انهار
انهار
مطالب خواندنی

تحجر مهم‌ترین چالش در مسیر حرکت حوزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه حق پژوهی با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب اسلامی که می فرماید: «تحجر بزرگترین ضربه به اسلام و مسلمین است»، گفت: باید مراقب باشیم مقدسینی که دین را بد می فهمند و یا انسان هایی راحت طلب هستند و دانسته یا ندانسته آب در آسیاب دشمن میریزند، تفکرشان در حوزه های علمیه رونق نگیرد.
حجت الاسلام مرتضی امین نیا، مدیر موسسه حق پژوهی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به پیام تاریخی بنیانگذار انقلاب در سه ماه قبل از رحلت ایشان، گفت: امام خمینی (ره) احساس خطر می کردند به خصوص در سال آخر از عمرشان شاهد مهمترین پیام ها از جانب ایشان هستیم.
وی با بیان این که صدور منشور روحانیت نشانه اوج نگرانی امام نسبت به خطراتی است، که جامعه روحانیت را تهدید می کند، تصریح کرد: باید آسیب شناسی داشته باشیم و این پیام امام خمینی(ره) را تبیین و ر جامعه روحانیت رشد دهیم.
حجت الاسلام امین نیا، با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب اسلامی که می فرماید: «تحجر بزرگترین ضربه به اسلام و مسلمین است.» اظهار کرد: همان گونه که ایشان فرمودند، تحجر همچنان وجود دارد و این پیام باید حداقل در حوزه های علمیه بازخوانی شود.
مدیر موسسه حق پژوهی، در خصوص میزان حرکت حوزه های علمیه مطابق با اندیشه های ناب حضرت امام، گفت: حوزه های علمیه مطابق با نظرات بنیانگذار انقلاب حرکت می کنند اما آسیب هایی نیز داریم که اگر آسیب زدایی نشود با مشکل مواجه می شویم. امام نیز با منشور روحانیت می خواستند تا آسیب زدایی صورت گیرد.
آسیب های کنونی حوزه از نگاه منشور روحانیت
مدیر سایت خبری تحلیلی فرقه نیوز، تحجر را مهمترین چالش در روند حرکتی حوزه های علمیه و روحانیت مطابق منشور حضرت امام(ره)، عنوان و تصریح کرد: باید مراقب باشیم مقدسینی که دین را بد می فهمند و یا انسان هایی راحت طلب هستند و یا این که دانسته یا ندانسته آب در آسیاب دشمن می ریزند تفکرشان در حوزه های علمیه رونق نگیرد.
وی، به تهدیداتی که در این منشور به عنوان آسیب های جدی حوزه علمیه بیان شده است، اشاره و اظهار کرد: عدم شناخت زمان، راحت طلبی، رفاه طلبی، انزوا و گوشه گیری از جمله این آسیب ها است.
حجت الاسلام امین نیا، در خصوص تأکید صریح حضرت امام بر لزوم حفظ وحدت در حوزه های علمیه در پیام منشور روحانیت، گفت: به طور یقین اختلاف موجب شکست می شود بنابراین باید اختلاف ها را کنار گذاشته و همان گونه که بنیانگذار انقلاب می فرمایند: «حول محور ولایت جمع شوید، افکار خود را منطبق با افکار ولایت کنیم چرا که اگر هر کسی بر اساس برداشت های شخصی خود که برخی غلط نیز هست، ایراد کنند، با مشکل روبرو خواهیم شد.
مدیر موسسه حق پژوهی، با اشاره به تأکید حضرت امام به نقش حوزه که می فرمایند: «حوزه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست خود داشته باشند و پاسخگوی نیازها باشند»، در خصوص عملکرد حوزه خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مورد خیلی قوی عمل نشده است و این به خاطر تفکر متحجراتی برخی از سردمداران و علما حوزه است که ان طور که انتظار است، مسؤولیت خود را انجام نداده اند.
نقش حوزه علمیه در قبال نظام اسلامی
وی در خصوص نقش حوزه در قبال نظام اسلامی گفت: حوزه نبض نظام است و با توجه به این که حکومت، اسلامی است اولین کسی که می تواند آن را مدیریت کند روحانیت است و مردم و جامعه نیز انتظار زیادی از روحانیت دارند که متأسفانه در بخشی از وظیفه خود تخطی کرده است.
حجت الاسلام امین نیا، خاطرنشان کرد:  وجود اشکال ها و نقاط ضعف نمی تواند دلیلی بر کنار کشیدن علما و روحانیت از حراست و صیانت و پشتیبانی از نظام اسلامی باشد؛ نمی توانیم 100 درصد عمل کنیم، می توانیم 50 درصد باشیم پس نباید این فرصت را نیز از دست دهیم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -