انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم طلا کاری حرم معصومین (علیهم السلام) (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام آیا هزینه کردن طلا و نقره در حرم معصومین علیهم السلام جایز هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 

جواب: سلام علیکم؛این پرسش از زوایای مختلف قابل پاسخ گویی است:
1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد.
2. ائمه (ع) دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند.
3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت (ع) و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است.
4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود!
5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است.
6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است.
7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت (ع) یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که علی ای حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیّات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند.
8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت (ع) بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی (قدس) با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد.
9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت (ع)، بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است. یاحقّ.

منبع پاسخ: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3482



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -