انهار
انهار
مطالب خواندنی

چند سوال راجع به لباس نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام.
1- حداقل پوشش زنان در نماز ، بدون حضور نامحرم چگونه است؟
2- اگر نامحرم حضور داشته باشد، چگونه است؟
3- آيا درمحلي كه نامحرم حضوردارد ، زن ميتوان در جلوتر از مرد نماز بخواند؟درحاليكه مرد مشغول نماز نيست؟
4- آيا نماز خواندن زن با بلوز و شلوار چگونه است؟ آيا بلندي يا كوتاهي بلوز فرق ميكند؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛  در فرم ارسال سوال نوشته ایم به دلیل حجم بالای سوالات، فقط یک سوال پاسخ می دهیم. لطفا یک سوال ارسال کنید. یاحق
سلام. شماکه وقت پاسخگویی ندارید ، چرا نوشته اید سایت پاسخگویی به احکام؟
دوست عزیزم، قبلٱ در فرم ارسال سؤال قید کرده ایم فقط یک سوال ارسال کنید و بنده هم اکنون که همین پاسخ را به شما میدهم در حالی هست که از ساعت نه و نیم صبح با زبان روزه پشت سیستم پاسخگوئی هستم تا حالا که نوبت پاسخ شما شده زیرا پاسخگو فقط یکنفر هست و بودجه ای نیست که بتوانم پاسخگو استخدام کنم شما کاری خیر انجام دهید و باقیات و صالحاتی انجام دهید و آن اینکه خیری پیدا کنید تا لااقا بتوانیم حقوق حداقل سه نفر را در این عرصه ارزشمند فرهنگی فراهم کنیم و پاسخگوی به موقع و نیز همه سؤالها باشیم. در حالی که اکنون سایت بیش از بیست ملیون بدهکار هست و به خرید یک سرور به مبلغ بیست ملیون محتاج خیّر هست و در حال حاضر نیز ماهی دو ملیون خرج دارد و نیز تا کنون بیش از ۱۵۰ ملیون هزینه شده است.
اکنون در مشهد مقدس برای زیارت آمده ام ولی از روز گذشته هنوز توفیق رفتن به حرم آقا امام رضا علیه السلام را نداشته ام.
نمیدانم قانع شدید یا خیر.
نمیدانم با پیام و انتقاد شما و درد دل حقیر مشکلات و غصه هایمان برطرف میشود یا خیر. یاحقّ.
1- حداقل پوشش زنان در نماز ، چه نامحرم باشد یا نباشد، پوشش کل بدن هست و فقط گردی صورت و دستها از مچ تا سر انگشت استثنا شده است و اگر نا محرم بیاید باید پاهارا بپوشاند.
2- مطابق با فتوای اکثر مراجع عظام درمحلي كه نامحرم حضوردارد ، زن ميتواند جلوتر از مرد نماز بخواند درحاليكه مرد هم مشغول نماز نباشد.
3- نماز خواندن زن با بلوز و شلوار فی نفسه اشکال ندارد و بلندي يا كوتاهي بلوز فرقی ندارد ولی باید کلّ بدن پوشیده باشد و با چادر که حجاب برتر هست خود را بپوشاند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -