انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم ازدواجم که پس از زنا انجام شده (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال روزی خانم غریبه ای بابنده تماس گرفت و درخواست دیدارکرد و گفت که متارکه کرده و میخواد با من باشه شناسنامه اش رو خواستم جهت صیغه کردن گفت مادرم نمیده بهم خلاصه قسم و آیه که جدا شدم و آزادم بعد از آن مکرر رابطه نامشروع داشتیم چند ماه بعد اتفاقی متوجّه تأهلش شدم قاطی کردم براش! گفت: شوهرش معتادهًًٌَُْْٰٔ، کراکیه، مستاجریم، خرجی ندارم، کتکم میزنه خلاصه منم احساساتی شدم و دلم سوخت گفت: ولم نکن. بعد از مدتی گفت: میخواد طلاق بگیره من هم فکرکردم بعد از طلاقش بگیرمش تا بار گناهانم کمتر بشه و از عذاب وجدان رها بشم. خلاصه جدا شد بچه اش رو ول کرد به امید من و من هم با جهالت فراوان فکر میکردم دارم کار خداپسندانه ای میکنم که از فقر و شوهر بدش نجاتش میدم تو دوره عده هم رابطه نامشروع داشتیم و تازه پدرش یه محضر آشنا پیدا کرد که قبل از پایان عده بی خبر از همه چی عقدش کردم و خودش و خانوادش کلی خوشحال شدن که از اون زندگی راحت شده و چه پسرخوبی گیرشون اومده حالا بعد از چهار سال زندگی نکبت بار و اذیت و آزارهای روحی و روانی خانم که بعد از عقد فهمیدم اخلاقش افتضاحه و تو زندگی گذشته اش با وجود تأهل با افراد زیادی زنا کرده و درآمد داشته و تازه خودش و دورنگی شو نشون داد. و باعث شکستن من شد و همچنین عشق بچه دارشدنم منتفی شد. که بنده تازه امشب اون هم بصورت خیلی خیلی خیلی کاملا اتفاقی تونت گشت میزدم که رسیدم به این مطلب (زانی) نفهمیدم چیه کنجکاو شدم و رفتم پیش و گرفتم تا رسیدم به سایت شما و تازه فهمیدم چه خاکی برسرم شده و دو دنیامو جهنم کردم الان چند شبه تنها میزنم بیرون و میرم یه جای خلوت و حق حق کنان چند ساعت گریه میکنم بدجورناراحتم و دوست دارم خودمو بکشم. و با مهریه سنگین جدایی هم منتفیه. بایدخودمو بکشم یا بسوزم و بسازم تا آخر عمر به جهالتم و فردین بازیم! فکرکنم بدون بچه... سؤال: باتوجه به حرام ابدی زانی و زانیه تکلیف آینده من چیه و اینکه چند سال زندگی گذشته ام با این زن با توجه به جهل من چی به حساب میاد. خواهش میکنم جواب بدید جواب واضح. باتشکر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛البته کوتاهی شما در قبول کردن این رابطه معقول نیست و هیچ عاقلی چنین خطائی را از شما نمی پذیرد و سعی شما در توجیه این رابطه عذر بدتر از گناه هست!
به هر صورت مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله) چنین عقد و ازدواجی باطل هست ولی چون فتوای آقا بنابراحتیاط صحیح نبودن رجوع از مساوی به مساوی هست شما میتوانید از این احتیاط به فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) رجوع کنید و از فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) به فتوای حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدظله) یا فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) رجوع کنید تا ازدواجتان در حال حاضر توجیه شرعی پیدا کند و بتوانید به زندگیتان ادامه دهید.
فتوای حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدظله):
مسأله 2407 - زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمى‌شود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمى‌شود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مى‌تواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد.
فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):
مسأله 2049 - اگر با زن شوهرداری (نعوذبالله) زنا کند سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده، میتواند به زندگی خود ادامه دهد.
مسأله 2050 - اگر با زني كه در عدّه ديگري است (خدای ناکرده ) زنا كند خواه طلاق رجعی باشد یا غیر رجعی، سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد، بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده، می تواند به زندگی خود ادامه دهد. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -