انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل کلی نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نذر فراموش شده 

سؤال:  با عرض سلام اگر ما سالهای قبل نذری کرده باشیم و حالا آن نذر را نه عمداً بلکه فقط فراموش ‏کرده باشیم چه حکمی دارد؟ البته من همیشه نذرهایم خواندن نماز و قرآن و دعا ‏است به نظر شما من چه کاری انجام دهم ؟‏

جواب: بسمه تعالی اگر جدی نذر کرده باشید باید جمع میان خواندن قرآن ودعا و نماز بنمایید و اگر مقدار آن ها را فراموش کرده باشید به هر اندازه که یقین دارید انجام دهید.

نذر يا عهد نامشخص 

سؤال:  اگر انسان‌ قسم‌ بخورد يا نذر يا عهد كند كه‌ چهار ركعت‌ نماز مستحبّي‌ مانند نماز عصر، سه‌ ركعت‌ نماز مستحبّي‌ مانند نماز مغرب‌، يك‌ ركعت‌ نماز مستحبّي‌ مانند نماز وتر. اين‌ قسم‌ يا نذر يا عهد و عمل‌ به‌ آن‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب: نذر منعقد نمي‌شود مگر اين‌ كه‌ مراد او نمازهاي‌ يوميه‌ و مراد از وتر همان‌ وتر باشد.

  شک در تعداد و ميزان نذور گذشته 

سؤال:  تا حالا خيلي‌ نذر كرده‌ام‌ از قبيل‌ خواندن‌ دعا و قرآن‌ و اطعام‌ به‌ فقير، ولي‌ يادم‌ نيست‌ چه‌ قدر نذر كرده‌ام‌ و نمي‌دانم‌ كه‌ صيغه نذر را چگونه‌ خوانده‌ام‌، آيا اسم‌ خداوند را در صيغه نذر ذكر كرده‌ام‌ يا نه‌، با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ صيغه نذر را هم‌ بلد نيستم‌، آيا نذرهايي‌ كه‌ كرده‌ام‌ بر من‌ واجب‌ است‌؟

جواب: هر چه‌ يقين‌ داريد به‌ آن‌ عمل‌ كنيد.

نذر انجام و يا ترک اعمال 

سؤال:  اگر كسي‌ نذر كند كه‌ كار واجب‌ يا مستحبّي‌ را به‌ جا آورد يا كار حرام‌ و مكروهي‌ را ترك‌ كند، آيا نذرش‌ صحيح‌ است‌؟

جواب: اگر موجب‌ مشقّت‌ باشد نذر او منعقد نمي‌شود و اگر بعد موجب‌ مشقّت‌ شد عمل‌ به‌ نذر لازم‌ نيست‌.

نيت و صورت نذر 

سؤال:  كسي‌ كه‌ مي‌گويد اگر مريض‌ من‌ خوب‌ شد فلان‌ كار را انجام‌ ميدهم‌، يا اگر كارم‌ درست‌ شد چنين‌ عملي‌ انجام‌ مي‌دهم‌، آيا چنين‌ نيّتي‌ نذر محسوب‌ مي‌شود كه‌ عمل‌ به‌ آن‌ واجب‌ باشد يا حتماً بايد صيغه نذري‌ كه‌ در رساله‌ها نوشته‌ شده‌ خوانده‌ شود كه‌ در آن‌ صورت‌ قابل‌ تغيير بوده‌ يا واجب‌ الوفاء نباشد؟

جواب: اگر به‌ زبان‌ آورده‌ شود لازم‌ الوفاء است‌.

حکم قسم به قرآن 

سؤال:   آيا قسم‌ قرآن‌ حكم‌ قسم‌ جلاله‌ را دارد يا خير؟

جواب:  آن‌ احكام‌ فقهي‌ كه‌ مترتّب‌ بر قسم‌ است‌ فقط‌ مربوط‌ به‌ اسم‌ «الله» تبارك‌ و تعالي‌ است‌

نذر سفره حضرت ابالفضل و ... 

سؤال:  نظر حضرتعالي‌ در مورد سفره ابوالفضل‌علیه السلام چيست‌؟ آيا سفره مذكور كه‌ به‌ شكل‌ يك‌ نذر پر طرف‌دار در آمده‌ است‌ و در آن‌ انواع‌ غذاها را مي‌گذارند و دور آن‌ مي‌نشينند و گويا دعا مي‌خوانند از نظر اسلام‌ صحيح‌ است‌؟ استفاده‌ از آن‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

 جواب: چنين‌ سفره‌اي‌ در اسلام‌ نيست‌ ولي‌ استفاده‌ از آن‌ اشكال‌ ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -