد و احتمال تقارن وجود داشته باشد بر هیچ یک از آنها زوجیّت مترتب نمیشود و احتیاط آن است که هر دو وی را طلاق دهند و آن گاه با رضایت زوجه یکی از آن دو او را به عقد خود در آورند.
سؤال613 - شخصی در حال احرامِ حج تمتّع یا عمره واجب و یا مفرده و یا قران و مستحب ازدواج کرده است آیا عقد خوانده شد باطل است یا نه؟ و حرام مؤبّد میشود یا خیر؟
پاسخ:عقد باطل است و در صورت دخول، آن زن هم بر وی حرام دائمی میشود.
سؤال614 - به استحضار میرساند که شخص مجرد با زن متأهّل متّهم به زنا شد - خانواده زن متهم به زنا از برادر بزرگ زانی مطالبه دخترش را کردند تا تاوان زنا باشد که از فساد و جنگ مصون بمانند - و در آن زمان برادر بزرگ زانی دختر خود را که کوچک بود به عقد برادر شوهر زانیه در آورده که او نیز بسیار کوچک بوده و هنوز هم نا بالغ است. حال که دختر بزرگ و بالغ شده آن عقد را قبول ندارد - تکلیف مسأله چیست؟
پاسخ:در صورتی که دارای مفسده باشد عقد فضولی است که اگر دختر بعد از بلوغ اجازه دهد عقد درست است و اگر اجازه ندهد عقد باطل است.
سؤال615 - زن و شوهری به علّت اینکه از این مسئله شرعی اطلاع نداشتهاند که باید قبل از خوانده شدن عقد دائم، مدّت عقد موقت تمام شود یا از طرف شوهر بخشیده شود و بعد صیغه عقد دائم جاری شود، اکنون که به این مسئله پی بردهاند، شک کردهاند و احتمال میدهند که قبل از عقد دائم خود، صیغه عقد موقت خوانده باشند و مدت آن تمام نشده صیغه عقد دائم خوانده باشند از نظر شرعی تکلیفشان چیست؟ و اگر در این میان که به این مسئله شک کردهاند بچه دار نیز شده باشند چه؟ اگر یک زمانی بخاطر آوردند که واقعاً چنین کاری کردهاند باز در آن مدّت که از ازدواج آنها میگذرد بر هم حلال بودهاند؟ و آیا خواندن دوباره عقد دائم در دوران حاملگی اشکالی ندارد؟
پاسخ:در فرض سؤال عقد دائمی که انجام گرفته صحیح است و آن دو به یکدیگر محرمند و فرزند حلال زاده است ولی میتوانند احتیاطاً عقد دائم را مجدّداً اجرا نمایند و در صورتی که علم حاصل شود که عقد دائم در زمان عقد موقّت انجام شده بر یکدیگر حرام میشوند و زن باید عدّه وطی به شبهه که همان عدّه طلاق است نگهدارد و بعد از انقضاء عدّه او را به عقد دائم خود در آورد.
سؤال616 - مسلمانی از کشور جمهوری اسلامی با زنی در کشورهای دیگر ازدواج میکند که با روش و رسومات آن کشور صورت میگیرد و بعد از مدّتی به کشور جمهوری اسلامی مراجعت میکنند، آیا لازم است که صیغه عقد خوانده شود یا خیر؟
پاسخ:در صورتی که صیغه عقد اصلاً خوانده نشده، باید خوانده شود.
سؤال617 - آیا ازدواج با دختر زن پدر جائز است؟ و آیا فرقی وجود دارد بین اینکه دختر زن پدر از شوهر سابق بوده یا از شوهر لاحق؟
پاسخ:جایز است و فرقی بین دو صورت نیست.
سؤال618 - آیا پسرِ شوهر که از زن اوّل میباشد میتواند با دختری که از زن دوّم است ولی از شوهر دیگر میباشد ازدواج نماید؟
پاسخ:ازدواج فرزند شوهر که از زن دیگری میباشد با دختر زن دومش که از شوهر دیگری میباشد اشکال ندارد.
سؤال619 - اگر خانواده پسری برای خواستگاری دختری یکی دو مرتبه به خانه دختر بروند و خانواده دختر با ازدواج آنها موافقت کند ولی بعداً خانواده پسر ازدواج را بنا بر عللی بر هم بزند، با توجه به اینکه طیّ این چند روز خاطراتی بین دختر و پسر ایجاد شده امّا ازدواج بر هم خورده و خانواده دختر از خانواده پسر ناراضی است؛ آیا حقّ الناسی برگردن خانواده پسر آمده است؟ اگر جواب مثبت است چه باید کرد؟
پاسخ:از نظر اخلاقی مناسب است که سعی کنند با احترام و رفت و آمد به خانواده دختر از آنان دلجوئی کنند و با توضیح علّت انصراف از آن ازدواج، آنان را مطمئن کنند که نظر خاصّی در کار نبوده است.
سؤال620 - شخصی وکیل شده و صیغه عقد نکاحی را به قصد دوام خوانده و مدّت معین نکرده است و داماد و عروس و پدر عروس هم قصدشان عقد دائمی بوده، ولی به وکیل این مطلب را نگفتهاند، آیا لازم است داماد و عروس و پدر عروس زباناً بگویند که عقد دائمی است یا لازم نمیباشد؟
پاسخ:خیر، و عقد مذکور دائم است