انهار
انهار
مطالب خواندنی

توصیه هائی جدّی به آقایان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت و نورانیت و ولایت در سایه قرآن و اهل البیت (علیهم السلام)
با تشکر از اعتمادتان به سایت «أنهار» و خیر مقدم به شما.
چند توصیه به شما بزرگوار دارم که یقیناً و حتماً عمل به آنها درشیرین شدن و اصلاح  زندگیتان کاملاً مؤثراست:
1- حتماً در منزل خوش لباس باشید. و تلاش کنید در رقابت با آقایان جوان خارج از منزل کم نیاورید حتی اگر لباس گران قیمت ندارید ولی همان لباسها اگر کاملاً تمیز و شسته و مرتب و معطر و اتوکشیده باشد همان کاری را برایتان انجام دهد که لباس های گرانقیمت انجام میدهد.
2- حتماً در منزل خوش چهره و معطر باشید زیرا عادت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چنین بوده است که به آینه نگاه می کرده و موهای خود را شانه می زده است ... و علاوه بر خانواده اش برای اصحاب خود نیز خود را تجمل و زینت می نموده و می فرمود: خداوند دوست دارد وقتی بنده ای برای دیدار برادرانش از خانه بیرون می رود، خود را معطر نموده و زینت کند.
دوست بزرگوارم، در این حدیث شریف و در این خبر و روایت می بینید که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چنین کارهایی را برای خانواده اش انجام می داده است.
گاهی بعضی از خانواده ها نمی توانند بهانه اصلی گلایه خود از همسر را طرح کنند بناچار با موضوعات جانبی خود را تخلیه می کنند.
بنابراین آرایش در منزل علاوه بر اینکه موجب می شود غم و اندوه از بین برود شادی اطرافیان را بوجود می آورد و آنها را نسبت به همسر و پدر بیشتر رغبت می دهد و علاقمند می سازد.
3- حتماً در منزل خوش کلام و مؤدب باشید زیرا کلمات رکیک غیر مؤدبانه نامعقول سبک و غیر اخلاقی در ایجاد تنفرهمسرتان از شما صد در صد مؤثر است.
4- حتماً در منزل خوش اخلاق و مهربان باشید زیرا اخلاق خوب چهره را شاد و زیبا میکند و اخلاق بد چهره را کدر و زشت میکند لذا چه بسیارند کسانیکه ظاهراً زیبا نیستند ولی به دلیل خوش اخلاقی و داشتن چهره شاد در نظر همسر زیباترین جلوه میکنند. اخلاق خوش جاذبه ای دارد که پول وثروت و قدرت و شهرت نمیتواند آن جاذبه را داشته باشد.
5- حتماً در منزل صبور و بردبار باشید این صفت ارزشمند شما را در مقابل همسرتان مجذوب محبوب معشوق و دوست داشتنی میکند و در صورت صبوری وبردباری:
اولاً: خدا با شما میشود: (إن الله مع الصابرین) خدا با صابران است.
ثانیاً: همسرتان را شرمنده ی صبوری شما و وامدار بردباری شما میکند.
6- حتماً در منزل لازم است اهل تغافُل، تَساهُل، تَسامُح و تَجاهُل باشید زیرا این صفات ارزشمند سرمایه ی گرانقیمت هر خانواده ای است که با داشتن این سرمایه ها محتاج نمیشوند ودر نتیجه به جای آنکه شما گدای عاطفه همسرتان باشید ایشان را گدای مهر شما میکند.
7- حتماً هنگام ورود به منزل سلام کنید و هنگام خارج شدن از منزل از همسرتان خداحافظی کنید و بگویید آیا به چیزی نیاز دارید که برایشان فراهم سازید یا خیر. در این صورت می بینید که با دعایشان شما را بدرقه می کنند و هنگام وارد شدنتان به منزل از شما به گرمی استقبال می کنند.
همیشه به همسرتان بگویید: عزیزم مواظب خودت باش چون شما امیدم و موجب دلخوشی ام هستید. این جملات چراغ امید وشادی و رضایت را در دل همسرتان روشن میکند که هرگز خاموش نمیشود.
8- حتماً در منزل و خصوصاً در میان اقوام خودتان و نیز همسرتان، از همسرتان تعریف تعظیم و اکرام کنید این کار ایشان را هم بزرگ میکند و هم بزرگوار!
بزرگ یعنی: ایشان به گونه ای ساخته میشود که بزرگی اش همیشه در نظرش مجسم است و حاضر نیست با بداخلاقی های مکرر و بی احترامی به شما خود را سخیف و کوچک کند.(و کاری نمی کند که تعریف هایی که از ایشان نموده اید موجب تغییر نظر و عقیده شما شود).
بزرگوار یعنی: ایشان به گونه ای تربیت میشود که خود را هم طراز ملائکه و فرشتگان میسازد و سر بر عرش میساید و حاضر نیست زبانی را که به دعا و ذکر و مناجات مشغول است را به بداخلاقی و اشکال و ایراد به شما مشغول سازد.
9- همیشه تلاش کنید در منزل کم توقع و به زندگی قانع باشید و حتی از بسیاری از کوتاهی ها و کم لطفی ها و بداخلاقی های همسرتان بگذرید زیرا رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرموده است : کسی که بدخلقی و بداخلاقی های همسرش را تحمل کند و صبر نماید و آن را به حساب پاداش بگذارد خداوند به او در آخرت ثواب شاکرین را عطا می کند. و هر کسی که بداخلاقی همسرش را تحمل کند خدای سبحان به او ثواب حضرت داوود را عطا خواهد فرمود.
10- همیشه تلاش کنید در منزل به اختلاف و درگیری ها دامن نزنید و بهانه به دست یکدیگر ندهید بلکه لازم است جر و بحث و خصومت را ترک کنید زیرا در روایت آمده: وقتی زن و شوهر با یکدیگر دشمنی می کنند و به یکدیگر جسارت و اهانت می کنند در هر گوشه خانه شیطان می ایستد و دست می زندو شادی و خوشحالی می کند و می گوید: خدا شاد کند کسی که مرا شاد کرده است و پایکوبی و شادی شیطان تا زمانی که آتش قهر و اختلاف و دشمنی بین زن و شوهر ادامه داشته باشد رقص و شادی و پایکوبی شیطان نیز ادامه دارد.اما همین که یکی از زن و شوهر به دعوا خاتمه دهد و ناراحتی را ترک کند و به صلح و آشتی روی بیاورد شیطان با ناراحتی از خانه خارج می شود و می گوید خدا خاموش کند نور کسی را که نور ما را خاموش کرد.
دوست عزیزم ملاحظه می کنید که ستیزه جویی و اختلاف باعث شادمانی شیطان و قهراً ناخشنودی خداوند می شود. و نیز صلح و آشتی موجب دوری شیطان و قهراً موجب رضایت و خشنودی خداوند می شود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -