انهار
انهار
مطالب خواندنی

رابطه با خویشاوندان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اولویت در نگهدارى از خواهر

سؤال 516. خاله اى دارم که با مادرم از یک پدر نیست و خواهر اصلى او حاضر به نگهدارى از او نیست. کدام یک از این ها در نگهدارى او در اولویت هستند؟
پاسخ: اگر آن خاله صغیر است، ولایت او با پدر یا جدّ پدر یا قیّم شرعى او است و نگهدارى به معناى خدمتکارى، در مراتب صله رحم داخل است.
صله ى رحم با تلفن
سؤال 517. در صله ى رحم نسبت قُرب و بُعد ارحام بر چه ملاکى استوار است و آیا تلفن کردن براى صله رحم کافى است؟
پاسخ: اولویت در رحم در اقرب فالاقرب نسبت به ارث است و تلفن کردن هم کفایت مى کند، چنان چه در روایت است که صله ى ارحام کنید؛ هر چند به سلام کردن باشد.
موارد جواز قطع رحم
سؤال 518. در چه صورتى قطع رحم جایز است؟
پاسخ: تا وقتى که مسلمان هستند، قطع به طور کلى جایز نیست.
پرهیز از غذاى شبهه ناک خویشاوندان
سؤال519. براى دورى از غذاهاى شبهه ناک، آیا لازم است قطع رحم کنیم یا نه؟
پاسخ: ترک قطع رحم، مستلزم ترک اجتناب از غذاى شبهه ناک نیست.
قطع رحم براى حفظ ایمان
سؤال520. آیا انسان مى تواند براى حفظ ایمان خود با ارحام قطع رحم نماید؟
پاسخ: مى تواند رفت و آمد را کم کند، ولى به طور کلى قطع نکند.
قطع رحم براى فرار از ابتلا به گناه
سؤال521. آیا قطع رحم براى فرار از غیبت و گناه جایز است؟
پاسخ: ترک قطع رحم مستلزم آلوده شدن به گناه نیست.
دیدار با خویشاوندانى که درآمد نامشروع دارند
سؤال522. صله رحم با ارحامى که درآمد نامشروع دارند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: همین که قطع کلى نکند، کافى است.
رابطه با اقوامى که اهل صفات زشت مى باشند
سؤال523. پسر عمویى دارم که اهل دروغ و سایر اوصاف رذیله اى است که بى ایمانى او را اثبات مى کند، آیا رابطه با او صحیح است یا نه؟
پاسخ: قطع کلى نکند.
معاشرت با اقوامى که نماز نمى خوانند
سؤال524. معاشرت و رفت و آمد با افرادى که نماز نمى خوانند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: ترک قطع رحم مستلزم رفت و آمد آن چنانى نیست، ولى اگر قابل هدایت و تأثیرپذیرند آن ها را ارشاد کنید.
معاشرت با اقوامى که حجاب اسلامى را حفظ نمى کنند
سؤال525. حکم رفت و آمد و صحبت کردن با فامیل هایى که حجاب را رعایت نمى کنند، چیست؟
پاسخ: مثل جواب سوال قبلى است.
صله رحم و خوردن غذاى حرام خویشاوندان
سؤال526. حکم صله رحم و تصرف در مال و غذاى حرام اقوام چیست؟
پاسخ: صله رحم مستلزم تصرف در مال حرام نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -