انهار
انهار
مطالب خواندنی

ولادت «سید سعید اختر رضوی» (1345 ق)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سید سعید اختر رضوی(زادهٔ ۱۳۰۵ خورشیدی بیهار در شرق هند - درگذشت سی خرداد ۱۳۸۱ دارالسلام تانزانیا)، از بنیانگذاران سازمان بلال مسلم میشن و عضو مجمع جهانی اهل بیت.
زندگی‌نامه
علامه رضوی فرزند سید ابوالحسن رضوی در روز اول رجب ۱۳۴۵ برابر با ۵ ژانویه در ۱۹۲۷ م در روستای عشری در ناحیه سیوان، ایالت بهار هندوستان به دنیا آمد. وی در ده سالگی وارد حوزه علمیه جمعیت علوم جوادیه بنارس شد؛ و در بیست سالگی به امام جماعت شیعیان هالور (هلّور) هند برگزیده شد. رضوی مدتی نیز در مدرسة الواعظین لکنهو به تحصیل پرداخت. او در این سالها چندین کتاب و مقاله در موضوع‌های اسلامی در نشریه‌ها و مجله‌های هند چاپ کرد.
وی در ۱۵ سالگی زبان‌های اردو، انگلیسی و فارسی را آموخت. همچنین علامه رضوی به زبان‌های عربی، هندی، گجراتی و سواحیلی تسلط داشت.
مهارجت به تانزانیا
رضوی در ۱۹۶۰ به تانزانیا رفت و در لیندی استقرار یافت و زبان سواحیلی را فرا گرفت. او از عالمان پاکستانی است که نقش مهمی در انسجام بخشی به جمعیت‌های خوجه اثناعشری داشته است.
در سال ۱۹۶۲ طرح تأسیس سازمان بلال مسلم میشن را با هدف آشنا ساختن سیاه پوستان با دین اسلام و مذهب تشیع به فدراسیون آفریقا ارائه کرد؛ که با اکثریت آراء اعضا به تصویب رسید. او پس از تثبیت وضعیت بلال مسلم در سال‌های ۱۹۸۰–۱۹۹۰ با سفرهایی به اروپا و آمریکای شمالی برخی علما و دانشمندان را برای کمک به سازمان بلال مسلم میشن تانزانیا و کنیا دعوت کرد.
وی از شیعیان خوجه اثناعشری نبوده است ولی به دلیل ارتباط وی با آنان، او را از اعضای این جماعت می‌خوانند.
خدمات
علامه توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب جعفری راهنمایی کند و حدود ۲۰۰ کتاب از جمله تفسیر المیزان و الغدیر را به زبان‌های گوناگون منتشر ساخته، ده‌ها مسجد، مدرسه، کتابخانه، حوزه علمیه و درمانگاه و… تأسیس نماید.
ارائه طرح تأسیس سازمان بلال مسلم میشن در ۱۹۶۲
رهبری بلال مسلم میشن
تأسیس مجمع جهانی اسلامی اهل بیت (ع) با همکاری سید مهدی حکیم در ۱۹۸۲ در لندن
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت در لندن
تأسیس مجمع اهل بیت تانزانیا در ۱۹۹۳
تأسیس مؤسسه خیریه بلال در هند در ۱۹۹۵
عضو مجمع جهانی اهل بیت تهران که در ۱۹۹۱ گشایش یافت.
آثار
ترجمه چندین جلد از المیزان علامه طباطبایی به انگلیسی
قرآن و حدیث به انگلیسی
عدالت خداوند، به انگلیسی
نیاز به مذهب، به انگلیسی
امامت به انگلیسی، این کتاب ۹ بار تجدید چاپ شده است. بلال مسلم میشن تانزانیا، بلال مسلم میشن کنیا و سازمان تبلیغات اسلامی این کتاب را به زبان‌های اردو، سواحیلی، بوسنیایی، گجراتی و هندی ترجمه و چاپ کرده‌اند، بنیاد امام حسین در بیروت نیز آن را به عربی ترجمه و منتشر کرده است.
شیعیان و شیعه گری به انگلیسی
شیعیان خوجه اثناعشری در شرق آفریقا
کربلا شناسی به اردو
عزاداری او بدعت به اردو
عزاداری سید الشهدای اسلامی نقطه نظری به اردو
تعلیقات بر الذریعه به عربی
مسئلة البداء به عربی
نظریة المستعجلة فی تحریف القرآن به عربی و…
درگذشت
علامه رضوی سی خرداد ۱۳۸۱ و در ۷۶ سالگی در دارالسلام پایتخت تانزانیا درگذشت و در قبرستان شیعیان این شهر به خاک سپرده شد. فدراسیون آفریقا صندوقی را به یادبود او دایر کرد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -